Revonhäntä, Amaranthus

Kyllä pienet revonhännän lehdet on oikein herkullisia ja kauniita salaatissa. Samoin revonhännän siemenet on oikein ravintopitoisia keitettynä lisäkkeeksi riisin sijaan. Löytyy ryynihyllystä amarantin nimellä :wink:

Just keväällä ostin kotiin amarantin siemeniä mutta en ole vielä syönyt niitä. Tosin en kyllä ole tiennytkään että ovat revonhännästä.

Oho, no on se sitten uskottava että on syötävä. Onko siis nuo kaikki eri värit ja lajikkeet syötäviä, niin kai?

Siementen takia kasvatetaan jotain tiettyä lajiketta. Peräisin vuoristosta. Ravintopitoisuutensa vuoksi ollut iän kaiken atsteekkien ruokaa jo.

Salaatiksi olen syönyt muiden kasvattamista kauniin punalehtisiä muotoja.

Piti laittaa itsekin mutta tältä vuodelta kasvimaan hoito on aika linkissä.

Osa Turun Ruissalon komeista revonhäntäistutuksista.Kuvattu pari päivää sitten.

Siellä oli tällainenkin, huovutetut tupsut tulevat mieleen kukinnoista.

Miulla oli viime kesänä just noita tupsun perään tupsu häntiä, tai on ne vieläkin kuivakukkana, melko hyvin on värikin säilyny sekä varressa että hännissä.

Nyt viime keväänä ei siemenet ottanu itääkseen kunnolla, on niitä muutama, mutta ei ees kasva semmosiin korkeuksiin eikä tuuheuteen kun viime vuonna. En tiijä syytä moiseen.

Ostaisin revonhäntiä valmiina taimina, jos olis tarjolla keväällä kun olen kukkaostoksilla.

Siitä esikasvattamisesta ei tule mitään näissä olosuhteissa, mutta komeita ovat.

Kyllä se kerkee kukkimaan jos hyvin sattuu ilman esikasvatustakin, miulla on sitä joka ei roiku ihan suorakylvönä ja kyllä ne nyt alottelee kukintaa. Joku viisas on sanonu että voi keväällä vähän aikasemminkin kylvää ja harso niskaan, en tosin oo sillai toiminu.

Heittää se koko hieman…Nämä on kylvetty kesäkuun alussa suoraan maahan. Voipi olla lidlistä ostettu. En muista.Kokoarvio vähän heitti ja ovat vähän yli 2 metriä kun mittailin tarkemmin. Kukat, norot mitkä lie ovat 50cm eivätkä täydessä mitassaan vielä. Kukintojen alkuja on vielä paljon, joten taitaa talvi tulla ennen loistoa. Toivottavasti muille ei käy kuten minulle. 70cm onkin yli 2 metriä. Komia silti. Täältä forumilta kasvin nimeä kyselinkin äsken. Ihan ekaa kesää leikin kotipuutarhuria.

Kasvupaikka on paahteinen, silkkaa aurinkoa aamusta iltaan. Alla on vanha soratie johon kaivoin 70cm kuopan. Ladoin kiviä maanrakennuskankaan sisään ja ohjasin putkella sinne sadevedet. Päällä on kangas ja puukattta vähän.  Koko kesän pysyi yli kuukauden satamattomuudesta huolimatta kunnossa. ‘‘Multana’’ on 4 säkkiä puutarhamultaa ja kottikärry kaupalla hiekkaa, soraa, savea, silttiä, kompostia (paljon havunneulasia), mitä nyt nurkista löytyi ylimääräistä kuoppaan ja kalkkia sekaan. vain polkupyörän runko jäi seinustalle .
 Kuusen alla oleva ruusu venäytti kesässä yli kaksi metriä korkeat versot, oltuaan siellä kaiketi kymmenen vuotta n 40 senttisenä kitukasvuna. havuja oli  ja eristepuruja heitin oli juurelle ja kalkkia. Ja saihan tuo välillä ‘‘omat kastelut’’ kun suojassa oli.
 Ihan perusperennapenkissä on revonhäntiä pari ja ovat sen 70cm tai alle korkeita. Liekö sitte havunneulaset joissa voima vai missä…Kukkapenkissä kuulemma muutkin kasvit monin verroin kookkaammat. Minä en heistä tiedä, roiskitaan vaan maahan. Eihän nuo penkissä meinaa pysyä.
 Otan kuvan joka päivä kunnes kuukahtaa. Laitan sitten vaikka tänne kun kirvamagneetti on parhaimmillaan. Jos joku haluaa minkälainen lopulta tulee. Nyt toivotaan vain aurinkoa.

