Säilöntäohjeita

Anoppi keittää aina kivineen. Eli se keittää kirsikoita kattilassa sokeriliemessä ja pistää purkkeihin. Tulee juomavalmista mehua. Kiviä ei ota pois. Ihan meikäläisen perusmehun tekemistä en osaa, mutta miksei niitä kiviä voisi siihen jättää, jos voi tuohonkin. Kirsikat pistetään mukaan purkkeihin ja ne säilyy siellä mehun kanssa kivineen.

Ensimmäinen pikku purkki early jalapenoja jotka säilöin n. kuukausi sitten sivulla 45 olevan ohjeen mukaan. 5osaa vettä ja yksi etikkaa ja liemi laitettiin kuumana näiden halkaistujen jalapenojen päälle niin …siis on syöty ja laitettu osa pizzan päälle jossa toimivat hyvin.

Ei siinä mitään mutta raakana syötyinä tuntuvat vähän kovilta. Ajattelin että seuraavaa satsia kun säilön niin keitän näitä jalapenoja minuutin pari.

Kokemukseni mukaan pepperoneja ei ainakaan kovin voi keitellä kun muuttuvat äkkiä liian pehmeiksi.

Habanerot aion kuivata. Säilyvät varmaan sitten isältä pojalle.

Keitin hapankirsikoista mehua, keitin kivineen, ei tullut hyvää.

Kenelläkään muulla Prego-kasvikuivuria? Ostin sellaisen äskettäin ja otin tänään käyttöön. Laitoin minttuja kuivamaan. Kun kuivuri on ollut jonkun minuutin päällä, se alkaa rämisemään kovalla äänellä. Lie minulla ns. maanantaikappale vai onkohan tuo kyseisen kuivurin ominaisuus? Kuka tietää?

Minulla on myös kyseinen kuivuri ja siitäkin kuuluu jonkinlaista räminää kun se on vähän lämmennyt. Mulla on vanha saman kaltainen, mutta eri merkkinen kuivuri ja sekin on välillä rämissyt, joten en ole ollut huolissani. Oletko kokeillut kallistella sitä, josko se räminä hiljenisi?

No nyt on 2 l karpaloita. Ajattelin keittää niistä sellaista lusikoitavaa hyytelöä (ei vasaroitavaa, kuten edellisvuonna:-). Paljonko siis panen sokeria ja hyytelöimisainetta?

Karpalo taitaa olla vielä hieman raaka kun ei ole ollut pakkasta voi hyytyä ilman hyytelöainettakin aika paljon. Keitä kokeeksi vaikka 10 marjaa ja anna jäähtyä näät mitä se tekee ja sen koe satsin voi lisätä sinne mukaan kun teet koko satsin ei mene kokeesta pilalle

Onko kellään infrapunakuivuria?

Kuinka siinä onnistuisi marjo kuivaaminen

Minäkin olen keräillyt ja säilönyt muutaman purkin pakkaseen tänä syksynä. Pakasteeni on kovin pieni (jenkkikaapin pieniovinen osa), joten paljon tuota ei voi harrastaa - mutta ilo se on pienikin ilo :slight_smile:

Sain säilöttyä: 6 rasiaa puolukoita (kokonaisina, en laita sokeria koska makea maku yleensä häviää pakkasessa kuitenkin), 5 parin desin rasiaa tyrnimehua (joista ukkeli ehti heti ekana vuorokautena sulattaa ja ryystää yhden), 4 (1/2 l)rasiaa kanttarelleja. Sitten kuivatin suppilovahveroita ja niitä on litran purkki…kun sienet loppuu, niin voi sitten hakea hieman lisäystä - ei ihan kaikki mahtunut kylmälaukkuun ja matkalaukkuihin pohjanmaalta lähtiessä.

Harmi kun en ehtinyt kunnolla kerätä puolukoita, niitä kuitenkin menee monella aterialla ja kaupasta ostettuina pakasteina tulevat pitkässä juoksussa hyvinkin kalliiksi.

Onko hyviä reseptejä paprikasäilykkeille? Kerättiin eilen viimeiset paprikat palstalta ja niitä on sen verran, ettei niitä ehdi kaikkia syödä tuoreena.

onnistuuko?

ei:-) tainnut poistua jo… eipä ollutkaan.
kiitos lumi. - hirmuisen määrän olen löytänyt suppilovahverohillo(ke) reseptejä eikä tähän asti yksikään ole ollut kovinkaan hyvä. tuota vielä koetan.

Hyväksi on kehuttu ja sopii monen ruoan lisukkeeksi, suppilovahverohilloke

minkä kanssa tuota hilloketta syödään ?

Kopsasin tuon Suppilovahverohillokkeen reseptin omiin tiedostoihini mutta ihan samaa mietin kuin viherpeukalokin - minkä kanssa se sopii syötäväksi. Jotenkin en nyt osaa kuvitella yhtään minkä makuista se on. Neilikka ja etikka tuntuvat jotenkin niin oudoilta suppilovahveron yhteydessä

Liharuokien kanssa erinomaista, kuulemma ja sopii kyytipojaksi pääruokien kanssa.

se sokeri siinä mua arveluttaa…

Mä olen tehnyt Teija Sopasen ohjeella:http://kiloklubi.fi/reseptit/avaa/Teija-Sopasen-suppilovahvero-pikkelsi/253212/

Jotkut hullaantuu tähän!

sienten makua taitetaan aika usein sokerilla tai hunajalla ainakin paistettaessa, peukkunen.

Itse en ole syönyt vaikka kiinnostaisi kyllä maistaa. Mutta moni tuttu on kokeillut ja todennut siihen malliin, että siitä joko tykkää kovasti tai sitten ei ollenkaan.

Peippo, mutta sittenhän se paras, eli sienten maku katoaa. Muutenkin sokeria tupataan joka paikkaan ruuassa ihan liikaa.