Kaikkia rikkaruohoja ei saa hävitettyä kerralla, ei edes myrkyttämällä. Monivuotisia voi poistaa maata kääntämällä ja juuria keräämällä, seulomalla pääsee hyvään tulokseen. Tai maan voi peittää jollakin katteella, mutta silloin maan pitää olla peitettynä ainakin yhden kesän yli.
Jos palsta ei ole kovin suuri, maan voisi peitää paksuhkolla kerroksella sanomalehtiä ja tuoda uutta multaa päälle. Silloin viljelypuuhiin pääsee pikemmin.
Maahan voi myös raivata puhtaampia kohtia, ja laittaa raivaamattomat alueet katteen alle. Esim. kesäkurpitsalle voi kunnostaa kasvulaustan, ja peittää ympäristön sanomalhdillä ym.
Joka tapauksessa maassa on lähes ikuinen siemenpankki, josta nousee uusia rikkiksiä joka kesä.
Kaisaliisa Eli minä laitan sitten sanomalehtiä. Voiko tuon tehdä syksyllä
ja sitten keväällä olisi valmis istutuksille. Mitä mieltä olet Roundup merkkisestä rikkakasvien torjunta aineesta. Voiko sitä laittaa marja pensaiden lähettyville sitten kun marjat on poimittu.
GH: en ole Kaisaliisa mut vastaan silti. Siis tohon Rounduppiin. On kyllä oikein tehokas myrkky!
Aloitetaan tästä. Sitten kannatta lukea tämä. Ja lopuksi tosi huono, mutta ymmärrettävä englannista googlella käännetty versio.
Eli mikään ei estä ko. myrkyn käyttöä, eikä siihen tietenkään hetijust kukaan kuole. Ja jos sitä pitää käyttää (esim. marjapuskat isot ja rikkikset tulevat juuristosta = vaikeasti kitkettäviä), niin mielellään sit sivelytekniikalla. Ruiskuttaessa/suihkuttaessa sitä leviää tuulen mukana muihinkin kasveihin ja jopa pienhiukkasina hengitykseen, mutta sivelyllä sitä vaaraa ei onneksi ole.
Sivelyyn sopii pikkupensseli, jolla kirjaimellisesti "maalaat" rikkisten lehdet tai vaikka tikku, jossa on päässä vaahtomuovinpalanen tiukasti kiinnitetty esim. rautalangalla.
Joskus (kun olin nuori ja tyhmä, nykyään olen vain se jälkimmäinen ), myrkyttelin ko. tuotteella paljonkin. Maa happamoitui, sellaisia kasveja kuoli mitä ei pitänyt (tuulen mukana meni ilmeisesti myrkkyä) ja jopa jotkut myrkkyä kestävät suihkepullot sulivat hetken käytön jälkeen!
Eli jos vaan jotenkin voit asiaan vaikuttaa käyttämällä ihan mitä muuta konstia tahansa, niin aina parempi. Tosin vastuullisesti tuokin myrkky on suht turvallista, mutta kannattaa kaikki seikat ottaa ensin mietintään ja sitten vasta tehdä päätöksensä.
Sanomalehdillä katettu maa ei ole käytettävissä vielä seuraavana kesänä sellaisenaan. Jos laitat lehtien päälle uutta multaa, voi kylvää jo seuraavana kesänä. Lueskele myös täältä:
http://puutarha.net/index.asp?s=/keskustelukanava/viestiketju.asp?id=1681
Roundupista olen samaa mieltä kuin tagetes.
Niin ajattelin laittaa ne sanomalehdet.Teen sitten kasvilaatikot niiden ympärille ja laitan niihin uutta multaa.Roundupin unohdan sitten kokonaan.
En halua että sitä leviää joka puolelle.Siinähän voi sitten mennä naapurinkin viljelyt
Kuulostaa hyvältä idealta. Laita sanomalehtiä paksu kerros.
(Roundupin saa kyllä levitettyä tarkasti rajatulle alueelle, mutta aina parempi jos ei käytä myrkkyjä.)
