Minun kirjavalehtiseni joka rehotti komeana monta vuotta on heittänyt talven aikana henkensä.
Onpa RitvaL:n Türin tuliainen kivan sävyinen. Minulla on toivelistalla vielä muutama, vinkatkaa, jos satutte löytämään: Brunnera Diane’‘s Gold, Emerald Mist, Gold Strike, King’'s Ransom ja Yellow Spring.
aronja, mulla Jack Frost aika iso puska, voin yrittää rouhasta palan. Laita osoite yksärillä, jos kelpaa.
Tällaisia on mulle tulossa Viherpeukaloilta: Brunnera macrophylla ´Variegata´, muuta nimeä ei mainittu.
Näistä nimistä en paljoa ymmärrä, mutta eikös kaikki kirjavat ole variegatoja?
Merlin voisin vaihtaa johonkin tuota Jack Frostia, jos siitä vaan liikenisi
Ymmärsinkö oikein, että Jack Frostit sun muut variegatat saattavat olla herkästi katoavaisia? Entä ihan normi vihreä, pysyykö ja paranee vai saattako herkistellä? Olen tästä nyt hieman innostunut, kun en arvannutkaan, miten suurilehtiseksi tulee Ja vai tulevatko muutkin lajikkeet, vai vain tämä perusnormi?
Laitanpa pari rotkolemmikin kuvaa, näitä ei kuivuus heinäkuun alussa vielä ollut kurittanut.
Voi jees, noita hopealehtisiä rotkolemmikkejä on ollut kuolauslistalla aivan liian pitkään. Jottain tars tehrä… Pysyvätkö lehdet hopeisina koko kesän vai alkavatko ne syksyä kohden vihertää?
Voi kun on hienoja kaikki. Mitäs mieltä olette, kun yhdessä kirjassa suositeltiin rotkolemmikkiä talvimärkyydestä kärsiviin paikkoihin. Onko kellään kokemusta? Mulla on siis tuo omenapuidenalus aivan järvenä kevättalvisin, ja siihen olisi tarvis löytää lisää selviytyjiä.
Oho, mää löysin täält itteni kysymäs sammaa asiaa, ko nykki meinasin.
Eli sopiiko talvimärkiin paikkoihin, niin kuin luvataan useammassakin kirjassa ja eikö sitten tykkääkään tuulesta, jollaisen tiedon nyt löysin. Mikähän noista olisi sellainen peruskasvi, jota uskaltaisi kokeilla.
Mie sitten tykkään näistä(kin;)
Hienoja varjonkasveja - tykkään, empä hoksannut kysyä tätä taimenvaihdossa, ei ole myöhäistä vielä
Ahaa, Kurpalla on kirjovuohenputken ja lemmikin risteytys
Pienestä ihminen tulee iloiseksi, tänään löysin brunneran siementaimen. Pikkiriikkisessä rakosessa kasvaa betonilaatan ja portin tolpan välissä. Mutta hurraa, variegata-ominaisuus säilyy! Aikuisista kasveista tätä lähinnä on Jack Frost, hän lienee siittänyt…
Minäkin olin onnesta sekaisin, silloin kun löysin ensimmäisen rotkolemmikkivauvan.
Rotkolemmikkejä olen pähkäillyt muutenkin. Eksyin eilen taimimyymälään enkä tietysti päässyt ulos tyhjin käsin. Mukaan tarttui (mm.) B. ‘‘Variegata’’. Ja kun kotona vertasin sitä B. ‘‘Dawson’‘s white’’:een, näyttävät ne minusta ihan samoilta. Googletin kuviakin, mutta kuvien perusteella näyttää myös, kuin olisi sama kasvi. Onko vain ei?
Mie olin melkein onnesta soikeena, kun löysin variegatasta pari siementä. Keräsn ne visusti talteen ja yritän taimikasvatusta.
Onko teidän rotkolemmikkinne puolivarjossa vai auringossa ?
Mulla on molemmissa, mutta ‘Hadspen Cream’ :in lehdet ovat muuttuneet melkein vihreiksi.
RitaL, onko " Betty Bowring" vielä elossa ?
satues, aivan sama juttu täälläkin - ja tuo on ainoa, joka noin vihertyy, puolivarjossa ovat kaikki enemmän tai vähemmän.
Merlin,no voi, sinullakin, mistähän se mahtaa johtua,ei auta aurinko eikä varjo
Tuon ‘Jack Frost:in’ lehdet pitävät kyllä värinsä.
Satues, siirsin Betty Bowringin hieman valoisampaan paikkaan. Se oli näivettynyt melkein kuoliaaksi täysvarjossa. Toivottavasti selviäisi talven yli.