Mun ämpärit on elintarvikemuovia, mut nuo laastipaljut on rakennuskäyttöön tehtyjä. En taida nyt vielä hirvitä niitä syötäville kasveille laittaa. Tai jospas vuoraan paljun multapussilla, eikös multapussi ole myrkytöntä muovia.
Suunnittelin vuorata ne jollain muovilla ensimmäisenä vuonna mutta ajattelin että olisiko nuo muovitkin myrkyllisiä. Voi olla että laitan paljut kukille ja otan ämpärit käyttöön hyötykasveille.
Sohvakukka, sama aatos pätkähti päähän! Muokkasin viestiäni ja sitten näin että olitkin muokkaukseni aikana kirjoittanut saman. Hyvä idea, saa ainakin mielenrauhan.
Kaupan tomskut kasvaa lasivillanpalassa.Kuis terveellistä se on? Mun tomskut kasvaa mullassa, joka on laastipaljussa. Vetääkö se multa siitä paljusta myrkyt tomaattiin? Jaa-a, no, jokainen taaplaa tyylillään. Ja täältä pentistä muuten laastipaljuissa kasvattamisen olen oppinut, ja hyväks todennu.
Nyt täytyy mennä tutkimaan laastipaljuni että mistä ne valmistettu, en enää muista olivatko niitä haisevia vai polypropeenia mutta ilmeisesti se haiseva juttu.
Yleensä muoviastioiden pohjassa on sellainen kolmio jossa on numero sisällä. Se numero kertoo turvallisuuden. Turvallisia elintarvikekäyttöön ovat 2, 4 ja 5. Huonoja on ainakin 3 ja 7. Tuo numero on oikeasti joku kierätysnumero, mutta se kertoo samalla mitä muovia se on.
Mulla kanssa on pari laastipaljua kasvatusastioina kasvarissa ja mua on mietityttänyt tuo niiden myrkyllisyys
Meinasin ostaa pari lisää mutta ne haisivat niin kauhealle kaupassa etten iljennyt. Pitääkin tarkistaa tuo numerojuttu. Harmittaa vaan, että on vaikea löytää riittävän isoja astioita “hyvää” muovia.
Meillä nuo lampaat ois jo kanttuvei jos niistä laastipaljuista jotain myrkkyjä irtoais. On käytetty jo viitisen vuotta niille juomakippoina. Viime vuonna oli mullakin niissä tomskuja ja kurkkuja kasvamassa ja taas niihin laitan.
Että empä oikein usko että niihin edes saa käyttää mitään kovin vaarallisia aineita johan se eu ois ne kieltäny jos ne olis kovinkin vaarallisia:)
Täälä kans hevoset on juoneet laastipaljuista ja -ämpäreistä viimeiset kymmenen vuotta. Hevosten rikkomia tai pohjasta rikki jäätyneitä paljuja olen käyttänyt tomaattien kasvatuksessa. Haiseehan ne uutena pahalle, mutta äkkiä se haju niistä häviää.
Tuossa vaarallisuudessa taitaa olla kyse enemmän siitä että vaikka se liukeneva/irtoava aine on vaarallista, niin määrissä se on niin pientä että käytännössä se on vaaratonta.
Itselläni kaikki muovi astiat kasveilla on 5:sta eli samaa muovia jota käytetään elintarvikerasioissa.
Minulla on kolme laastipaljua joissa ei mitään selvää merkintää mistä ovat valmistettu, eivät enää haise mutta yhden vuorasin muovilla äsken. Muut laatikot ovatkin polypropeenia jota mielestäni käytetään elintarvikerasioissa.
Ainakin takeaway-kahvimukien muovisessa kannessa oli numero 7.
En osaa ottaa kantaa laastipaljujen sopivuudesta viljelyastioiksi, mutta muovin käyttö yleisesti ottaen,esim. elintarvikkeiden säilytyksessä ja kosmetiikassa, on herättänyt huolta.
Muovista mahdollisesti irtoavat aineet ovat tuskin akuutisti myrkyllisiä, mutta pidemmällä tähtäyksellä ainakin ftalaatteja ja bisfenoliA:ta on pidetty hormonitoimintaan vaikuttavina aineina (on esim. epäilty, että tanskalaismiesten heikkolaatuinen sperma ja sitä myötä tanskalaisten lapsettomuusongelmat johtuisivat osaltaan näistä aineista). Sellaisia kirjoituksia tulee vastaan, että ruokaa ei olisi hyvä säilyttää (elintarvikkeet on suurimmaksi osaksi pakattu kaupassa muoviin!)eikä kuumentaa muoviastioissa (mikrossa kuumentaminen). Muoviton elämä ei enää onnistu, mutta ehkä muovia olisi joissakin asioissa syytä välttää, esim. lasinen tuttipullo, ei muovista jne.
BisfenoliA:ta on kaikessa muovitavarassa. Jätteiden mukana aine joutuu luontoon ja vesiin ja sieltä edelleen hanaveteen ja ihmisen elimistöön. BisfenoliA:ta löytyy myös kotipölystä. Ftalaatit on muovin pehmennysaineita ja niitäkin on kaikenlaisessa muovikamassa ja kosmetiikassakin.
3 on muistaakeni PVC:tä ja 7 on muut muovit. Josta johtuen ei tiedä mitä muovia 7:n on.
Ihan pakko oli mennä tutkimaan keittiön kippokuppien pohjamerkintöjä... ;)
Valtaosassa kierrätysnumero oli 5, joissain se oli 7. Lisäksi löytyi esim. Orthexin ja Tupperwaren kulhoja, joista moinen merkintä puuttui ihan kokonaan ts. oli muunlaisia numeroita/numerosarjoja.
Mä olen käyttänyt niitä mustia laastipaljuja mm. yrttien juuriesteiksi. Jotkut on jopa ihan vartavasten sitä varten ostettuja. En ole koskaan osannut ajatella niiden myrkyllisyyttä...
Ei mun tullu mieleenkään, et oisivat myrkkypaljuja, viime kesänä tomaatit kasvoi upeasti, laastipaljuihin laitan tänäkin vuonna ja minä vaik oon oikein terveysintoilija - en ainakaan vielä ole oireillu…
Kävin tsekkaamassa omia paljujani. Osassa ei ole mitään merkintää, osassa pp (polypropeeniko?). Kaikki muistaakseni baukkarista hankittuja. Nää oli niitä pyöreitä, suorakaiteenmuotoisista en katsonut. Muoks. käänsin pitkulaisenkin, siellä oli myös pp. Uusina kyllä lemahtivat vähän aikaa, kuten mikä tahansa muovi mun mielestä, mutta nopeasti se hävisi.
Muovin kierrätysmerkinnät on eri asia kuin muovin elintarvikekelpoisuus. Elintarvikkeita ei saisi säilyttää muuta kuin elintarvikekelpoisessa muovissa (tyhjänä myytävissä astioissa /muoveissa merkintä elintarvikekäyttöön tai lasi ja haarukka-merkki). Varsinkaan väärinkäytettynä nämäkään eivät ole haitattomia. Etenkin kuumennus, rasva ja happamuus voi liuottaa muovin lisäaineita. Viljely on sitten tietenkin vähän eri asia kuin elintarvikkeiden säilyttäminen.
"Muovin kierrätysmerkinnät on eri asia kuin muovin elintarvikekelpoisuus."
Totta mutta se kertoo mitä muovia ne ovat.
Bisfenoli A -kemikaali on enemmäkin pinnoite suojamateriaali polykarbonaatti muoveissa. Mutta ennekuin painikoi niin kannattaa lukea asiasta enemmän. Tuolla on ihan hyvin tietoa myös kierätysnumeroista ja maksimi määristä jne...
Panikoida ei kannata, vaan nimenomaa viljellä itse ruokaa ja valmistaa itse ruokaa sen sijaan, että ostaisi valmisannoksia, jotka heittää, ehkä jopa muovikääreissään, suoraan mikroon tai, että ostaa säilyketölkkejä. Kuvitelisin, että oikeannumeroisessa laastipaljussa viljeleminen on varmasti terveellisempää kuin jättää viljelemättä.
BisfenoliA:ta löytyy jostain syystä eniten lapsista, mutta löytyy sitä aikuisistakin. Se on aine, jota on kuulemma kauppakuiteissakin ja vaikka missä. Eikä sitä varmasti tiedetä, mitä reittiä pitkin se päätyy ihmiseen.
Bisfenoleita käytetään muovien kovettamiseen ja ftalaatteja taas pehmentämiseen. Estrogeeninkaltaisia aineita, jotka häiritsevät hormonitoimintaa.