Minä tykkään lehtorikon lehdistä.
Hopearikko kukkii.
Mikäköhän rikko tämä on joka kurkkii arovuokon lehtien alta?
Hitsi kun en ymmärrä miksi tuo kuva näkyy noin tyhmästi… mutta toivottavasti joku saa selvää
Oiskohan se posliinirikko , ei näe kunnolla lehtiä…googleta.
No oon googlettanut kyllä, on tosi pieni! Eli murto-osa posliinirikosta…
Aivan käsittämätön kuvasarja Jatuulilla!
Aikamoisella monsterinvaihdilla ovat paisuttaneet kokoa!
Viime kesänä hankin syysrikon, joka on nyt keijuangervonkokoinen mätäs. Ihmettelen, kun se ei ole kukkinut vielä kertaakaan. Ainakaan koosta se ei pitäisi olla kiinni?! Periaatteessa ihan kaunis kasvi, mutta niin helekatin vaikea yhdistää muiden kasvien kanssa, koska lehdet ovat sellaiset ruikunvihreät
Musta tuntuu, että patjarikkoa on kahta kokoa olemassa. Minulla kasvaa kaupasta ostettu valkoinen patjarikko kituuttamalla ja on todella tiiviskasvuista ja matalaa. Sitten saman penkin toisessa päässä kasvaa siemenistä kasvatettua punertavakukaista joka paisuu ja kasvaa kokoa samalla tavalla kuin nuo Jatuulin upeat patjarikkokasvustot. Näissä isoissa lehtien kokokin on ihan toista luokkaa, kuin siinä valkoisessa. Nämä siis ihan mun mutu-ajatelmia.
Olen joskus miettinyt samoin kuin välke, että voisiko olla olemassa vähän erilaisia patjarikkoja.
Tykkään näistä erilaisista rikoista, kun ovat aina nättejä, myös silloinkin kun eivät kuki.
Tässä varjorikko.
Mä olen tehnyt ihan saman päätelmän kuin välke. Olen saanut punaista ja valkoista patjarikkoa eri ihmisiltä. Osa valkoisesta on selkeästi paljon matalampaa kuin muut ja punaisessakin on muistaakseni hiukan kokoeroa, mutta ei yhtä selkeästi kuin valkoisessa. Ja kaikki kasvaa samassa paikassa, eli kasvupaikasta ei ero voi johtua.
Aikaisemmin tuolla pohdiskelin, että olisko patjarikkoa olemassa kahta erilaista, kun minulla kasvaa parin metrin päässä toisistaan kasvutavaltaan ihan eri tyyppiset patjarikot. Toinen, valkokukkainen kaupasta ostettu on ollut jo useamman vuoden matalaa ja hieman kitukasvuista ja tämä vaaleanpunakukkainen kasvaa upeana paksuna mattona. Tämä "jumbo"-patjarikko on kasvatettu virosta tilatuista siemenistä. Tänään nappasin kokoerosta kuvan:
No on niillä kokoeroa
Hopearikko kasvaa kivien välissä
Valkoinen patjarikko
Mikähän on ettei isorikko mulla kasva. Paikka on aurinkoinen, hiekansekaista hyvää multaa, kastellutkin olen kun on kamalan kuivaa vaan eivät kasva. Sama homma viime vuonna, vettä tuli kyllä silloin ehkä liikaakin taivaasta mutta on hyvin läpäisevä kasvualusta. Samanlaisinna möllöttävät eivätkä kuki. Voisko syynä olla että kekomuurahaisten valtatie menee siitä yli? Käsittääkseni ei ne siitä kulje kuin yli, pesät on muualla. Erittääkö ne murkut jotain siinä kulkiessaan niin että isorikot kärsivät siitä?
Viikin Gardenian kuivan näköisessä rinnepenkissä isorikko kasvoi hyvin ja näytti kiinnostavan myös pörriäisiä. Kuvassa se ei näytä oikein miltään, mutta nuo runsaat kukinnot huojuivat tuulessa oikein kauniisti ja matala lehdistö peitti maan tehokkaasti.
Täällä myös isorikko kukkii parhaillaan. Vaatimaton ja kestävä kasvi.
Vinkkejä patjarikon jakamiseen? Se on sen verran näpertämistä, että olisi kiva selvitä siitä hiukan helpommin ja nopeammin