En esikasvatellut. Lykkäsin kankaaseen reiän ja siemenet sinne. Katsotaan mitä tänä kesänä kasvaa, kun otin siemeniä talteen.
Tosiaan alkuvaiheessa venähtivät mut nyt näyttää jo ihan kivalle. Vain 5 kupsahti kouliessa ![]()

Pitääkö nämäkin esikasvattaa? Luulin, että multapenkkiin lykkääminen käy yhtä hyvin…
Mistä minä tiedän, ekaa kertaa kasvatan :D
Katsoin siemenpussin takaa, luki, että kylvö maalis/huhtikuussa sisälle. Suoraan ulos kylvöstä ei puhuttu mtiään
Näyttävät muhkeilta tuossa kuvassa, taidan laittaa pari tulemaan …
Mä kasvatin viime vuonna ensimmäistä kertaa viininpunaista revonhäntää (Amaranth Cruentus Oeschberg). Esikasvatetut tekivät kukinnon muistaakseni vasta elokuun puolivälin jälkeen. Ne muutamat ekat pakkasyöt veivät syyskuussa koko kasvin, vaikka syksy jatkuikin lopulta pitkään lauhana (vyöhyke II).
Tänä vuonna kylvin tuon samaisen lajikkeen maaliskuun lopulla. Toista lajiketta laitoin myös muutaman multiin, (Amarantus tricolour "Early Splendour") Tähän en odota kukintoa, vaan lehtien näyttävyyttä.
Osa kasvattaa revonhäntää syötäväksi. Lehdet käytetään pinaatin tapaan valmistettuna, tai pieniä lehtiä suoraan salaattiin. Toiset meistä taas pitävät näyttävästä lehdistöstä kukkapenkissä. Mulla on tossa siemenpussin ohjeessa kylvöstä molemmat vaihtoehdot: sisäkylvö (+21°C) kahdeksaa viikkoa ennen viimeisiä pakkasöitä, tai suorakylvö (Briteissä, kun maan lämpötila on >+21 °C). Nuoret taimet ottavat helposti nokkiinsa koulinnasta. Omat taimeni ovat paljon pienempiä kuin Sienestäjällä. Näistä just sirkkalehden värin perusteella tunnistaa revönhänniksi.
OK, taidan sitten jättää alkukylvöt väliin, kun eivät pidä koulimisestä, Kylvän suoraan vaikka astiaan, ja sitten kasvimaalle, kun sen aika on.
Nyt tämmöisiä
Nää ei meinaa kasvaa suoraan sitten millään! Piti lykätä tukikeppi keskelle.

Sieltä se kurkkii!

Näiden amaranthusten siemenet ovat alun alkaen Jutilta. Tänä kesänä pääsivät hyvään kasvuun ja antavat väriä eri puolilla pihaa, kun muuten monessä kohdin kukkimiset on jo kukittu. Näillä on niin upeat lehdet, että kukkia ei edes tarvise olla (ovat piilossa lehtien tyvessä). Amaranthus Illumination ja Amaranthus Molten fire. Jokainen kasvi on hiukan erilainen. Toinen toistaan värikkäämpi. Näitä aion kasvattaa tästä lähtien joka vuosi.
Mahtavan värisiä, nam!
Mulla kukkii nyt ne revonhännät jotka suorakylvin penkkiin keväällä ![]()
Ihanan näköisiä noi huitukan amarantit. Minä istutin keväällä kolmenlaisia samaan laastipaljuun, mutta noi matalat kirjavalehtiset eivät ole isompien juurella kasvaneet oikeestaan ollenkaan ja eikä ne ole edes niin kirjavia, kuin siemenpussin kuvassa, Niissä piti olla valkoistakin lehdissä. Tummalehtinen, jonka piti olla kaikista korkein on jäänyt tuonne keskelle noiden roikkuvien piiloon. Ens vuonna taidan laittaa vaan noita roikkuvia, jos en jostain löydä tuollaisia ihan oikeasti kirjavalehtisiä.
Sama kasvi kuvattuna takaa ja edestä, melkoinen ero lehtien värissä.Kasvi ilmestyi joistain vanhoista siemenistä joita nakkelin sinne tänne keväällä. Pitänee ottaa siemeniä talteen.
Kevään vaihdoissa sain pienii revonhännän alkuja ja nyt niistä tullut aikas veikeitä ![]()
Minulla on taimella Amaranthus cruentus tricoloria. Tarkoitus olisi syödä lehtiä. Pitäisiköhän taimet latvoa, etteivät lähde kasvattamaan kukkavarsia, vaan tuuhettusivat sytäväksi lehdistöksi. Onko kukaan kokeillut näin?
Haha, odotukset ja todellisuus ei aina kohtaa. Minä kasvattelen tämmösiä miniatyyri revonhäntiä tynnyrissä. Mutta hei, nää kukkii! 
Heh, näyttävät revonhännät tänä vuonna samanlaisilta mullakin. Onhan nuo lehdet sentään ihan kivat. Omillani on korkeutta ehkä 2-3 senttiä, josta kukintoa puoli senttiä. ![]()
Nää ois varmaan Japanissa kuuminta hottia. Pitäiskö lanseerata "Miniature Amaranthus"? Helppo toteuttaa. Kylvää myöhässä, sitten kiduttaa kylvöä pari kuukautta Kekkilän kylvömullassa, antaa välillä kuivahtaa mullat purkin reunasta (ihan vain ketutuksen vuoksi), antaa paleltua niitten kasvarissa ja ulosviedessä antaa palella muuten vain. Pakkanenkin saa puraista pari kertaa. Lantaa niille ei saa antaa, eikä ulkona saa kastella. Ne pitää unohtaa sinne tynnyriin kasvamaan siinä luulossa, että ovat kuolleet. Noin tulee tuommoset komiat violetit läntitkin lehtiin. Ja tadaa, "Miniature Amaranthus" on valmis. ![]()