Hän korkeuksissaan aikoo keretä kukkimaan, väri on upee.
Kuluva kasvukausi tuntuu olevan kesäkukkien mieleen. Törmäsin avoimissa puutarhoissa Sääksmäellä oletettuun salkoruusuun. Omat siemeneni eivät viime vuonna itäneet, joten jätin kasvin kokonaan väliin tällä kaudella.
Nyt on Salkoruusut itäneet, mutta olisko nuo parempi viedä viileään? mulla olis n. +10’C tila jonne voisin viedä vai pysähtyykö kasvu? ovatko miten herkkiä viileälle vai tuleeko viileässä tanakammat taimet? Sisällä venyvät näkkyy äkkiä.
Onpa hyvä tietää, että voivat nousta vanhasta juurakosta täällä Suomen olosuhteissakin, jos ovat talvehtineet.
Salkoruusu on hujoppi.
Samanvärisiä hujoppeja täälläkin, osa nousi vuoden 18 kasvien tyveltä. Siementaimiakin kimpoilee lisää, en poista
kaikkia siemenkotia.
Kukkii se, vähän joutu valoa säätämään, että olis ees jotain näkyny.
Kituliaasti,kukka kerrallaan aukasee valakia.
Bobbie,ostotaimet ![]()
Onnistuuko salkoruusun syyskylvö?
Salkoruusun voi kylvää sisälle tammi- helmikuussa ja kukkii kesällä. Niin olen aina tehnyt kun eivät oikein tahdo talvehtia, ainakaan nuo kerrannaiset. Impectalta olen siemenet ostanut,siellä on mistä valita
Onko teillä miten voineet Salkoruusun taimet tänäkesänä? ovatko ollleet mitenkään enemmän ötöjen mieleen kuin yleensä, onko joku huomannut?
Minun Nukkasalkoruusuni katoavat kovaa kyytiä parempiin suihin, ensin niissä oli jotain toukkia joita niistä keräsin ja nyt täysin pitsiksi rei’ittyneet lehdet ovat keränneet kai mahdollisen punkkivitsauksen. Ei varmaan auta kuin suihkuttaa illalla jollain myrkyllä vaikka periaatteessa en haluaisi myrkkyä käyttää… niin taas vaan pakko vai minkä ihmeen tähän neuvoksi keksii? taimet ovat ihan pian entiset.
Salot kukkivat, talvehtivat ja siementävät ihan kiitettävästi liikaa. OLEN jo keväällä poistanut talikolla noita, mutta ei raaski tarpeeksi. Siemenkodatkin nypin pois syksyllä.
Oi että mikä näky!
Kauniita salkoruusuja, minulla kaikki kuolivat talven aikana, nyt muutama uusi kylvetty.
Minä niin haluaisin noita salkoruusuja. Valitettavasti tontilla ei oikein ole sopivaa paikkaa niille. Pitäisi olla hyvämultainen ja aurinkoinen seinänvieruspenkki. Ja sellainen, missä ei tuule liikaa.
Minulla olisi yksi hyvä paikka ehkä, mutta siinä on hyvin matala multatila, olen kasannut multaa kivien päälle kohopenkiksi. Siinä alla on sellainen valtava kivitasanne. Voisiko salkoruusu menestyä sellaisessa paikassa?
Mulla on nyt harjanrilikoita siinä, mutta ne on vasta ekan vuoden taimia ja ne olisi kyllä vielä helppo siirtää.
Sitä mietinkin, että kyllä multasyvyyttä pitäisi olla. Harjaneilikat lykkäsin tuohon juuri siksi, kun tiesin, että ne kasvaa kuivassa ja ohuessakin maassa.
Täytyy miettiä tätä tonttia, jos jostain löytyisi sopiva paikka niille salkoruusuillekin. Ehkä vielä joskus…
Nämä salkoruusut olen saanut pieninä taimina ystävältäni yli 5 vuotta sitten. Edessä harmaamalva.