Pitäis olla niin hyvinvoiva nurmikko, etteivät rikkaruohot mahdu sekaan. Voipa olla, ettei ilman myrkkyjä saa rikatonta nurmea. Mitä muihin alueisiin tulee, kattaminen ja kitkeminen ovat ne ainoat keinot. Ja tiheä kasvusto.
Ikuista taistelua se on.
…kaisaliisa niin kuin kaikki kokeneet sen tiesi:-) tämä vaivainen aloitti tänään juuri uuden kierroksen loputtomassa taistossa: kevään ens kukkivat voikukat omalla nurmikolla. lapiota siinä käytin ja kompostiämpäriin ne nostin.
En jahtaa enää voikukkiakaan,nyppäsen vain ohikulkiessani kukan pois ettei pääse siementämään ja myöhemmin kesällä en niitä edes enää huomaa ne uppoaa sinne ruohon (lue muiden rikkaruohojen ) joukkoon.
Ympäristössä on niin paljon voikukkaan että siementämisen aikaan ilma on sakeana lentäviä voikukan siemeniä, joten minun taisteluni on ihan turhaa, se kukkien nyppiminenkin mut jotain kuitenkin on muka tekevinään oisko laiskuutta.
Turhat taistot ovat jääneet. Aikoinaan, kun puhtia riitti kaikkeen, myös voikukkia vastaan taistelin. En enää, kasvakoot. Nykyisin riittää, kun kukkien seasta jollain konstilla suurimmat voikukat saa nyhdettyä.
Istutusalueilta yritän voikukat kiskoa, mutta en luoja paratkoon nurmikoilta, eihän meidän nurmikossa oikein muuta olekaan kuin sammalta ja voikukkaa Keväällä aina tuntuu, että nurmikko on pelkkää sammalta, mutta pian on alkamassa se aika, että se tuntuu olevan pelkkää voikukkaa. Ilma sakeena lentelee voikukan pähkylät meilläkin, turha kovasti taistella.
…silmänlumeeksi tappelen. ennenkin kertonut, että aina aamuisin otan kompostiämpärin ja pikkulapion ja kerään kaikki kukkivat voikukat nurmikolta. parin viikon urakan jälkeen ei enää kerry ämpärillistä:-) joka (mökki)aamuinen kumartelu voikukkien puoleen pitää ihmisen sopivasti nöyränä…
Jos nurmea haluaa hoitaa, niin tiedän joidenkin ahkerimpien taistelevan voikukkia vastaan niin, että nypivät ne juurineen pois ja ämpäristä heittävät siihen ammottavaan aukkoon hiekan sekaista multaa, jossa on hiukan nurmikonsiemeniä joukossa.
Näin jokainen kolokin täyttyy hyvällä maalla ja oikeilla siemenillä.
(Sanoo hän, jonka vanha savimaapiha vihertyy joskus kesäkuun alussa lopulta ja voikukkia vastaan taistelen lähinnä siksi että ne on hyvää kompostiainetta ja perennamaista haluan ne pois. Oikeasti haluan eroon lopustakin nurmikosta jahka vuosia hiukan kuluu ja lapset kasvaa)
Huvikseni nypin voikukat nurmikosta, käytän siihen Plantagenista ostettua alumiinista valettua työkalua jolla on tosi helppo nostaa voikukat ja niittyleinikit maasta. Yhden Fiskarsin raudan kulutin loppuun, aika lelu, ja on mulla joku toinenkin seisaalta työstettävä rauta. Niitä en kuitenkaan tykkää käyttää koska niillä tulee se maapaakku mukaan. Pikkurauta on siitäkin mukava että saa kiusata matalaa verenpainetta kyykkimällä maahan. Tuskin paria voikukaa enempää kesän mittaan kukkii nurmikolla. Kukkapenkeissä nyt on roskaa niin vähän ettei se saa energiatasoa laskemaan.
Puutarhanhoito ei ole työtä vaan huvia!
Edellisellä pihalla kaivelin voikukkia talikon avulla pois. Talikko maahan, varren vipuaminen ja voikukan kiskaisu kohonneesta maasta pois. Näin sai ilmattua ja kevennettyä nurmen kasvualustaa samalla, varsinkin, jos oikeasti jaksoi kiertää koko nurmialueen läpi. Eihän ne oikeasti sieltä nurmen seasta lopu koskaan, eihän?
Ei ne lopu. Nypin oman pikku-pikku-nurmikkoni parin-kolmen viikon välein ja aina sinne jostain voikukkia ilmestyy.
