vois olla kyllä se. Kaupan kasvi, joululahjana saatu…
Minä ostin k-kaupan amarylliksen jouluksi ja siinä on kanssa noin matalassa varressa kukat. Olen kastellut mutta ei ole kukkavarret yhtään lisää mittaa saaneet joten epäilen että jotain kasvun säätöä on pelissä.
Ketju on niiin pitkä ja satunnaisesti olen lukenut joten kysyn nyt vielä että mitä teen kun sain monta rylliä ohikukkineena. Osassa vielä vihreät terhakkaat lehdet ja osassa on lehdet pois tai kalpeaa kasvua tuloillaan.
Kuivina ovat kaikki ja miltei kaikki ruukuissa.
Alennuksesta joulun jälkeen ostettu kukkii nyt toisella vanalla, kolmas vielä tulossa. kuusi kukkaa tässäkin:)
Minä säilytän ne toisten kukkien seassa kukkalaudoilla ikkunoilla, sillon tällöin kastelen. Kesällä hallaöiden mentyä vien ulos. Johonkin kukkapenkkiin tai kasvimaan reunaan laitan kasvamaan. Aika voimakas maa saa olla kesällä, syksyllä sisälle kuivana lahdet katkaistuna johonkin pimeään lämpöiseen odottamaan että nuput alkavat kasvaa. Nyt joulun aikaan alkoi kukkia toissa vuoden valkoinen kerrottu, pieni sipuli oli ja yhden kukkavanan jaksoi kasvattaa. Nuo vanhat sipulit olivat viime kesänä huonossa paikassa kasvamassa ja kesäkin oli aika kurja.
Sama juttu, muitten kukkien seassa, ja aikoinaan neuvottiin että kukinnan jälkeen säännöllinen lannoitus, myös kesällä ulkona, n.elokuussa vähennetään kastelua ja lopetetaan lannotus, sitt joskus lokakuussa lopetetaan kastelukin,ja saksitaan siinävaiheessa jo ehkä kuivuneet lehdet pois.Sitt piiloon lämpimään ja kun sitte alkaa vihreetä pukata , uudelleen istutus ja lievä kastelu, kun kukkavarsi on n.10cm, lannoitus kerran viikossa aluslautasen kautta.
Istutuksesta kukintaan n.6-10 viikkoa.
Nää oli ammattilaisen ohjeet, joita oon noudattanu, ja hyvin on toiminu.
Tarkennan vielä, kun just mietin mitä teen noiden ryllien kanssa mitkä mulla on lepäämässä. Niin otanko ne sieltä uudelleenistutettavaksi vasta kun alkavat jo kasvaa? Vai voinko jo istuttaa ja kastella että silleen heräisivät? Ovat siis olleet nyt n.3-4kk levossa.
Kyllä se lepoaika pitäisi riittää.
LiisiA, en oo asiantuntija, mutta ymmärränkö oikein, että nuo ovatten siis ihan kuivia, levänneitä,mie tekisin varmaan niin että alottas ikkäänku alusta koko homman, eli,räpistelisin kuivat mullat pois, sipulin juuret likoon (ei sipulia) pariksi tunniksi, istutus sopivaan ruukkuun (sormi mahtuu väliin), kastelu (ei sipuliin), sitt valoisaan paikkaan huoneenlämpöön, senjälkeen mullan pinta saa kuivahtaa ja sittenkin vettä kohtuudella, eli sitt 6-10 viikon päästä voit ootella kukintaa.
En tiijä onko näistä apua, mutta puutarhurin joka mua aikoinaan opasti, ohjeilla, tekisin näin.
Okei, kiitos. Siispä menen istuttelemaan nuo.
Entäs mitä sitten pitäis tehdä kun ohikukkinut kasvattaa pitkät lehdet? Ei pysy enää purkki pystyssä ja lehdetkin ovat kaatuilleet ja taipuvat juurelta, eipä ne enää taida siitä toipua…
Olenko kastellut liikaa/liian vähän, onko liian pimeässä(ei ole ikkunalla)
Kohta viskaan taas pois mokomat, kun en onnistu niiden kans.
Toinen sipuli oli valmiiksi istutettu aivan liian syvään, vain nokka näkyy, tämä joka kaatuilee, on taas liiankin pinnassa ja aikoo irrota siitä höttömullasta/turpeesta kokonaan.
Jaksaisko joku ottaa kantaa?
Mä laitan pimeeseen noi rötkähtäneet ryllit, vaikka kyljelleen johonkin allaskaappiin, siellä lehdet kuihtuu jonka jälkeen ne voi ottaa pois.Kesällä kun on paremmin tilaa voi antaa kasvaa uudet lehdet, eli ylimääräinen minilepo.
En tiedä onko hyväksi vai pahaksi, mutta jos komposti on vaihtoehto, niin ei se ota jos ei annakaan.
Minäpä kokeilen tuota konstia, kiitos Bumble!
Istutin joulukuun toisella viikolla stockkalta ostetun valkoisen sipulin ohjeiden mukaan, ruukku ollut suht lämpöisessä huoneessa ikkunan edessä. Sipuliin kasvoikin suht pian 3 pitkää lehteä mutta tähän päivään mennessä ei ole kukkia näkynyt joten ei vissiin taida olla enää toivoa näillä lumilla kukkimisesta? Missä mahtoi mennä vikaan?
EI välttämättä mikään oo menny pieleen, istutuksesta kukintaan 6 - 10 viikkoa, vettä kohtuudella, eli ei missään tapauksessa liikaa.
Mun mielstä nope lehtien kasvu voi olla merkki liiasta kastelusta.
No en mielestäni kovasti ole lotrannut veden kanssa (varsinkin kun sipuli oli niin iso että ruukkuun ei jäänyt kauheesti kasteluvaraa) mutta siis kanattaa odotella vielä muutamia viikkoja. Kiitos raya ja juti.
Jutin kans samaa mieltä, kastele alakautta, eikä siinä multatilaa hirveesti piä ollakkaa, sormen paksuuden verran sipulin sivuilla.Sitä suuremmalla syyllä kiduta sitä, eli anna kuivahtaa kunnolla välillä.
Minä kastelen sipulit istuttaessa ja korkeintaan 3-4 viikon päästä seuraavan kerran. Nyttenkään ei joissakin marraskuussa istutetuissa ole vvieliä lehdet kasvaneet mutta kolmannella ja neljännellä vanalla kukkivat.
Mikähän mahtaa olla mielessä mun Apple Blossom -sipulilla, olen sen marraskuussa istuttanut eikä se ole kasvattanut sen kummemmin kukkia kuin yhtään lehteäkään? Olla jurottaa vaan ruukussa, iso sipuli. Juuret on kasvaneet ja sipuli on kiinteä ja terveen oloinen. Mitähän sille pitäisi tehdä, kesäksi ulos vaan jos se vaikka jotain kasvaisi siellä?