Säilöntäohjeita

Ohje kuulosaa herkulliselta, mutta en erota marja-aroniaa ja koristemarja-aroniaa. Onko niillä eroa, mistä ne erottaa ja onko vaarallista jos menee sekaisin? Ainakin marjoja on tänä vuonna ämpäritolkulla. Toiset puskat on hankittu koristemarja-aronioina ja toiset marja-aronioina.

Lawrence L.lle tässä kielitoimiston sivu jossa tuo piripinta ja monen muun sanan merkitys kerrotaan. Tästä voi olla iloa ja hyötyä monen muunkin sanaparin selvityksessä.
http://www.cs.tut.fi/~jkorpela/kielikello/piripin.html. Muinoin työelämässäni luin Kielikelloa ihan säännöllisesti ja opin kielestämme enemmän kuin koskaan kouluaikana.

"Aivan astian laitoja myöten", mutta entäs sitten kun on ihan hiukkasen yli, niin että pintajännitys juuri ja juuri pitää nesteen astian puolella? Se on kuulemma silloin kukullaan. Kyseisen sanan käyttäjien mielestä piripinnassa on aivan älytön ilmaisu :slight_smile: Itse en ole edes ihan varma tarkoittaako se sittenkään ihan samaa.

Kastehelminen, mun käsittääkseni ei ole merkitystä sillä, kumpaa aroniaa on. Koristearoniakin on syömäkelpoista. Olikohan ero nyt siinä, että marja-aronian marjat on aavistuksen paremman makuisia ja niitä on enemmän? Ihan oikeasti en tiedä, mutta ero ei ole merkittävä. Eli siitä vain kokeilemaan. Joidenkin mukaan marjat pitäisi poimia vasta ensimmäisten yöhallojen jälkeen, mutta hyvää on tullut ennen pakkasiakin poimituista.

Kiitos Anita, sain viikonloppuhommia :smiley:

Kiitos vain sanakirjalinkeistä ja opastuksesta, mitä tulee sanaan “piripintaan”. Toivon mukaan Martta-liitto on tietoinen myös sanojen merkityksistä kun viljeelee ( oletus! ) esim. sanaa “piripinta”! Niin että heidän piripintansa on oikean määrityksen mukainen.

Siis ei voi olla totta!!! Pitääkö tässä vielä tosiaankin ruveta väsäämään omaa keittokirjaa!!! Muu ei näemmä auta, kuin ruveta itse tutkimaan säilykkeiden säilyvyyttä ja tarvittavia ainemääriä.

Päähäni ei mene kuinka Rjamäen etikallakin on niin nerkoiset ohjeet säilykkeiden tekoon vaikka etikkaa yritetään myydä!!! hei haloo! Mistä työntekijöille maksetaan. Haluaisin tehdä tulista tomaattisäilykettä. Mieluiten sellaisella reseptillä jossa ei ole kiloa sokeria!

Kiitos!

Pieni stressi ja kiehahtaminen teki hyvää. Paineen alla äly toimii kirkkaammmin. Mietin miksi ei löydy haluamaani reseptiä etikkafirmalta/sokerifirmoilta. Oivalsin että tähän pitää olla joku syy.

Syyn ja seurauksen keksiminen ohjasi oikeaan paikkaan.

Säilöntätabletti, natriumbentsoaatti elintarvikelisäaine E 211. Valmistaja Vitabalans OY Hämeenlinna.

Tomaattisose:

1 1/2 kg tomaatteja

pieni kelta-tai punasipuli pieni paprika

1/2 dl väkiviinaetikkaa

1/2 dl vettä

muutama valko tai mustapippuri

1 dl sokeria

1/4 dl suolaa

1-1 1/2 säilöntätabletti

Puhdista tomaatit. Kuori sipulit ja poista paprikasta siemenet. Paloittele tomaatit, sipuli ja paprika kattilaan.Lisää pippurit, etikka ja vesi. Keitä kunnes tomaatit soseutuvat. Puserra seos siivilän läpi, tai jauha sosemyllyllä. Sekoita sokeri ja suola soseeseen. Samoin pieneen vesimäärään liotettu säilöntäaine. Kaada sose kuumana tölkkeihin ja sulje tölkit välittömästi. Halutessasi voimakkaammin maustettua tomaattisosetta, voit lisätä pari valkosipulin kynttä, jauhettua neilikkaa ja caynnepippuria.

Kiitos Vitabalans Oy !

marja-aronian marjat on sokerisempia ja 1 mm suurempia…

Pieksut kun Anitan ohjeessa oli sokeria sitä oli enämpi kun marjoja.

Marja aronia ohjeita minäkin olen tutkinut olen tehnyt tähän asti vain omeninan kanssa meillä puskat notkuu marjoja ja tekisin jotakin sellaista että itsekin voisin sitä joskus syödä

Itse ajattelin hiukan vähentää tuota sokerin määrää. Kuka käskee noudattaa ohjeita pilkuntarkasti :wink: Marja-aronia on kuitenkin sen verran kirpeä marja, että siihen ei taida 1:2 riittää.

Meidän marja-aroniat ovat kovasti karvaita, happoa niissä ei ole juuri ollenkaan. Karvaus on pääasiassa niissä kuorissa.

Hieman vierestä, mutta jos onnistun jostain saamaan marja-aroniaa, niin aattelin kuivata ja jauhaa marjat ja käyttää sittem jugurtin seassa muiden marjojen kanssa.

Tänään tehtiin hilloja ja vähän omia sekoituksia.

Eli juolukka/mustaviinimarja/piparminttuhilloa tätä kokeilin aikaisemmin ja hyväksi totesin niin lisää täyty tehdä.

Omena/vadelma/suklaahilloa ja Omenna/suklaa/piparminttu hilloa nämä täytyy laittaa kellarissa peränurkkaan tuli niin hyviä että syön koko purkin kerralla kun käteen saan sokera käytän tosi vähän niin itsekin voin niitä maistella : ) huom. maistella :smiley: väri ehkä epäilyttävä suklaa anto niille aika ruskeen värin käytin 80% suklaata

Ensimmäinen ämpärillinen aronioita poimittu ja hyytelö keitetty.

Oksat ovat niin täynnä marjoja, että taipuvat maahan asti.Ei meillä kyllä marjat ole karvaita, niitä voi syödä ihan suoraan pensaasta.

Juti, mikä lajike?

Minäkin olen kiinnostunut, mikä lajike, kun kaikki maistamani aroniat ovat olleet aikalailla karvaita. Meillä muistaakseni ‘Viking’.

Jos oon joskus tiennyt, niin en ainakaan muista nyt.

Voiko hapankirsikoista tehdä mehua? Onnistuuko se kattilassa (en omista mehumaijaa)? Pitääkö kivet poistaa ennen mehunkeittoa? Meillä on kivenpoistaja, mutta silläkin se on aikamoista sotkemista. Haittaako vaikka osa kirsikoista on jo vähän ylikypsiä? Ämpärillinen hapankirsikoita on jo säilötty hillontapaiseksi ja kiisseliä tehty (tosin hillo jäi turhan löysäksi, olisi pitänyt ottaa mehua vähemmäksi ja käyttää sekin kiisseliin). Mutta kahdessa puussani (Arttula ja Fanal) on vielä varmaan ämpärillinen kirsikoita jäljellä. En olisi arvannut että kahdesta puusta tulee kirsikoita liikaa. Mutta en ole mikään keittiöihminen ja säilöntä on minulle kovin vierasta. Likööriä tms en viitse tehdä, kun meidän alkoholinkäyttö on tosi vähäistä. Vuosia sitten työmatkoilta tuodut viinitkin lojuu yhä jääkaapissa.

Merkurius, voi tehdä kattilassa.

Mut saako keittää kivineen, vai liukeneeko kivistä jotain haitallista?