Annetti, kurkkasin tuolta Ahosen taimiston sivuilta (mistä minä olen tuon hankkinut) menestymisvyöhykettä. Siellä oli I-IV ja suluissa V, niin että jospa se vaikka hyvinkin menestyisi teillä! Juu ne taimitarhat ja puutarhat...Meidän isäntä aina väittää kaikille, ettei minun kanssa pääse pysähtymättä yhdenkään puutarhan ohi... eikä niistä tosiaan tyhjin käsin lähde, ellei sitten pidä käsiään taskussa koko aikaa .
Mieletön piha!
Tykkään tosi paljon noista taidolla somitelluista perennapenkeistä. Harmoninen tunnelma. Riippaherneet ovat tosi kivan näköisiä matalien kukien lomassa. Ja samaa lajia paljon . Näyttävää ja rehevää.
Kiitos SyysSahrami! Toivon vaan, että pensaat ja tuijat kasvaisivat nopeasti yhtä isoiksi kuin Sinullakin. Tykkään minäkin pihastani tosi paljon ja nautin siellä oleskelusta ja kukkien katselusta, se onkin tärkein henkireikäni ja "latauspaikka".
Havuja aina sanotaan hidaskasvuisiksi, mutta minun pihani on 5v ja havut oli todella minikokoa kun ne istutin. Nyt ne on parhaimmillaan; timanttituijat vähän miestä korkeampia ja pallotuijat soman pyöreitä, ei vielä mitään jättiläisiä. Tosi nopeasti kasvoivat.
Kaikki kasvit pihassani ovat vaihtaneet paikkaa ainakin kerran. No jaa, yksi ainut penkki on osunut kerralla hyväksi, mutta siitäkin olen joutunut siirtämään syyshortensiat pois suureksi kasvaneiden havujen tieltä ja alunperin havujen välissä olleet perennat on kadonneet kun havut on kasvaneet. Laitanpa siitäkin penkistä kuvan. Valitettavasti juuri siitä kohtaa kaupunki ottaa 2m ja suuret kanadantuijat ja se harmoninen penkki jää tien alle.
Villiviini on jo ottanut syksyn väriä. Hopeakäpälä levisi vähän liikaakin, se olisi pitänyt laittaa jonkun tellingin päälle.
Amppelimansikka greenfinger ei sitten ihan punaisenaan roikkunutkaan kaukalon laidalla, mutta tekee koko ajan jokusen marjan
Näillä sivuilla on kiva käydä!
Rusokki, millä lannoittelet? Tuokin jalopähkämö on niin hyvin syöneen näköinen. Täytyy tässä ruveta suhtautumaan eri lailla pähkämöön ja antaa sille tehokuuri.
Nuo siperianhernepensaspuut ovat kauniita. Olet varmaankin leikkauksilla ohjannut kasvua, kun oksat eivät kaulaile pitkin runkoa, kuten usein näkee käyneen.
Kuule Rusokki, onko tuo Hopeakäpälä vain yksivuotinen vai voisikohan sitä jotenkin talvettaa viileässä? Se on kyllä erittäin näyttävän näköinen ( mulla kasvaa sitä sitten kans ensi kesänä, se on varma)!
Hei Fiia! Kuluneena kesänä annoin lannoitteeksi ihan kanankakkarakeita ja alkukesästä joillekin kasveille heinäsilppua juurelle. Nuo jalopähkämöt kyllä näyttää kasvavan melkein missä tahansa, ovat aika vaatimattomia kasvatettavia. Riippahernepensaita en ole leikellyt vielä muuten, kuin jokusen alhaalta kasvavan villiverson poistanut. Viime kesänä eivät kasvaneet juuri lainkaan, se kuivuus näitäkin vaivasi. Nuo hernepensaat ja suurin osa muistakin kasveista on haettu Ahosen taimistolta Karstulasta. Minusta ovat olleet hyviä ja terveitä taimia.
Annetti, kyllä tuo hopeakäpälä on varmaankin yksivuotinen, mutta saahan sitä koettaa. Ostin tuon ihan tutun kauppiaan yllytyksestä ja taitaa sitä löytyä multa ensi kesänäkin....
