Säilöntä alkoholiin, alkoholin maustaminen

Kuinkahan kauan alkoholiin säilötyt hedelmät säilyvät? Meillä on vielä avaamattomia kirsikka-, luumu- ja persikkapurkkeja vuodelta 2007 ja muutama vanhempikin. Säilöin omien puiden hedelmät brandyyn ja rommiin rapakon takana ja toin ne muuttokuormassa Suomeen. Purkit täytettiin piripintaan ja vielä kiehautettiin suljettina umpioon. Tarkoitus ei ollut tehdä likööriä vaan säilöä hedelmiä, sillä ainakin ne kirsikat on jäätelön kanssa tosi hyviä. Säilöntälientäkään ei tietenkään ole heitetty hukkaan ;).

annaw: miten teet mustaherukat viinaan tai mihin aineeseen ?

kilo marjaa+ puoli kiloa sokeria+viinaa 40-60% niin että peittyvät. Siilaus jouluksi. Sokeria tietenkin voi laittaa maun mukaan vähemmänkin.
Lievempää kakunkastelulientä/vierastarjottavaa saa, kun rypistyneisiin marjoihin lisää päälle puhdasta vettä ja antaa turvota.

Genesee, avaa ja maista. En usko, että ovat piloilla.

Annaw,onnistuuko tyrnistä samalla suhteella nuo ainekset.Olisi tyrniä paljon ja viruvalkeeta 80% reissutuomisina.

Houkuttaisi myös kokeilla päärynä Olkasta likööriä samoin ainein,Olka on niin hapan ettei sitä muuten tule käytettyä ja se on täynnään hedelmiä.

en ole kokeillut tyrnillä, mutta luulis onnistuvan. Laimeampi neste ottaa vähemmän aromia irti marjoista, ja vahvempaa ei saata juoda laimentamattomana. Siksi olen tehnyt 60%:sta. Paitsi voihan sitä tehdä niinkin, että käyttää 80%sta vodkaa ilman sokeria ja lantraa sitten sokerivedellä (1:2 vettä ja sokeria). Maistelussa vain menee aikaa ja kuluu tavaraa…

Jos tekis niin,että sen vahvan aikanaan lantrais sillä sokerivedellä,eikä nyt sokeria ollenkaan joukkoon.

Aion kokeilla tänä syksynä,kun ehdin noihin puskiin ja alan sada marjoja irti.

Kiitos sulle vinkistä.

kerron talvella mitä tuli.

Myös noista viinirypäleistä aion kokeilla.Zilka kypsyy ja kaikkia ei ehdi suoraan syömään.Muuhun viinin tekoon en ala.

Isäni kävi meillä ja neuvoi tekemään juuri noin. Eli nyt laittaa pelkän mahdollisimman vahvan viinan ilman sokeria. Puolen vuoden kuluttua lisää joukkoon mahdollisimman vahvan sokeriliemen ja odottaa vielä 3 kuukautta. Ensin ajattelinkin kokeilla sitäkin vaihtoehtoa, mutta sitten tajusin, että puolen vuoden kuluttua unohdan kuitenkin koko jutun ja sitten se juoma jää unohduksiin. Mulla on siis oltava heti juomavalmista (vaikka siis joutuisikin sen puoli vuotta odottamaan, mutta ilman säheltämistä enää välissä).

Kärsivällisen hommaa,mutta kokeilen,onhan se joulu vuodenkin päästä.

Nopeammin valmistuvaa pitää myös tehdä jostain muusta marjasta.

Tuo olikin hyvä tieto.

Onko pidettävä huoneen lämmössä vai käykö kellari ?

mää pidän alakaapissa pimeässä muiden viinaspullojen kanssa, siis keittiössä. Piti ottaa putelit pois lasikaapin päältä, ettei romahda…

Kyllä ne mun mielestä on olleet juotavia jo jouluna, mutta aromi pehmenee vuosien mittaan.

