Meillä japaninruusukvittenin kukinta alkaa olla ohi.
Hu-huu, Emo, täällä kvittenistä…
anteeks. en löytänyt vaikka etsin… kiitos avusta
Selasin sivut läpi ja TAHTOO RUUSUKVITTENIN! Olisko kellään siemeniä tai ylimääräistä pistokastainta? Tai ei kai kannata aloittaa kasvatusta ennen kuin keväällä? Malttia akka malttia!
heh, akka, taimetkaan eivät pieninä kovin kalliita ole. siemenestä saat kasvattaa aikas kauan. ostin itse vuosi sitten sellaisia ihan pieniä 8 kpl ja nyt minulla on kvittenipenkki. taimet ovat vielä niin pieniä, etteivät ole kukkineet. muuten olisit kyllä saanut siemeniä. pistokkaan voisin lähettää kyllä vaikka pieniä ovatkin, mutta ehkä ei kannata syksyllä yrittää...
juu mut kun en ole täällä korvessa nähnyt niissä kaupoissa missä olen käynyt yhtäkään kvitteniä Muutenhan olisin ostanut, kun nyt olsi vielä hyvät istutusajat.
haluatko, että käyn muun asian ohessa kysymässä täällä paikallisella puutarhalla, vieläkö niillä olisi niitä pikkutaimia? vai tuleeko liikaa kustannusta jos vaikka matkahuoltoon pistää? Voin sen kyllä tehdä.
Laitan hölöä, viherpeippo
On täälläkin puutarhamyymälöissä pensaiden puolella.
Ai Kotkassa. En ole siellä käynyt, vain Haminan Agrissa ja jossain muussa en-muista-nimeä-paikassa. Mitä maksoivat?
Otsolassa 9,50€ /kpl
Täytyypä kattoo mistä kannattaa hankkia… Etupiha pyytelee jotain kivaa auringoassa viihtyvää. Tai miksei enkelirinteeseenkin.
Hei! Edellisenä kesänä istuttamani ruusukvittenit kasvoivat tänä kesänä hurjasti leveyttä, on nähtävästi tämä enenpi lamoavasti viihtyvä pensas, japanin sellainen. Ja saattoihan jänösten edellisen talven alussa tekemä oksien lyhentäminen edesauttaa tämän kesän hurjaa kasvua. Tänä syksynä en aio antaa pupusille puutarhurina toimimiseen mahdollisuutta. Mutta sitten sellaista aprikoin, pitäisikö koettaa jotenkin suojata talvelta ja kylmältä, jos sellainen vaikka tulisikin? Viime talvena en laittanut muuta suojaa kuin ne verkot, koska oletin, ettei taimilla ole kuitenkaan mahdollisuuksia selvityä talvesta, oli sellainen kokeilu. Jätänkö talven armoille, vai laitanko esim. havuja tai pakkaspeiton jos joskus niitä kylmiä vaikka tulisi? JK: kukki mielettömän suloisesti keväällä niillä lyhyillä jämäoksilla.
Ainakin täällä IV vyöhykkeellä kasvavat ilman muuta kuin jäniksiltä suojausta. Myyntiin asti kasvattavat itsepoimintatilalla....
Keräsin vasta nyt ruusukvittenin hedelmät. Sato ei ollut yhtä hyvä kuin viime kesänä. Minä en ole suojannut puskiani millään tavoin, en edes jäniksiltä, joita täällä liikkuu paljon. Pensaani on levinnyt kulkuväylälle ja pitää hiukan leikata sitä. Olisikohan leikkaaminen parasta tehdä vasta pakkasilla tai keväällä?
Meidän pihalta löytyi pyhäinpäivän yllätys. Ruusukvitteni oli avannut yhden kukan ja pukkaa taakse vielä nupunkin.
Kaunis on tuo kukkanen näin syksylläkin. Minä jätin ne muutamat hedelmät mitä pensaani teki linnuille. Mutta juuri nyt tuli pieneen mieleeni ajatus hiiristä tai rotista niitä nakertamassa, taidanpa käydä ne pois nappasemassa. Kelpaako ne edes millekkään lintuselle tai joillekin muille nakertajille?
Laitanpa vielä kukkasen sunnuntaikuvankin. Oli laittautunut pyhäpukuun pitsien kera:
Hui, teillähän on kuurankukkiakin kvittenissä.
Intopii, tuostahan saisi vaikka kauniin joulukortin, eikä saaja ehkä heti hoksaisi, mikä kukka on kyseessä.