Miten niitä siemeniä kerätään ja kuivataan? Kukista vai ja koska?

On siinä komea revonhäntä!

Joskus mukulana olin aivan ihastunut noihin häntiin, joita silloin oli huonekasveina, mutten koskaan saanut sellaista itselleni. Eräänä päivänä olin käymässä muistaakseni jossain sairaalassa, jossa oli lasikäytävässä purkeissa tuollaiset valtavat kaksimetriset häntäpuskat. Muistan, kuinka aivan järkyttyneenä ja ihastuneena seisoin niiden edessä, kun en ollut tajunnut, että ne voivat olla niinkin isoja. Sen jälkeen en uskaltanut haaveillakaan pieneen huoneeseeni revonhäntää 

Mutta tuossa se vanha ihastus nyt sitten taas on. Kai sitä on sitten ensi kesänä pakko kokeilla, jos suorakylvönäkin saattaa onnistua. Ja vieläpä noin hyvin 

Löysinkin siementen keruu ohjeen ja muuta kuvineen. Amaranthus
 Testasin ja löytyi sieltä jo yksi siemen.

Tällanen siitä sitten lopulta syksyllä tuli. Korkeutta reilu kaksi metriä ja pisimmät kukinnot liki parimetrisiä.
 Tuli sitä jokunen tovi istuskeltua ja tuijoteltua

Reporehu

Oh! En ole kyllä ikänä nähnyt tuollaista revonhäntää! =0

Muistan isomummon revonhännät ikkunalaudalla ja ne oli pieniä!

Nyt tuli taas yksi “pakko saada ensi kesäksi” -listalle. Ja se lista vain kasvaa ja kasvaa…

Mahtavat revonhännät :slight_smile: mulla on suunnitelmissa myös hankkia siemeniä ja kasvatella komeat revonhännät kesäksi.

MIten saada isoksi… Tais käydä niin, että kun tein alapihalla vanhaan tiehen kukkapenkin, ohjaisin sinne alle sadevedet putkella. (siellä on kankaan sisällä kivipesä), päällä kukkapenkkimullat. Vähäsateinen kesä ja nurmikko lannoitettu. Sitten tulikin vettä tovissa vähän enempi ja taas kuivuus jatkui, joten taisi sade huudella ne lannoitteet tuonne alle, kun kaikki muukin kasvoi moninkerroin. Tosin oli marjapensaillakin lannoitetta, joka on voinut valua. Tiedä näitä kun en ole hortomi ja ihan maalaisjärjellä menen.

Kukkapenkki muuten pysyi kosteana yhdellä kastelulla, yli kuukauden kuivuudesta huolimatta, vaikka on soramaalla ja siihen paistaa aamusta iltaan aurinko paahtaen, eikä edes tuuli osu. Tosin ei tarvinut tukea.
Jokusen virkistys suihkun annoin. Säästää vettä paljon tuo altakastelu.

Upeat revonhännät teillä , ja varsinkin kappalaisella !

Mulla oli pari vuotta sitten ja odotin malttamattomasti kukintaa , kauhea pettymys kun olivatkin ruman ruskeita ne kukinnot :confused:

Revonhäntiä on montaa väriä ja tuosta yhdestä innostuneena ajatteli ostaa lisää erilaisia. Toki otin tuostakin siemeniä talteen. Ensimmäiset pakkaset eivät tappaneet.

Jos koetan kylvää viljarevonhäntää (minulla on ruokakäyttöön ostettua siementä), pitäisikö esikasvattaa ja milloin? Luin täältä ja muualtakin, että revonhäntä voi ehtiä kasvaa esikasvattamattakin, mutta ehtiikö se saada siemenetkin valmiiksi?

Miten ihmeessä nämä venyy näin paljon vaikka ovat 30w lampun alla??