Ruusukvitteni, Chaenomaeles

Mihin aikaan olette tuota kvitteniä leikelleet? Me istutimme ruusukvittenin ihan vahingossa oikeanlaiseen paikkaan: vanhan hiekkalaatikon paikalle tehtiin kukkapenkki, ja hiekkalaatikossa ollutta hiekkaa sekoitettiin multaan. Siihen laitettiin ruusukvitteni suht paahteiselle paikalle ja on viihtynyt hyvin. Itse olen tykännyt kvittenin tavasta kasvattaa honteloita varsiaan ihan joka suuntaan, eikä olla leikattu tuota koskaan (joku kuiva oksa joskus tosin katkaistu). Kasvi on n. 5v vanha ja jossain vaiheessa se on varmasti kuitenkin leikattava. Kuinkahan sen saisi onnistumaan niin, ettei siitä kuitenkaan kasvaisi sellaista "luutamaista" vaan se kvittenin japani-henkisyys vielä säilyisi sellaisena ilmavana ja epäsymmetrisenä kasvustona?

Meidän japaninruusukvittenit täyttävät neljä vuotta (siis meillä oloaika). Tulivat jo kukkivina kauniina pikku pensaina. Istutin ne huonoon paikkaan, mäntyjen lähellä, joten eivät ole juurikaan jatkaneet jalkojaan. Kukkiivat kauniisti, mutta eivät teet hedelmiä. Joka talvi ovat vuosikasvut kylmäneet. Nyt arvelin, että siirrän ne eri paikkaan ja ostan “sitä toista” kvitteniä. Olen kuullut, että japaninruusukvittenin lisäksi on olemassa jotain venäläistä (?) kvitteniä, joka kestäisi paremmin kylmää. Onko näin?

Tänään katsomassani Camillan puutarhassa -telkkariohjelmassa hänellä oli kvittenit sidottu tai muuten ohjattu harvaan, korkeahkoon rautalankaverkkoon. Oikeastaan hyvä idea, koska rusakot minulla ainakin noita etsivät hangesta. Verkko vähän suojaisi paremmin.

Mun mielestä se oli japaninruusukvittenin sukulainen, nimeä en nyt muista.

Ohjelmassa Camilla kertoi, että tuo olisi joku ruusukvittenin puumainen muoto, josta kasvaa ihan kunnon pari kolmimetrinen omenankukkia muistuttavin kukin kukkiva ja omenankokoisia hedelmiä tuottava puu. Tuo pensas oli laitettu kasvamaan säleikköomenapuun tapaan harjateräsverkosta tehtyyn tukeen. Mielenkiintoista!

Ohjelmaa en katsonut, mutta jospa siinä oli "oikea" kvitteni, Cydonia oblonga?

Se se varmaan oli - Camilla oli kasvattanut sen siemenistä ja minusta se oli kasvatettu säleikköpuun tapaan siihen aitaan.

Mun mielestä sivulla luki myös latinalainen nimi ja se oli joku chaenomeles. Vannomaan en mene.

Hei eikös se ollut chaenomeles catayensis?

Oi-oi-oi, tätä minun ei olisi pitänyt huomata. Mitä ihanampia kuvia prinsessaunelmaisista kukista ja kuulema hyvää hilloa hedelmistä. GN näyttää mm myyvän siemeniä...

Kas tässä, hakemalla CHAENOMELES cathayensis.

Just tuota oli Camillalla pihassaan, esitteli kukkivana.

Samoin minulla on yhtaikaa kukkia, nuppuja ja raakileita. Aina kai niin on ollut, enkä koskaan ole leikellyt pois. Hyvä sato on aina tullut.

Toin mummolasta kimpun nurmikolle levinneitä ruusukvittenin oksia. Mitä luulette, onnistuisiko (ja kannattaako…) juurruttamisen yrittäminen tähän aikaan? Ajattelin tökkiä osan valepenkkiin ja kokeilla osan jurruttamista lasipurkissa vedessä.

Jos sulla on kasvihuone, töki sinne tomskujen tyvelle. Riittää kosteus ja lämpö.

Miten toimitte ruusukvittenin hedelmien kanssa? Siis että ne kypsyisivät.

Oma pensaani tekee ihan pienen sadon mutta eivät ne ehdi kypsyä.

Nyt vasta toista vuotta asiaa mietin. Ensimmäinen kesä meni rikkaruohojen joukosta pensasta kaivellessa ja parin raakileen vuoksi en viitsinyt päätäni vielä vaivata…kuitenkin tuo tuntuu viihtyvän ja sato lisääntyy tasaisesti :slight_smile:

Kinokset katoavat ja pelkään pahinta. Ruusukvittenin päälle on nimittäin tiputettu kattolumet ja pahimmillaan sen päällä on ollu pari metriä lunta. vieläkin on puolisen metriä ja hangen alta on nyt ainakin yksi katkennut oksa paljastunut. Muut oksat menevät ilmeisesti ihan maata pitkin enemmän tai vähermmän hengissä.

Onkohan sillä enään mahdollisuuksia, pohtii kuunari täällä itsekseen.

Kuunari, meillä tippuu joka talvi lumet päälle ja aina ne sieltä vain tulevat ja kukkivat, joskus voi olla pari oksaa poikki, mutta se ei haittaa.Kyllä sitä tänäkin talvena oli varmaan parikolmemetriä ja on vieläkin aika kinos, ei sula helposti.

Pitäisiköhän ruusukvittenin raakileita harventaa niinkuin omenan raakileita, ja jättää vain yksi hedelmä kohtaansa ? Isompia hedelmiä olisi helpompi perata syksyllä kun tekee hilloa.

Hei, tein mökille  kivillä reunustetun kohopenkin. Se on aurinkoisessa paikassa, jyrkän rinteen alareunassa ja haluaisin sinne japaninruusukvitteniä. Olen elokuussa lomalla, onko silloin vielä mahdollista istuttaa ostopensaita vai täytyykö odottaa kevääseen?? Ajattelin että loman aikana olisin paikan päällä  hoitamassa pensaiden kastelua jos vettä ei satu  taivaasta tulemaan.
Toinen kysymys oli että täytyikö pensaita olla aina useampi, jotta on toivoa saada hedelmiäkin??Mökkimme on II-vyöhykkeellä.

Hedelmät ovat kohta kypsiä.