Rikkakasvien yms. torjuntavälineet ja -tarvikkeet

Niin ja oon mä sitä kyllä ihan myynnisäkin nähnyt ja ihan ilman minkäänlaisia varotuksia koko pihan valoituksesta…

Juu tuulia-tuu, ihan totta tuo mitä sanoit muhevasta maasta. Toisaalta meillä kirotaan noita tappajaköynnöksiä eli elämänlankaa, jota on jokapaikassa, vaikka kuinka tappelis sitä vastaan. Eli riesansa jokaisella.

Niinpä,R&T. Tuota jokapaikanköynnöstä mulla ei onneksi ole missään. Ja kaunishan sekin on, sinänsä…

Jokaisen kasvin jonka pihalleni laitan tutkin tarkkaan, onko holtiton leviämään ym. ominaisuudet! Nyt mietityttää tuo väriminttu, vasta toinen kesä pihalla ja aivan liian leveällä. Koetan rajata sitä ens keväänä, sitten nään jääkö pihalle enään jatkossa.

Tähän on nyt ihan pakko avautua… kolme kesää sitten kun tähän taloon mieheni luo muutin a aloin ihmetellä taysin ummikkona pihaa ja varsin kin talon viereistä etelärinnettä, olin varma, että siinä kasvava peltokorte on jonkinlainen perenna :smiley: Vasta seuraavana keväänä kun aloin pereta täysin villiintynyttä pihaa (tosiaan vuoden 2004 jälkeen ei sille oltu mitään tehty) aloin tutkia mikä on mitäkin ja järkytys oli melkoinen!

Viime kesänä alkoi kortekin osoittaa pientä taantumisen merkkiä ahkeran repimisen tuloksena, mutta sarkaa riittää varmasti vielä vuosiksi ettenpäin… tai sitten vain luovutan ja totean sen olevan tosi kiva, ilmava perenna…

Kaverini, täysin ummikko puutarhan suhteen muuten totesi viime kesänä että minulla on tosi kiva, oikein vehreä ja tuuhea kukkapenkki… jouduin kyllä hieman oikeisemaan, että se on täysin ruokkoamaton maapala, jossa rehotti vuohenputki, nokkonen ja korte :smiley: Omalla tavallaan kyllä oli ihan oikeassa, pöheikkö oli varsin…eläväisen näköinen :smiley:

Mun mielestä on hyvä neuvo jonka muistaakseni hra Alanko jossain sanoi, että ei ole “rikkakasveja”. Se on määrittelijästä ja kasvupaikasta kiinni koska jokin kasvi on rikkakasvi ja koska ei. Tähän määritelmään taitaa vaikuttaa ihan olennaisesti pihan koko.

Mä yritin jonkunaikaa torjua nurmikolta sammalta ja voikukkia, mutta nyt oon todennut että ne on oikeestaan ihan kauniita. Pitää vaan osata katsoa vähän erilailla. (ja tässä tapauksessa sitä “nurmikkoa” on melkein 2000 m2)

hyvä keino lannistaa tuota vuohenkelloa on kerätä sitä ruoaksi! Lehdet ja nuoret versot ovat syötäviä niin keitettynä kuin raakana! Maku on kuvausten mukaan mieto, miellyttävä ja pähkinäinen. Nuoret juuret ovat parhaita ja ovat oiva lisä esim. salaatteihin. Kasvi sisältää runsaati c vitamiinia!

Vuohenkellosta puheen ollen, minä en saa sitä kukkimaan liiterin edessä. Voiko se johtua siitä, kun istutin viereen koison? Onkohan se punakoiso, sellainen köynnös.

Onko kellään kokemusta, häviääkö korte (meidän tapauksessa peltokorte) peittämällä? Olen yleensä tehnyt rikkisten hävittämisen 1-2 vuoden tukahduttamisella, mutta tästä kortteesta ei ole vielä tähän asti ollut kokemusta. Nyt on ympärillä uusi koti ja uudet rikkakasvit. Kaivelin kortteen suurimmat juuret noin 60 cm saakka pois, mutta koska työni ei mitenkään voinut hävittää kaikkea, pohdin tässä jatkotoimenpiteitä.

Minä olen kokeillut tuota “kortteisiin tehoavaa” mutta hounoin tuloksin… tappa kyllä maan päällä olevan osan, mutta ei tuhoa juurta kuten roundup… lisäksi koska korthan on sellainen “pätkistä” koostuva kasvi, en usko oikein minkään myrkyn kunnolla siihen tepsivän…

Minulla on siis myös kukkapenkissä tuota vihulaista, ja ihan sitkeällä nyppimisellä olen saanut sen jo heikentymään! Aina kun ne saavat hieman mittaa käyn koko penkin läpi ja loppukesän versot on jo aika heiveröisiä… Tuntuu että myös viime vuonna levittämäni oksasilppu olisi suht hyvin sitä hillinnyt! Voin myös vain kuvitella, kyllä niitä piippoja siellä taas näkyy, mutta kohta voikin ottaa kevään ensimmäisen repimisurakan :smiley:

Roudup ei tuhoa kortetta (eikä muu glyfosaattivalmiste), se sanotaan ihan pakkauksessa.

Kortteen hävittäminen on tuhoon tuomittu yritys.

