Impukka Ajattelinkin kysellä jokos sulla kukkii…
Minulla kanssa jurovat todella voimakkaasti. Ihme touhua. Sinullahan nuo ovat jo hyvässä kasvussa.
Laittelethan taas kuvaa kun kukat avautuvat?
Ostin vähän aikaa sitten Honkkarista kolme amaryllista, hintaa taisi olla vaan pari euroa. Paluumatkalla kahden hontelo kukkavarsi taittui ja murtui. Nostin tyngät maljakkoon, mutta ne alkoi mädäntyä. Sipulit ei näytä tekevän toista kukkavartta. Oli ihan hukkaostos.
Kolmas ehjänä säilynyt kukkii nyt ja siinä on toinen kukkavarsi.
humina, tuleehan niihin lehdet pian, ja hyvällä hoidolla ja lannoituksella uudet kukat ens vuonna.
Ite luulin, että jurominen johtu siitä ku sipulirievut oli päivän taivasalla räntäsateessa. Ei käyny edes mielessä, että laittavat kirjeenä…
, talvella…, pohjoseen…! Mutta ilmeisesti ,Bobbie, sulla sama vika. Kyllä minäki kyttäsin,vahtasin ja puristelin sipuleita että pehmenevätkö…Hyvin kävi kuiteski! Kuvaa laitan heti ku kukat aukeaa.
Höh, unohdin koko sipulin. Se lähti kyllä hienosti kasvuun, mutta sitten en muistanut kastella raukkaa toista kertaa, koska olin näppärästi laittanut purkin suurten kasvien taakse ja muutenkin ahtaaseen. Lisäksi se oli liian pimeässä ja liian vetoisessa paikassa. Molemmat lehdet on nyt menetetty, vaikka kyllä se vielä elävältä näyttää. Mahtaako tuosta onnettomasta olla mitään toivoa enää?
No, se olikin niin kirkkaan punainen, ja mieli tekisi valkoista, joten ehkei mitään vahinkoa edes tullut
Oi, oi, oi; huudan ihastuksesta melkein kuin Antero Mertaranta.
Jutin amaryllis on vallan ihanan viattoman valkoinen vihreinen silmineen; hienoa.
Tuo emon istutelma on suorastaan häkellyttävä. En ole koskaan tullut ajatelleeksi, että noinkin voisi laittaa.
Jalomarja viime joulusesongin aikana oli ainakin Pirkka-amarylliksissa tuota Jutin kuvassakin ihailemaasi ‘‘Alfrescoa.’’.
Ihmeen pienestä sipulista pungersi muistaakseni kaksi kukkavanaa. Kolmas kuivettui.
Kukat olivat yllättävän suuret ja ihmeen kauniit. Kuva ei anna niille täyttä oikeutta.
Tänä vuonna en ole pirkka-amaryllistä ostanut.
Kaikissa noissa minirylleissä on kolme kukkavartta. Olen ne ostanut Kukkatalosta.
Flamingo Star
On tämän syksyn Eurobulb-kimpassa saapunut (minun) suurimman sipulan tuotos…
Kukkavarsi on 90 senttinen… Toinenkin kukkavarsi tulossa.
Tän vuoden ritarinkukka kasvatukset on tosi tahmeessa tilassa… mutta Pirkan puna-valkoinen edes kukkailee…
Voitteko uskoa, tuossa mun White Wonderissa on kolme kukkavartta. Ensimmäisessä on kolme kukkaa auki ja lisäksi kuusi () nuppua. Toisessa kukkavarressa yhteensä kahdeksan kukkaa ja nuppua
. En ole ikinä nähnyt yhdessä ryllissä noin paljon kukkaa!
Tässä kuvaa
Jestas, ku Emolla on upeita rylliksiä, kaunista ah kaunista.
Ihanan väriset verhot
Myskis, verhot pitää soinnuttaa kukkasten kanssa
Tässä kukkii Eurobulbilta kimppatilauksessa tullut Misty. Kukat on pieniä; halkaisija vajaat 10 cm mutta mielestäni kaunis ja viisi kukkaa tekee. Uusia kukkavarsia on nousemassa vielä kaksi.
Kukka on kyllä oikeasti kylmemmän punainen mutta kun kuvasin ihan lampun valossa niin värikin vääristyi.
Minä ostin sellasen punavalkean Pirkka amarylliksen tänään ja toivon mukaan se kukkii jouluna. Nuo Eurobulbilta tilatut taitavat kukkia jo ennen joulua.
Meillä aloittelee juuri sopivasti jouluksi tällainen nimetön, miehen Tokmanni-tuliainen marraskuulta: Kukkavarsi on yli 70 cm pitkä, saa näyttämään vieressä kukkivan kymbidinkin melko pieneltä ja vaatimattomalta.
Niin puhtaan, kaunis! Classikko.
Mielestäni yksi kaikkein kauneimpia kokonaisuuksia… Miehelläsi ei ole ihan huono maku.
Varsi venyy tosi helposti… etenkin jos amaryllis on ostettu valmiina rondellossa jossa se on istutettu turvepehkuun. Semmoinen viritys tuhoaa helposti amarylliksen juuret, jos niitä edes on… yhtähyvin sipulit voisivat lillua vedessä. Siis märkyyttä piisaa.
Vielä kun kiltit myyjättäret hoivaillen lirauttavat komeille amarylliksille joka aamu hiukan vettä, niin varren venyminen on ihan takuu varmaa.
Näin surukseni tuommoisia ylivenyneitä amarylliksiä rondelloissaan käydessäni eilen jouluostoksiani paikkaamassa. Harmitti kun kauniit kukat pilataan turvepotilla… Olivat jo mitoiltaan ehjänä kuljetuskelvottomia. Lämpöpussissa olisi kasvi taatusti hajonnut lopullisesti.
White Nymph, jonka ensimmäiseen kukkavarteen on tulossa 7 kukkaa