Reseptejä kurpitsasta (kesä- ja talvikurpitsa)

Tein eilen seuraavaa. Lidlistä ostin chorizoa-makkaraa, ei raakamakkaraa vaan kypsää. Sieltä löytyy kumpaakin. En tiedä onko lasten mieleen, koska on hiukan tulisempaa makkaraa.

Makkaran pilkoin siivuiksi ja pari sipulia ja kesäkurpitsaa kuutioina pannulle. Vielä ruokakermakin pannulle. Ja kaikkia pannulla hiukan aikaa hauduttelin. Suola kannattaa tarkistaa vasta, kun on valmista. Perunan kanssa syötiin. Oli tosi hyvää!

Olen aikaisemmin tehnyt uunissa kaalin kanssa tuota samaa ja ajattelin, että mahtaisiko toimia kesäkurpitsan kanssa. Kyllä toimii! Itse asiassa oli parempaa minusta.

Voiko ruokaohjeissa kurpitsan tilalle käyttää spagettikurpitsaa?

Kannattaako tehdä sosetta?

Iiris-kukka, spaghettikurpitsat säilyvät erinomaisesti ihan sinällään pitkän aikaa, että niistä on ehkä turha tehdä soseita. Säilytyspaikan pitää olla kuiva. Ihan huoneenlämmösäkin säilyvät kauan ja vähän viileämmässä, mutta siis kuivassa, varmasti vielä kauemmin.

Ne kannat kannattaa lyhentää pois, koska niihin saattaa tulla hometta. Mä ole lyhentänyt kannat pois ja ovat olleet hyllyllä, niin että eivät kosketa toisiaan. Muistaakseni ollaan joskus vielä maaliskuullakin syöty niitä.

Jotta säilyisivät kannattaa antaa kasvaa ja vahvistaa kuortaan ulkona niin kauan kuin se on mahdollista. Hallan ei pidä kumminkaan antaa puraista, koska se heikentää säilymistä.

Sitä vaan mietin, että mitä niistä tekis ja voiko käyttää kurpitsan tilalla, jos resepti on kurpitsalle.

Meillä säilyi viileässä autotallissa hyllyllä spagettikurpitsat pitkälle kevääseen. Taisi olla jotain maalis-huhtikuuta kun syötiin viimeinen viime kesän kurpitsa :slight_smile:

Voi varmasti käyttää kurpitsan tilalla. Meillä on spaghettikurpitsat valmistettu niin, että ne kypsennetään kokonaisina leivinuunissa tai vedessä keittämällä. Uuniin kun pistää, niin pitää tehdä reikiä kuoreen, jotta eivät räjähdä. Kypsät on sitten halkaistu ja laitettu suolaa ja voita päälle ja syöty perunan asemesta. Myös erilaisten kastikkeiden kanssa ollaan syöty. Ovat siis vähän kuin perunamuussia. Itse antaisin nimeksi mieluummin perunamuussikurpitsa kuin spaghettikurpitsa :D

Uunissa tulee tietysti vielä maukkaampaa kuin keittämällä varsinkin, jos antaa hautua kauan miedossa lämmössä. Mutta keittäminenkin on nopeampana konstina ollut ihan ok.

Vielä lisään: Tuodaan siis halkaistuna tarjolle pöytään. Siitä sitten vaan lusikoidaan muussia lautaselle. Halkaistun kurpitsan voi suolata tai laittaa voita päälle tai sitten jokainen voi suolata/lisätä voita omaan annokseensa.

Minäpä tein kesäkurppahässäkän sipulin, broiskusuikaleiden, halloumin ja ruokakerman kera.

Meillä syödään spagettikurpitsat yleensä täytettynä jauheliha-pekoni-sieni-sipuli-tomaattitäytteellä ja päällimmäiseksi reilu kerros mozzarellaa. On todella hyvää :slight_smile:

Mä olen tosi positiivisesti yllättynyt näistä kesäkurppakokeiluista kun ei ole kauhean kauan siitä kun pidin kesäkurpitsaa yhtä mauttomana ja surullisena kuin raejuustoa ;) Syy oli varmaan siinä kun olin lähinnä saanut sitä raakaraasteena ja sitten perinteisesti täytettynä, mikä on kyllä ihan jees mutta ei nyt niin kauhean mieleenpainuvaa. Nyt vasta oon tajunnut miten nää juustot ja pestot ja muut kaverit saa kesäkurpitsan kukoistamaan. Yhtäkkiä kesäkurppa onkin "hoikka ja mielenkiintoinen", kuten tätini aina kuvasi sitä, minkälainen haluaisi olla :D

Seuraava ei-niin-hoikka kaveri jo tuolla odottelee pääsyään halloumin kanssa pihveiksi.