Vuosia sitten päätin kaivaa kortteen juurineen pois kukkapenkistä. Kaivoin ja revin niitä mustia venyviä lankoja pois, kaivoin lisää ja revin taas mustia yhä paksunevia lankoja.
Siinä tohinassa pääsi vahingossa yksi kontiainenkin hengestään.
Kuopan pohjalle alkoi kertyä vettä, niin syvälle kaivoin, mutta kortteen juuret senkun vain vahvistuivat. Syvällä maassa kortteen juurissa oli mantelin kokoisia pallukoita. Halkaisin veitsellä tällaisen pallukan, sisältä se oli puhtaan valkoinen.  Maistaa en uskaltanut. Mikä lie vararavintopallero ollut.

Luovutin, en jaksanut kaivautua enää syvemmälle.

Tälle puhdistetulle alueelle ei korte sinä kesänä noussut, mutta seuraavana kesänä kortetta jo oli. Lisäksi huomasin, että korte lisääntyy juurenpalasistakin.

Yhteen kohtaan juntattiin iso kivi, kiven läpi ei korte tullut, mutta kiven ympärille korte kasvoi oikein riemuisasti.

Enää en yritä hävittää kortetta. Kun sitä näen niin nyppäsen sen maanpäällisen osan pois ja sillä siisti, olen kohdannut voittajani.

Korte pitää vain sisäistää sitkeäksi ja omalla tavallaan kauniin ilmavaksi perennaksi :smiley: Nyt jaksan sitä vielä penkistä repiä, mutta katsotaan nyt kuinka kauan…

Entä se peittäminen, tukehtuuko korte? Peittäminen ei ole ongelma, mikäli juuri ei etsiydy sitten maan alla eteenpäin ja parin metrin päähän naapurin pensasaidan taakse. Meillä tuo ilmava, mielestäni kaunis kasvi on edellisen asukkaan peltomultien mukana tänne tuoma, ja saanut levitä rauhassa muiden rikkojen kanssa kuutisen vuotta. Naapurit vihjailivat minulle siihen malliin, että minun pitäisi rajoittaa sen leviämistä niin, että he eivät saa sitä pihoihinsa. Yritän nyt keksiä tähän keinoa. Kalkitseminenkaan ei oikein onnistu, sillä sitä kasvaa happaman maan kasvien seassa.

Kortetta en oo yrittänyt hävittää, ne vähät, mitä kesämaalla nousi uuteen kasvimaahan, hävisivät itsestään kun kalkittiin ja muokattiin. Mutta sen kasvutavan tunnen hyvin, kun isäni kivesi ja salaojitti kotipeltojamme 1940-50-lukujen vaihteessa. Kaukana muitten juurien alapuolella, varmaan noin metrin syvyydessä (hankala arvioida nyt, kun kaikki näyttää pienemmältä kuin silloin) kulkivat vaakasuorassa kortteen juuret metrien mittaisina, ja niistä sitten nousi varsia pintaa kohti. Juurissa kasvoi "herneitä", joita napsimme sisareni kanssa, eivät kai sitten olleet myrkyllisiä. Eli luulisin, ettei kasvia ole helppoa tuhota kitkemällä tai edes tukahduttamalla. Olisin ehdottanut kalkitusta tai tuhkausta, kunnes maa on kunnolla emäksinen - mutta jos samassa paikassa joudutaan kasvattamaan muita happamansuosijoita, lienevät konstit vähissä.  

Aamen, oli niin selventäviä kortekertomuksia että turha haaskata energiaa metrisiin monttuihin kun korte selviää niistä varmana voittajana.
Pitää tunnustaa kun kohtaa voittajansa , niin se vaan on

Kauniin ilmava perenna, tosiaan  Rakasta vihollistasi pätee siis kasveihinkin. Ei huonompi idea, mutta mulla sitä on kyllä paikassa, jonka voisi kalkitakin. Mutta oikeastaan siihen paikkaa se kortekin sopisi :smiley:

Tuli vielä mieleen, etten muista pellossa olleen kortetta sittemmin, saattaa olla ettei se tykännyt noista kuivatustoimista. Eli paras torjunta lienee järjestää sellaiset kasvuolot, että kasvualusta on emäksistä ja läpäisevää.

Ja minustakin tuuheanvihreä kortekasvusto on ihan viehko näky, sen kasvutapa on silleen koristeellinen. Luonnossa on paljon kaunista kun osaa katsoa.

Hei!

Enpähän löytänyt sopivampaa aluetta tälle, joten ajankohtainen aihe on ainakin. Voikukat ja muut rikkaruohot alkavat nostaa päätään ja haluaisin kuulla muiden niksejä tehokkaaseen torjuntaan.

Juurineen repiminen on tietysti tehokkain, apuna Fiskarsin voikukkarauta. Muuten hyvä, mutta tuppaa tekemään turhan ison reiän maahan. Aikaisemmin käytössä oli sellainen keltapäinen rikkaruohorauta, parempi kuin Fiskars,mutta se onneton hajosi monen vuoden käytön jälkeen, eikä uusia kuulemma enää saa. Tuota lääniäkin on kohtuulisesti, eli kitkettävää riittää, selkä ja kädet eivät erityisemmin pidä moisesta urakasta.

Katetta käytän kasvimailla ja yritän istuttaa penkitkin sen verran tiheään, ettivät rikkaruohot viihdy. Kummasti niitä vain tupsahtelee.

Myrkkyjä en viitsisi käyttää ennenkuin viime hädässä. Ostin Neudorf Finalsania (myrkytön vaihtoehto), mutta ilmeisesti, koska aine tehoaa vain maanpäällisiin osiin, ainakin voikukat näyttävät iloisena jatkavan kasvamistaan. Onko jollakin parempaa tietoa?

Piki, siirsin viestisi tänne aiheella jo olleeseen paikkaan. Täältä saattaa valmiinakin jo löytyä vastauksia sinulle :slight_smile: