Ruusukvitteni, Chaenomaeles

Jalomin merivesijutusta rupesin ajattelemaan, että pitääköhän kvitteneitä kastella oikein paljon keväällä? Kun tänä keväänä ainakin meidän pihan historiassa on ollut ihanan sateista.

Hei kuulkaas! Mistä tietää, että kvittenin hedelmä on kypsä? Ja oliko se niin, että makeus syntyy vasta keitettäessä?

Hedelmän väri muuttuu kellertäväksi. Makeaksi muuttuu kai vain sokerin kanssa keitettäessä.

Muuttuuko kuorikin kellertäväksi vai vain sisus?

Minun ruusukvittenissäni kuori muuttuu keltaiseksi.

Pitäisikö kypsien hedelmien pehmetä yhtään, vai riittääkö pelkkä keltainen/punertava väri?

Olemme juuri muuttaneet taloon, jonka puutarhan kaksi ruusukvitteniä tekevät useiden kymmenien hedelmien sadon ja haluaisin ne sopivan kypsinä jatkokäsittelyyn :D

Mun käsityksen mukaan ovat aikas kovia kypsänäkin, ja keltaisia. Ostin joskus Sveitsissä yhden oikein ison ja se oli  kova ja keltainen - ja on edelleen hillona pakastimessa, tarkemmin aatellen. Luulin saavani siemeniä siitä ostoksestani, muttei siinä ollut ensimmäistäkään.

Keräsin eilen 10l ämpärillisen hedelmiä kolmesta ruusukvittenistä. Hedelmät olivat vaihtelevasti kypsiä... osa oli jo ihan kypsiä (keltaisia mutta kovia), osa jo mätiä (ruskeita) ja ja osa raakoja. Raat (vihertäviä) kypsyvät huoneen lämmössä. MIkä ihana tuoksu hedelmistä lähteeekään

hoyabella: jäivätkö hyvin henkiin? Minulla räytyy yksi pyöräkatoksen varjoisalla puolella keijuangervon kiilaamana, ja haluaisin siirtää sen näkyville. Mietin kovasti, uskallanko ryhtyä. Jos Del-Monte-Hoyabella sanoo “Kyllä”, sitten siirrän keväällä.

Ruusukvittenini teki lehtien pudottamisen jälkeen uudet lehdenalut, jotka ovat säilyneet vihreinä koko leudon talven ajan. Mielenkiintoista nähdä, mihin aikaan alkaa kukkimaan.

Olen myös onnistunut juurruttamaan sitä taivukkaasta.

Olikos nyt niin että ''cido'' on kestävin näistä japaninruusukvitteneistä?

Se on kait sellainen rennompivartinen ja jää lumen suojaan talvella hyvin. Laitoin siemeniä itämään ja toivon ja luotan että saisin edes yhden idätettyä ja kasvatettua kokeiluun talvenkestävyydessä täällä 5 vyöhykkeellä. Vaikka eipä täälläkään tunnu nämä talvet enää olevan kylmiä lainkaan. Hyvä jos -20 on saatu rikki tänä talvena. Lunta kyllä on vaikka hurumykke vihdoinkin.

Istutin kuukausi sitten kymmenen ruusukvitteniä lannoitettuun ja kalkittuun multaan (isot ja syvät istutuskuopat) mutta tänään huomasin, että neljän niistä alkaa olla ihan kuolleen näköisiä. Lehdet ovat muuttuneet ruskeiksi ja kuiviksi, osa varsista vielä kunnossa, mutta ruskistumassa kovaa vauhtia!!! En tiedä juuri mitään puutarhanhoidosta, tämä on ensimmäinen kokeiluni. Olen kastellut pensaita, mutta en tiedä olenko tarpeeksi. Lehdet eivät kuitenkaan ole "nuupahtaneet" missään vaiheessa. Osaako joku auttaa, ennenkuin 165 euroa kuolee käsiini???

Minä ihmettelin muutama kevät sitten, kun ruusukvittenit eivät puhjenneet lehteen. Sattumalla nostin pensasta ja helposti nousikin, kun ei ollut yhtään juuria. Olivat talttahampaat olleet asialla. Neljä pensasta sain panna silppuriin myyrien takia. Tutkipa löytyykö myyränkoloja.

Eipä näkynyt koloja, mutta suoritin parin päivän tehokastelun, ja ruskeita lehtiä ei ole tullut vielä ainakaan lisää. Pidän peukkuja, josko ne selviäisivät...

Tässä tuli muutama viime elokuinen kirjoitus mukaan oikeaan keskusteluun.

Löysin pihalta(muutettu puolisen vuotta sitten) pensaan jonka sanottiin olevan kiinanruusu.Olen yrittänyt etsiä tietoa ko pensaasta tuloksetta,erityisesti sen marjoista/hedelmistä.Onko kellään havaintoa ko pensaasta tai mistä löytäisin tietoa siitä?!

Sarppa

Sarppa, onko pensaasi istutettu maahan vai onko se ruukussa? Kiinanruusu (hibiscus) on nimittäin Suomen oloissa huonekasvi, eli ei pärjää ulkona säiden viilentyessä. Jos se on maassa (ja tekee marjoja) , olisiko kyseessä kuitenkin jokin muu pensas? Laita vaikka tänne Pensaat-otsikon alle kuvia ja pyydä niiden avulla tunnistusapua. Myös kiinanruususta löydät upeita kuvia tältä palstalta!

Urakalla kun kirjoja tutkin,löysin ko pensaan joka olikin japanin ruusukvitteni eli eipäs ollutkaan kiinan ruusu :)

naurua No sitä sitten hemmottelemaan ja hoivaamaan, saat siitä upean kukinnon lisäksi myös hillotarpeet, jahka hedelmät kypsyvät!

Mukavia muitakin löydöksiä uudella pihallasi!

Minusta tulee isona japaninruusukvitteni!

Olen ihan ällikällä lyöty, kun sain yhden kuudesta siemenestä itämään. Nyt aion vaalia tuota Suurella Rakkaudella, sillä mietin, että tuo voisi sopia mainiosti Eka Vekaran nimikkopensaaksi, vaikka hän Thaimaasta onkin tänne tullut.