Paras varmaan pitää huoneen lämmössä jos se auttaa tekeytymistä.

Onko kukaan tehnyt viherherukasta.Pakastimessa on vanhaa Verttiä ja se ei tule sieltä syötyä.

Onnistuuko siitä??

Vaihteeksi yrttilikööristä asiaa. Tuolla vanhalla palstalla oli vähäsen tästä keskustelua, mutta josko aika olisi kerryttänyt tietomäärää puutarhanettiläisten keskuudessa.

Laitoin kuukausi sitten pullollisen yrttilikööriä valmistumaan. Nettisurffailun, keskusteluketjujen ja aiheelle omistettujen sivustojen selailun jälkeen päädyin yrttisekoitukseen: basilika, tilli, anis, persilja, kumina, sitruunamelissa ja ruusunlehti. Parin viikon päästä sekoituksen tuoksu oli jokseenkin epämiellytävä, joten päätin ottaa vanhat yrtit pois ja laittaa uudet tilalle, tällä kertaa eri kasveja: sitruunankuori, pomeranssi, tähtianis, inkivääri, kardemumma, rosmariini ja unikonsiemen. Sama inhottava tuoksu on siitä vain voimistunut, joten olen varmaan tehnyt alusta asti jotain väärin.

Joltain keskustelupalstalta luin, että yrttilikööriä voi maistella jo parin viikon liotuksen jälkeen, mutta minulla sekoituksessani on edelleen voimakkain tuoksu se desinfiointiaine (mikä on ihan normaalia kirkkaille viinoille). Se epämiellyttävä tuoksu, josta en saa selvää, mikä yrtti on se aiheuttanut, on oikeastaan kuvottava. Pelkään, että huolella tekemäni, tunnearvokas juoma on pilalla tai en ainakaan itse voi sitä juoda. Mikä nyt eteen? Voinko pelastaa maun vielä jollain yrtillä vai pitäisikö vain odottaa? Joku sanoi, että jos itsetekemä likööri on pahanmakuista, niin laittaa sen vaan kaapinperälle kehittymään ja maistaa taas vuoden päästä - maku voi olla aivan toisenlainen.

Olenko käyttänyt jotain "väärää" yrttiä vai onko kyse vain juoman vähäisestä kehitysasteesta? Osaisiko joku auttaa?

Tourangelle - onnistuu varmasti, mutta väri??

miranda - juotavuudesta viis, se on varmaan hyvää lääkettä. Mutta että unikonsiemeniä?

Olen joskus tehnyt tätä - ei ollut pahaa, mutta minä en käyttänyt sokeria vaan pelkästään liotin alkoholissa:

Elämän vesi

• KÄYTÄ NÄITÄ:

• tilliä tullaksesi viisaaksi

• anista nähdäksesi kauniita unia

• kirveliä ystävyyteen

• persiljaa aistilliseen rakkauteen

• marunaa merisairauteen

• väinönputkea noituutta vastaan

• pienen ruusun, joka auttaa kaikkeen

• rosmariinia muistin parantamiseen

• kynteliä miehen potenssiin

• salviaa ruttoa vastaan

• kuminoita suojaamaan uskottomuudelta

• Yrteistä syntyy alkoholiin ja sokeriin sekoitettuna juoma, joka maistuu karvaalta ja makealta – kuin elämä itse.

• Ohje on Sanna Töringen Liköörikirjasta.

Niin sitten talven selän päällä voisi lääkitä pimeysmasennustaan… :slight_smile: Unikonsiemeniä oli jossain ohjeessa, en kyllä tiedä miltä ne maistuvat.

Juu, tuota ohjetta katselin myös mutta en löytänyt kaikkia ohjeen kasveja. Tuosta voisi päätellä, että ne yrtit, joita tuossa ei ole, mutta joita olen käyttänyt, voisivat olla syypäitä pahan hajuun. No, seuraavalla kerralla kokeilen vain ohjeen mukaan. Oppia ikä kaikki. Jätän tämän pullon kuitenkin tekeytymään.

Laitoin siitä vertistä tulemaan,makuahan siihen tulee,se väri,no juodaanhan kirkastakin.

Samoin on tyrnistä purkki muhimassa,aika näyttää mitä tulee.

Tein sukulaisille lauantai-illan paukut,vahvaa tyrnimehua,tehty mehulingolla ,oli pakkasessa entistä.Siihen kiehautin sokeriliemen,sitten vahvaa V-valkeeta.

Lantrasin vedellä.Oli kuulema tosi hyvää.

Tyrnimehu on metkaa,se kun seisoo astiassa kun siinä on alkoholia,sekä vettä,tai pelkkää vettä,niin mehu nousee pintaan,ilmeisesti se öljyisyys tekee sen.Kiinnostaa nähdä kuinka tuo uuttaminen vaikuttaa,onko sama ilmiö.

Tein 2kk sitten ohjeittenne mukaan: koskenkorvaa, sokeria ja mustikkaa + vadelmaa lasipurkkiin ja keittiön kaappiin. -Kai sitä saa jo edes maistaa… Otin päältä vähän ruttaantuneita marjoja bulgarianjogurtin joukkoon. Olipas maukasta, ja rosentitkin tallella, luulen, ja tunnen. Mitenkähän tuon purkin sisällön aromit vielä muuttuvat jouluun menneessä…

Olen useana vuonna tehnyt kanssa mutta käyttänyt rommia. Hyvää jäätelön päällä.

Päätin laittaa kokeiluun vanhan ranskalaisen keittokirjan Cointreau-liköörin teko-ohjeen - kaksi appelsiinia puoleen litraan 90% alkoholia. No, 90%:sta ei ollut, mutta aattelin, että ehkä 80% kelpaa. Ongelma syntyi siinä, etten löytänyt mitään sellaista lasiastiaa, jossa 2 appelsiinia mahtuisi puoleen litraan ainetta. Ohjeen mukaan appelsiinit ripustetaan roikkumaan langasta lasipurkkiin, joka suljetaan tiiviisti (ohjeen mukaan sianrakolla!) ja annetaan virua alkoholissa, kunnes muuttuvat ruskeiksi ja ryppyisiksi. Onka kukaan tehnyt ja onnistunut? Oletan, ettei niitä appelsiineja voi halkaista tai mitään? Nyt päällimmäinen appelsiini lilluu puoliksi ilmassa, yritän jossain välissä vaihtaa niiden paikkaa, mutta ei tää ollutkaan niin helppoa kuin kuvittelin…        

Huomasin ihan muuta selatessani tämän vanhan viestini, joka kaipaa päivitystä. Appelsiineille ei tapahtunut mitään alkoholissa lilluessaan, ja päättelin, ettei kai niille mitään pitäisikään tapahtua, alkoholissahan säilötään menestyksekkäästi vaikka mitä orgaanista ainetta. Luin reseptin moneen kertaan, mutta missään ei todellakaan sanottu, pitikö appelsiinien roikkua ilmassa vai liemessä. Nostin appelsiinit roikkuman ylemmäksi, pidin siinä pari viikkoa ja keitin sitten sokeriliemen. Tulos on ihan hyvä ja Cointreaun makuinen, mutta aloin miettiä, että ehkä appelsiinien olisi pitänyt olla niitä, mistä tehdään parhaat appelsiinimarmeladit, eli onks ne Sevillan appelsiineja vai mitä? S-kaupan jäsenlehdessä niistä oli kerrottu eksoottisten hedelmien yhteydessä, sen sijaan kukaan S-kaupoissa ei tiennyt niistä mitään. Stockmannilla tiedettiin, mutta ei ollut myynnissä. Toinen puolilitrainen odottaa yhä niitä appelsiineja - jos joku tietää, mistä saa, kuulisin mielelläni.