Rikkakasvien yms. torjuntavälineet ja -tarvikkeet

Meillä taas juolavehnä on ehdoton rikkaykkönen. Savimaasta sitä ei saa ehjänä kitkettyä, ja katkenneista juurista se leviää entistä innokkaammin. Voikukka on kakkonen, ohdake kolmonen ja rönsyleinikki ihan kevyttä kamaa :smiley:

roundupilla vaikutuksen näkyminen kestää kaksiviikkoa joillakin näkyy heti mutta vaikeat kasvit vie sen 2 viikkoa ja silloin kun myrkkyä laittaa täytyy olla aurinkon paiste ja vähintään 6 tuntia sen jälkeen poutaa ja paitetta yhteytyy kasviin auringon valon kautta

Äh se mikään Bio kill… mutta joku bio kumminkin. Kuitenkin ihan oikeesti se oli rikkaruohomyrkkyä. Hehheh.  

hehheh, juu juu uskotaan

Tieto lisää tuskaa sanotaan ja niin on käynyt.

Olen lukenut aika monta artikkelia viime aikoina glyfosaatin käytöistä ja vaaroista.

Olenko käsittänyt oikein, että maataloudessa(kin) se on yleisesti käytetty rikkakasvien torjunta aine. Eli en pysty mitenkään karttamaan tuota myrkkyä vaikka kuinka haluaisin.

Häviäisikö tuolla rikkaruoho myrkyllä myös karhunkierto,minä oon senkassa ihan helisemässä juuristo leviää kuin kulovalkealla ja tuhehdutta mun kukkia,oon yrittänyt päästä siitä eroon mutta inavaan jostain kasvaa uutta.

Kurppa, näin se on. Luomuviljelyssä lienee kielletty, taas yksi syy käyttää luomutuotteita. Itse käytän glyfosaattia tappiomielialan vallitessa, mutta en kasvimaalla tai edes hedelmä- ja marjapuille tai -pensaille.

Ikinä en ole käyttänyt rikkaruohomyrkkyä, mutta nyt on mullakin se tappiomieliala, kun pergolan laatan välit kasvaa hyötykasvia ja hyödytöntä, vaikka juhlakunnossa pitäisi pian olla. Ehkä salaa hankin jonkun täsmäaseen noihin. Varmastiko se myrkky pysyy sitten siellä minne sen tarkoitan, eikä mene esim. sateen mukana laatoituksen ulkopuolelle?

Jostain luin, ettei se Suomen olosuhteissa häivy vuosikausiin:/

Harmi kun kaikkea ei voi luomuna syödä.

K-E, ootko kokeillut kiuhuvaa vettä? Sitä joutuu kyllä uusimaan, siis sitä kiuhuvan veden lorottelua, mut ei ainakaan tartte miettiä mihin se valuu (paitsi ettei valu liian kuumana kukkapenkkiin =D!).

Menenpäs heti kokeilemaan, kunhan tässä ensin hengähdän, puolimetrinen leinikkikasvusto on juuri saanut kyytiä leikkurilla, sitä en aio myrkyttää, vaikka voimille ottaakin.

Hoo, johan oli tunnelmat pergolassa, kun kiehuvaa vettä kaataa koivun, lipstikan ja muiden tuoksuvien päälle. Ainakin nuupahtivat jo, saapa nähdä miten muuten onnistui.

Tuskailen itse täällä myös eniten rikkakasveista ja siitä ettei entisiä hyviä monta vuotta siistinä pitäviä myrkkyjä enää ole saatavilla… Tiedän, että kiehuva vesi tappaa… mutta kun käytäviä yms. on "mielestäni" kilometritolkulla, en jaksa kannella kiehuvaa vettä alvariinsa. Siksi kysynkin, onko teistä kukaan kuullut/tai käyttänyt ns. liekitintä?? Olen joskus jossain sellaisesta kuullut, mutta en enää muista missä ja milloin.

Millä siis pääsisi helpommalla, kuin kitkemällä, tai ostamalla kalliita myrkkyjä jotka tehoavat jos tehoavat. Joten taas APUVA!!

Tuota liekitintä käytetään jossain taimitarhoilla ja se on ihan hyvä vaihtoehto myrkyille. Olen itsekin joskus kärventänyt poluilta ja kiveyksiltä sellaisia kasveja, jotka häiritsevät, eikä niitä saa kitkettyä. Ei minulla ole sen kummempaa vehjettä kuin kahden kilon nestekaasupullo ja sen kanssa kävelen ja kärvennän rikkakasvien lehdet ja ne yleensä kuolevat sitten kokonaan pois.

Ei sitten oikein mitään kokemusta kaasupulloista. Ja siis ehkä kysyn tyhmiä: kaasupullosta lähtee ilmeisesti jonkinlainen letku ja suutin ja suuttimesta tulee sitten se liekki?? Eli siis mitä muuta kuin kaasupullo?

Nestekaasupullo tarvitsee tosiaankin pulloon kiinnitettävän sulkuventtiilin ja letkun sekä poltinpään, johon voi laittaa tulen ja sillä sohottaa rikkaruohoja. En tiedä kuinka monilla tuota systeemiä on, mutta minulla on ollut tuolle tosi paljon käyttöä. Huopakattojen teossa olen sitä tarvinnut, jotain kuparijuotoksia olen sen kanssa tehnyt, myyrien reikiin olen kaasua joskus laittanut ja makkarankin sillä saa nopeasti lämpimäksi, jos ei viitsi alkaa grilliin tulta laittelemaan.

Jos tuolle systeemille on käyttöä muutenkin, niin ainakin isoista rautakaupoista niitä saa hankittua. Pullonkin joutuu ostamaan itselleen, mutta jatkossa tyhjän voi vaihtaa täyteen huoltoasemalla ja maksaa vain kaasusta.

Kiitos seikkaperäisestä vastauksesta. Makkaranpaisto oli ihan paras :DD

Etikka tekee maan inhaksi ja happameksi kasvien kasvaa. Lehdille roiskutettunakin tekee tuhoa.

Ei ole hommaa, johon ei konetta löytyisi :smiley:

KIITOS! Tämähän on ihmepalsta! Onnkesi tänne löysin ja toivottavasti taito löytää tietoa kasvaa käytön myötä! Meillä sitten jatkossa liekitetään rikkakasvit. Jotenkin alitajunnassa oli, että olen jossain joskus… Mahtava juttu!