Voikukkaraudalla poistetun juurakon uusi kukoitus. Kuin lohikäärme jolta lyö pään poikki ja tulee 7 tilalle,. Oikealta alakautta tulee normaalikukkavarsi ja sen kukka alimpana. Muut ovat tästä paksusta varresta…
Sormiharalla, voikukkaraudalla ja istutuslapiolla poistetun parin vuohenputken lehden salattu koko.n Kannattaa kaivaa kokonaan pois heti kun näkee, kirjoitti joku täällä. Kiitos viisaista sanoista!
Kokemukseni mukaan ja yleisen mielipiteen vastaisesti voikukan juurta ei tarvitse saada kokonaan pois, riittää kun sellaisen 3/4-osaa saa pois. Tiedän sen koska oikeastaan kaikissa nyppimissäni voikukissa on vain se normaali juuri, ei sellaista uudelleen kasvunsa aloittanutta juurta.
Mutta toinen veijari, orvontädyke, sille nostin kädet pystyyn, bioleikkuri levittää sitä niin tehokkaasti. Silti mukava tuollaista rönsykasvia on ihan huvikseen nyppiä nurmen seasta.
Kortteen raivaaja saa työtä. Palkaksi saa viedä kortteet mennessään, onko halukkaita?
Kuvan selitys: tässä kasvaa jaloangervoa
Tässä pikkusydäntä ym.
Kaunista, eikö vaan?
ja tuo kortekin taitaa olla metsäkortetta vai?
Sitä kai se on, kun tämä alue oli ryteikkömetsää ennenkuin minä aloin tätä muokata.
Millä tuon metsäkortteen saa hävitettyä? Kovin on tutunnäköinen tilanne meilläkin…
ERITTÄIN hankala hävitettävä!! Kalkitseminen säännöllisesti auttaa jokin verra… mutta ainoa aine jonka tiedän jossa on tehoa jonkin verra tähän kasviin tuntuu olevan tällä sivulla!! http://www.cc-company.fi/files/1014_finalsan.pdf
En minä ainakaan huomannut juurikaan tappotehoa tuossa finalsanissa… viime kesänä kokeilin ja saman tuloksen saa halvemmalla kun vain repii käsineen kortteet… tuo ei tapa kuin maanpäällisen osan (siis ne kohdat joihin aine osuu)… Mulla on jonkin verran vähentyneet kun pitkin kesää säännöllisesti riivin kasvustot ja mätän kalkkia niiden suosimille alueille keväisin…
edit. tässä tuore yksityiskohta minun penkistäni, vlistä yrittävät kurjenpolvet nousta…
Taitaa olla repimistalkoot viikonloppuna
Vuosi sitten muutettiin tähän nykyiseen taloon. Edellinen asukas oli päästänyt tuon hienon puutarhan täysin villiintymään. Viime kesänä täältä lähti jo monta kuormallista rikkaruohoa pois ja tänä keväänä olen uurastanut täällä taas kuin hullu. Eli millä kummalla saan pois nuo kaikki rikkaruohot, kun ei voi oikeen kaivaakkaan, kun sitten lähtee myös kaikki kukat! Olen yrittänyt juurineen repiä tuota hiton heinikkoa pois, mutta takaisin kaikki tulee. Lääniä on tosi paljon ja rupee suoraan sanoen jo voimat loppumaan tuon kitkemisen kanssa ja takasin ne kumminkin tulee. En tiedä olenko nyt tehnyt ihan väärin, kun yhteen isoon kukkapenkkiin laitettiin sellainen peitto ekana ja sitten sellaista kuorikatetta? Olen täysin vasta-alkaja näissä hommissa, eikä juuri mitään tietoa ole Onko sellaisista maanpeitto kasveista mitään hyötyä? Tuolla penkeissä onkin jotain, mutta kun olen niitä rikkaruohoja repinyt niin suurin osa niistä matalista kasveistakin on lähtenyt pois.Tuolla etupihalla kasvia nimeltä Lamium maculatum, pitäisikö sen levitä, kun ikäväkyllä sitäkin on rikkaruohojen myötä lähtenyt pois. Samoin siellä on Nepeta faassenii nimistä kasvia, mutta sitäkin on enää tosi vähän jäljellä. Löysin sieltä maasta onneksi muutaman tuollaisen kasvikortin, joista nuo latinalaiset nimet sain. Osaisiko joku neuvoa minua?
Puutarha on joskus ollut todella hieno ja sen on selvästi joku ammattilainen suunnitellut. On se nyt jo hieman parempi, mutta nyt olen ikävä kyllä repinyt myös noita kasvejakin pois. No täytyy tunnustaa, että viimekesänä kun tänne muutettiin niin en eroittanut rikkaruohoa kukista Olisin todella kiitollinen neuvoista, että saisi joskus tuon puutarhan kuntoon.