Pitääkö niitä sanomalehtia olla kuinka paksukerros? Hesareita olen alkanut laittamaan sivuun jo syksyä varten.
GenesisHelsinki, katsopa tuolta lisätietoja halutessasi: Vapaa sana - Niksinarikka - Sanomalehtitekniikka (sanomalehtipenkki)
Kiitos Nuu, sieltä löytyikin paljon hyödyllistä tietoa.
Minä en kyllä ymmärrä millä te muka saatte suihkepullot sulamaan ja naapurikasvit huomaamatta kuolemaan.
Meillä on ollut ihan tiivistettä ja sekin kestää muoviputelissa, josta sitten laimennetaan suihkupulloihin. Yhtään pulloa ei ole sulanut tai muutenkaan vaurioitunut, kuten ei myöskään ole kuollut yhtään kasvia, jota ei olisi myrkyllä tähtäilty.
Roundup ei kuitenkaan ole hullumpi myrkky - joten älkää nyt tyrmätkö heti. Itse asiassa pidän sitä parhainpana nyt myynnissä olevista; tappaa kaiken vihreän mihin osuu, mutta ei jää maahan vaikuttamaan (eikä kerry pohjavesiin tms.). Mikäli pelkää sumuttelevansa myös naapurin kasvit, niin voipi kokeilla sivelymenetelmää; kastelee sudin kanssa rikkaruohon (ei se paljoa vaadi) tai “kättelee” niitä myrkyssä kastelemalla parittomalla tumpulla (muovihanska tietty alla). Muistattehan että sekoitussuhde on hyvin mieto (valmispullossa kätevää, mutta litrahinta korkea, kannattaa ostaa tiivisteenä).
Oi-joi ja voi! mitä meidän päätoimittaja latelee - minä tyrmäännyin… ja veikkaan, ettei mene montaakaan vuotta kun glyfosaatti kielletään tykkänään, Suomessakin.
Glyfosaatista
Toivon että kiellettäisiin heti!
Tjaa-a. Epäilenpä. Glyfosaatilla (joka on Roundupin vaikuttava aine)on niin iso merkitys maailmassa, että ihan ensimmäisten joukossa se ei lähde. Aineen merkityksen voi huomata jo Pentin pienoismaailmassa: se on suunnilleen ainoa rikka-aine, jonka väki täällä tietää ja jonka käyttöön otetaan kantaa. Samaan aikaan käytössä on pahempia aineita, joista kukaan ei puhu mitään.
Kevennetyn peltojenmuokkauksen ja suorakylvön lisääntyminen (->lannoitevalumien välttäminen) ovat Suomessakin päin vastoin jatkuvasti lisänneet glyfosaattien käyttöä, koska kyntämisen pois jääminen lisää heinämäisten rikkojen määrää - niitä on vaikea torjua viljoista perusrikkakasviaineilla.
Pitipä vielä lisätä, että nämä torjunta-aineteemat putkahtelevat säännöllisin väliajoin pinnalle ja samat keskustelut käydään aina uudelleen. Lisäksi ne ovat aika värikkäitä… Eikö niille olisi hyvä olla selkeästi oma otsikkonsä, jonne keskustelut voisi ohjata. Nuu, mitä tuumit, oletko kuulolla? Vai oliko se otsikko jo jossain ennestään?
Näinpä! Kemikaaleille on kuitenkin pehmeämpiä vaihtoehtoja, ihan peltomittakaavassakin. Yli 15 vuoden luomuneuvojataipaleeni varrella olen huomannut, että homma toimii
Sehän on naapurimaissamme kielletty jo monta vuotta sitten ja myrkytti Ruotsissa pohjavesialueita. Täällä vaan annetaan rahan puhua.
Verenpaineeni nousee aina näiden myrkkyjen vuoksi.
Kurppa, ei ole kielletty naapurimaissa. Verenpaineesta huolimatta…
Kommenttina vain, että glyfosaatti ei ole kielletty Ruotsissa, vaikka nettikeskusteluissa sellainen huhu kiertääkin.
linkki
Kas, samaa täällä Kaisaliisan kanssa kommentoimme. Sitkeä huhu onkin.