Rotkolemmikki, Brunnera macrophylla

Täällä Dawson’s white ja Jack Frost varjossa, johon osuu kevyesti ilta-aurinko. Kummassakin kirkkaat värit. Kuivuus verottaa lehtiä jonkin verran, ja Dawsonissa värikkyys taantuu kuivuudessa. Mutta uudet puhkeavat lehdet taas hyvästi värittyneitä.

Perus-rotko on enemmän auringossa (ja kuivakassa maassa) ja kuivuus kipristää lehtiä.

Perus-rotkon siementaimet eivät näytä olevan vanhempansa kaltaisia, lehdet ovat huomattavasti suuremmat ja rennommat. Mielenkiintoista nähdä kevätkukinta ensi vuonna.

MUOKS. meni rotkot sekaisin, Tarkoitin  Hadspens’s creamia, se vihertyy syksyä kohti/lehtien vanhetessa. Uudet lehdet siinäkin värittyneitä ja paikka käytännössä valoisa varjo. Variengata on kunnolla värittynyt varjossa, johon tulee aamuaurinkoa.

Katsaus rotkolemmikeihin meillä: Jack Frostina hankittu, epäilyttää kyllä - kuvakulmakin julma.

Looking Glass Muhevaiselta, epäilyttää edelleen.

Ja Hadspen Cream, valokuvassa lehtien väriero selvempi kuin omin silmin.

Merlin, eikä sinun kakkonen olisi Jack Frost? Ykkönen ei (mielestäni) ole

Jack Frost

Hadspens Cream

Mikähän ihanuus  Merlinin  eka lemmikki on ?

Merlinin eka on todennäköisesti Looking glass. Ainakin omat kasavini ovat hyvin samannäköiset (en laita kuvaa koska ovat nyt jo surkean näköisiä - ovat ilmeisesti saaneet liikaa aurinkoa). Muhevaisen Looking glass ei kyllä ole Looking glass. On todennäköisesti Jack Frost. On myös olemassa samannäköinen Mr. Morse, mutta sillä on valkoiset kukat (laitan kuvan ensi keväänä, jos muistan :slight_smile:

Aivan, eka muistuttaa parhaiten Looking Glassia.

Tänään vasta huomasin, että tokassa on varmaankin kaksi taimea yhdessä. Vasen puolikas on minusta aika lailla Jack Frost…

Siementaimia on nyt neljä, tässä isoin:

Mr. Morsea olen kerran pitänyt kädessäni. Harmi, toista kertaa ei ole kohdalle osunut.

Rotkolemmikki variegata

Betty Bowring riutui täysvarjossa, nyt voi vähän paremmin puolivarjossa.

En tiennyt, että rotkolemmikin lehdet ovat tämän kokoiset, luulin paljon pienimmiksi . Tämä on viime syksyn viimeisiä ostoksia jostain poistopöydästä.

Juu, hämmästyin kanssa, että tästä tulikin tämmöinen rötkölemmikki! Ihanan suuri… 

Ootteko ostaneet mistään rotkolemmikin siemeniä ja jos, niin mistä, nyt tuli uusi innostus; nämä rotkolemmikit ja voi kun niitä on monenlaisia kans, vähis tahtoo enemmän kuin yks ja kaks.

Onnistuukohan se jos kerää kukkivasta rotkolemmikistä ?

Jos jollain on ylimääräisiä taimia tai siemeniä, vähiksellä on tarvetta, mutta vaihtarina ois vain postimerkkejä - vielä jonkinaikaa, ei oo vielä hulvatonta kasvua täällä perennoissa.

Olisiko kellään tuollaista Jack Frost lemmikkiä ylimääräistä. Tai jotain muuta valkoisen kirjava lehtistä rotkolemmikkiä (onko niitä montakin). Kovasti tykkäisin!

Hu huu, onko ketään kuulolla? Jack Frost on nyt unelmissa. Olisiko kellään vaikka osoitetta mistä saisi siemeneiä? Tai taimia?

Anialle lähetin viestiä!

Minä olen kanssa kysellyt täällä joka paikasta, mutta eipä ole löytynyt.

Pitänee tehdä Turkuun etsintämatka.

Lähetänkö jutillekin? Minulla on Jack frostia, ja variegataa yli oman tarpeen.

Kääk!! Jollakin yli oman tarpeen, epistä; SANON MINÄ.