Salkoruusu, Alcea rosea

Mulla on nyt hyvä paikka näille valmistettuna ja aion yrittää salkoruusuja. Sain hirveän läjän siemeniä Ruotsista sukulaisilta, miten toimin näiden kanssa? Purkkeihin keväällä ikkunalaudalle? Entä suorakylvö jo nyt syksyllä, kannattaako vai ei?

Olisikko kellään Salkoruusun siemeniä? Olisin.ikionnellinen jos saisin.niitä?

Kasvimaalle syksyllä kylvetyt olen siirtänyt taimina oikeille paikoilleen.

Jos varma haluaa olla, voi olla hyvä myös esikasvattaa sisällä. Jäätymistä ja vesisateita ei siemenet tykkää. Meillä sentään on vielä talvisin lunta suojana eikä savimaata.

Kiitos valtsu neuvoista! Noin aion tehdä eli kylvän sekä sisään että ulos.
Kukkahörhelö, multa löytyy vaikka kuinka paljon. Tosin en tiedä yhtään, minkä värisiä niistä tulee. Laita viestinä osoitteesi niin pistän postiin.

Saat ihan ilmaiseksi. Eipä se postimerkki paljoa maksa. Näistä riittää muillekin, eli jos ruotsalaiset vanhaa kantaa olevat siemenet kiinnostaa, laittakaa viestiä.

En vielä ehtinyt ottaa tietojasi ylös, olen menossa postiin vasta huomenna. Eli laita vielä YV:nä se sinun osoite.

Hieno homma! :cherry_blossom:

Onko kellään kokemusta näistä siemenistä?

Pussissa lukee, että kukkivat esikasvatettuina jo ekana vuonna. Oletteko saanet onnistumaan?
Laitoin näitä nyt purkkeihin itämään. Ruotsista saamani siemenet eivät valitettavasti itäneet. :worried:

Itäminen alkanut!

Salkoruusu aloittelee.

Mulla on nyt tässä vaiheessa. Osa syksyllä suorakylvetyistä ruotsalaisista siemenistä lähti sittenkin kasvuun, tosin hyvin hitaasti.
Keväällä ikkunalaudalle kylvetyt lähtivät hyvään kasvuun ja nyt nuo ruotsalaisetkin ovat kirineet, en enää erota kumpi on kumpaa.
Ei nämä tänä vuonna kyllä kukkaan ehdi. Nyt vaan toivotaan, että pärjääävät talven yli.

Ej hemmete! Nyt syyskuun lopulla tuo yksi lähti kukkavartta puskemaan! Meinaa vissiin, että nyt on hyvä aika kukkia. Ihmettelin, miten se näyttää noin korkealta ja nythän se paljastui, että tämä hölmö on lähtenyt tekemään nuppuja!!

Joo se täytyy tehdä.

Viime kesänä kasvatetut salkoruusut ovat talvehtineet hienosti! Olen aivan innoissani, vihdoin saan tänä kesänä himoitsemiani salkoruusuja!
Tajusin juuri, että minun täytyy laittaa uusi siemensatsi maahan, jos aion saada niitä myös ensi kesänä, koska sehän on kaksivuotinen.
Ei kellään olisi lähettää siemeniä? Jos jollakulla olisi jäänyt nurkkiin pyörimään?

Henni, mulla on siemenkirjeen peruja Liuskasalkoruusun siemeniä (kerätty 2020). En tiedä kuinka kauan ne säilyttää itävyytensä, varmaan jostain sen saisit kaivettua aika vaivatta.  Näiden sävyt on valkoisesta tummanpunaiseen.

Liuskasalkoruusu on nähtävästi kestävämpi kuin tarhasalkoruusu. Ohjeiden mukaan joko esikasvatus helmi-maaliskuussa tai suorakylvö touko-heinäkuussa. Haluutko nää ?  Voin tietty lähettääkin, mutta ehtis ehkä silloin taimitapaamisessakin Kurpan luona ?

Muoks: löysin tieni vanhaan penttiin ja siellä liuskasalkoruusu-ketjuun (2007…2019).  Lehdet siis liuskaiset, muuten salkoruusun näkönen. Siellä oli siemenistä sanottu näin: “ne ihan lituskat ei näytä itävän, vaan niissä pitää olla kunnon kohouma toisella laidalla”. Näissä mulla olevissa siemenissä on se kohouma, eli sen puoleen ei huolta. En vielä löytänyt tietoa kuinka vanhat siemenet itävät, mutta ainakin nähtävästi 2-3 vuoden ikäiset itävät. Ja ainahan voi kylvää siemeniä reilusti jos itävyysprosentin pelkää olevan pieni.

Viitsisitkös lähettää? Haluaisin kylvää ne mahdollisimman pian! Laitan yv :+1:

Tässä linkki vanhan pentin (2007…2019) Salkoruusu-ketjuun, jos kiinnostaa. 

Henni, mulla on sun yhteystiedot siemenkirjeen peruja vielä. Laitan sulle huomisessa postissa siemenet tulemaan. Voit sit taimitapaamisessa Kurpan luona kesäkuussa antaa mulle postimerkin.

Laitoin tähän ton nyt siltä varalta että multa taas katoo nettiyhteys enkä pääse tänne kirjottamaan. Puhelimella on aina kummiskin sen verran nettiä että voin lukea sähköpostit, ja sinnehän tulee aina tieto tulleesta hölöstäkin- muistaakseni myös sisältö näkyy siinä samassa.  Eli voit laittaa kyllä mulle hölöä, ja todennäköisesti pystyn sen lukemaan, mutta voi olla etten pysty hölöllä vastaamaan. Laita hölö ainakin siinä tapauksessa ettet haluukaan postia :slight_smile:

Tuhannet kiitokset, Nuu! :smiling_face_with_three_hearts:

Nyt ollaan jo näin pitkällä! Nämä ovat viime keväänä esikasvatetuista taimista. Muutama ruusuke selviytyi yli talven. Ihan tärisen innosta!
Nämä on joko ostosiemenistä, tai ruotsalaisista itse kerätyistä, joita sain sukulaiselta. Meni sekaisin, mikä oli mitäkin. No kohta nähdään millaisia kukista tulee!
Nuulta saaduista siemenistä kasvatetut taimet ovat jo lopullisella paikallaan, mutta ovat pysyneet kovin pieninä. Pitää ehkä kastella enemmän.