Täällä kans kesäkurpitsat rehottaa.

Tänään tein salaattia johon laitoin broilerinfilettä, tomaattia, jäävuorisalaattia, yhden ison kesäkurpitsan pieniksi tikuiksi leikattuna, noita papuja (jotka myös rehottaa) hiukan kiehautettuna, fetajuustoa ja cashewpähkinöitä sekä kuivattuja karpaloita pienen kourallisen.

Aika hyvää oli, ei vaatinut edes mitään kastiketta.

Raejuusto, mun ehdoton herkku. Kasvissyöjänä vedän purki,lisen harva se ilta proteiinivajeeseen. Mutta mulle ei kelpaa kuin Valion raejuusto. Mies välillä yrittää tuoda jotain muita, mutta niitähän en syö. Siispä kirjoitan kauppalappuun joka kerta Valion raejuusto.

Laiskan versio (eli se meidän versio) siitä täytetystä spaghettikurpitsasta on se, että se kastike on vaan tarjolla erikseen ja sitä voi sitten kipata uunissa haudutetun spaghettikurpitsan päälle. Vielä parempaa kyllä on kun se kastikekin saa muhia uunissa.

Kesäkurpitsakeitto

1 kg kesäkurpitsaa, 1 sipuli,1-3 valkosipulinkynttä, 2 rkl öljyä, 1 litra vettä,1/2 dl kasvisfondia t. 2 kasviliemikuutiota, 1 tl kirveliä, 100 g yrtti-pippuri juustoa,yrtti suolaa, tuoretta kirveliä t. ruohosipulia.

1.pese kuori ja leikkaa kurpitsa n. 1 c:m paloiksi. hienonna sipuli, kuori ja murkaa valkosipuli.2. kuullota sipulit kattilassa kuumennutussa öljyssä. 3. lisää vesi,liemitiiviste ja kirveli,kuumenna kiuhuvaksi. 4. lisää keitokseen kurpitsa kuutiot, keitä n. 10-15min. 5. lisää tuorejuusto ja anna sulaa keitokseen. tarkista maku ja silppua keittoon runsaasti tuoretta kirveliä t. ruohosilppua. 6. tarjoile leipäjuuston kera.

Hyvää kurpitsa vuotta edelleen kaikille! Keitto on mielestäni todella herkullista.

Miksi kesäkurpitsa pitäisi kuoria? En ole koskaan kuorinut.

Tein muuten Jatuulin ohjeen mukaan sitä pekonikesäkurpitsamössöä. Samoin tein Kesänlapsen kesäkurpitsa-feta-paistosta sekä peruna-kesäkurpitsa-jauhelihapaistosta. Kaikki olivat oikein onnistuneita reseptejä ja maistuivat pikkuväellekin. Kiitos ohjista!

Minä oon ihmetellyt samaa asiaa kuin Maariankello, onko jollakin selitystä? Usein napsin suuhuni ruokaa valmistellessa ja salaattiinkin laitan kuorineen niinkuin kurkun ja minusta kuori on hyvänmakuinen ja pehmeä.

Ei kesäkurpitsaa tarvitse kuoria. Mutta sen voi kuoria jos ei halua esimerkiksi vaikka keittoon vihreää väriä. Jos käyttää vihreäkuorista kesäkurpitsaa ja haluaa keiton joka on vaalea, silloin kuoret pois.

Enpä ole minäkään ikinä kesäkurppaa kuorinut

Pääosa kurkun ja kesäkurpan kivennäisistä on juuri siinä kuoressa ja välittömästi sen alla. Se on siis terveysmielessä paras syötävä osa noista kasveista. Useimmilla muilla vihanneksilla, juureksilla ja hedelmillä on sama juttu, mutta harmillista on, että hedelmät varsinkin on usein kovasti myrkytetty, siis ostetut. Omia myrkyttämättömiä omenoitakaan ei pidä kuoria!

Tein KaVan ohjeella chilikesäkurpitsoja (sivu 12). Tosi hyviä!

Harvoin teen pikkelsiä, mutta tätä reseptiä piti kokeilla ja hyvää tuli.

Ellun kurpitsapikkelsi:

2 l kurpitsaa kuutioina tai raasteena

1 dl hien. persiljaa

1 dl hien. sipulia

3 porkkanaa pieninä kuutioina tai raasteena

mausteliemi:

3 dl etikkaa

3 dl vettä

1/2 kg sokeria

pala kanelia

Kaikki keitetään mausteliemessä, kunnes kurpitsa on kuultavaa.