Rusokilla on kyllä rehevät ja muutenkin hyvinvoivan näköiset istutukset. Kyllä on kiva katella!!!
Rusokki olet taitavasti laittanut puutarhasi! Viehätti tosiaan silmää monikin asia,varsinkin pensaiden,pikkupuiden ja perennojen yhteen sulautuminen,niistä tulee justs sitä kivaa korkeus-erojen vaihtelua,johon katse pysähtyy.Kaarevia muotoja ja sopuisia värejä.
Olisi pitänyt ehtiä kesällä katselemaan näitäkin sivuja tarkemmin. (muuten minäkään en pidä tuosta suikero-alpista,on liian silmiin käypä,vaikea väri)
Teillä taitaa olla hyvin kosteutta pidättävä maa? Kiva olisi laittaa varjoperennaa ja isolehtiä,vaan ei onnistu meillä.Utelias kun olen,niin kysyn kuinka iso puutarhasi on?
Kiitos kommenteistanne, kuutamo ja kaarnikka!
Kuutamo, eihän tuo meidän tontti suuri ole, vain 1200 neliötä ja talo prikulleen keskellä! Tänä kesänä alkoi kyllä jo tuntumaan, että enempikin tuota maata saisi olla, että saisi kasvimaat, kasvihuoneet sun muut...Nälkä kasvaa syödessä. Tontti salaojitettiin kyllä minusta turhankin reippaasti remontin yhteydessä ja pelkäsin, tuleeko tontista liiankin kuiva. Lisäksi koko talo on kallion päällä ja tuo kallio nousee aika pintaan paikoitellen, mutta paikoin multaa on reilustikin. Tontti on aurinkoinen ja ilmeisen lämminkin, kun ollaan aika korkealla mäen rinteessä. Edellisen asukkaan jäljiltä siellä kasvaa mm. isohko tammi, saarni ja jalava, jotka eivät välttämättä ole nelosvyöhykkeellä muuten menestyviä. Kesän aikana olen tykästynyt havuihin ja niitä haluaisinkin lisää. Siinähän sitä on taas talven varalle suunnittelemista! Jos ajelette kesäaikaan valtatie 23 Jkl:n ja Keuruun väliä, ei olisi pitkä koukkaus poiketa katsomassa!
Kiitos rusokki kutsusta,eihän sitä koskaan tiedä vaikka sinnekkinpäin eksyisi
Luulin kyllä teidän tonttia suurenmaksi,niin paljon olet kauniita paikkoja saanut aikaiseksi vähässä ajassa. Tuo "nälkä" kaikkeen kivaan ei taida loppua koskaan,vaikka kuinka vannoisi (ettei enää)?
Voi Landepaukku, olepa hyvä vaan! Ihan vapaasti saapi ottaa ideoita. Kuvagallerian kuvia minäkin olen viime aikoina täällä pentissä silmät kiiluen katsellut ja uusia puutarhasuunnitelmia oikein kuhisee päässä!
Minä olen tässä viettänyt aikaa rusokin pihalla. Torstai, 16. elokuuta 2007 - klo 10. 41 kuvassa on kallionauhusta. Näenkö oikein, että siinä on vihreä- ja punalehtistä lajiketta vierekkäin? Mikä sen punalehtisen nauhuksen tarkempi nimi on, täytyy yrittää löytää sen siemeniä.
(pöh, mitä se tuo ruttunaaman kuva tuli tuohon viestiin??)
Hei riresa! Näit ihan oikein, siinä on vierekkäin kahta erilaista kallionauhusta. Punalehtinen on muistaakseni nimeltään “desdemona”. Jos löytyy taas siementaimia kuten viime kesänä, saisit niitä minulta.
Rusokki, ihana juttu! : ) Katsotaan sitten keväällä niitä valkoisia kukkasia vaihtariksi. Muistelen, että niistä olit kiinnostunut.
Palataanpa keväämmällä asiaan, riresa!
Teemme näin!