Vielä kysyisin. Jos päädynkin uusien siemenien ostoon, niin tykkäisin siitä kermanvaaleasta samettikukasta. Torjuneeko tuholaisia kasvimaan reunassa yhtä hyvin kuin tavalliset?
koska keltainen väri on houkutusväri hyvinkin monelle ötökälle - ei torju vaan vetää puoleensa = pois hyötykasvien kimpusta - ei taida vaalea vanilja olla ainakaan yhtä tehokas.
Osaatteko sanoa tuosta itämisajasta?
Viime lauantaina kylvin sammarit ja nyt ovat lähes kaikki itäneet.
Yleensä ovat aika nopeita itämään, nyt ei ole vielä itäneet, kylvin keskiviikkona.
Täällä itivät vajaassa viikossa kääpiöt, mutta sitten jysähtivät heiveröiselle asteelle. Ovat tosi niuhoja koulittavia. Eka lehtipari nyt näkyvissä sirkkalehtien lisäksi. Olen aina istutellut yksikseen, mutta voisikohan istuttaa kimppuina?
Onko kenelläkään kokemuksia rohtosamettikukasta, kasvattelusta ja käytöstä?
Muakin kiinnostaa tuo rohtosametin käyttö, kuulisin myös mielellään kokemuksia kaikkeen siihen liittyvästä
mausteen käytetään kuten rakunaa… kasvaa ihan yhtä helposti kuin muutkin samettiruusut! Lehtien malli poikkeaa niin paljon muista sammareista, kun ovat enemmän malliltaan kuin rakuuna… voimakkaan aromikas! Kukinta yhtä runsasta mielestäni kuin muutenkin samettikukilla…
Alkaa olla koulimisajat. Miten se menikään, voikos samettikukat koulia entistä kasvurajaa syvempään?
Voi, kainaloon asti.
Helppo juurtumaan myös, jos joku sattuu katkeamaan…
Kiitti! Tänään aion kylvää vielä toisen satsin. Ovat niin helppohoitoisia, tautivapaita ja koko kesän kukkia.
Kylvin sammareita keskiviikkona, ja tänään oli aamulla itäneitä.
Keskiviikkona minäkin kylvin ja eilen olivat idulla,ehkä taas laitoin liian aikaisin.
No nyt on mennyt 10 päivää eikä näy vielä mitään. Voinko nyt jo olla ihan varma, etteivät ne siitä kasva?
Varma ei kai voi olla. Minulla iti yhdessä yössä 100%
Kyllä sammarit pitäisi tuossa ajassa jo itää.
Mairella on mukava koulimistyö käsissään, kun on näköjään jo maltilla tehnyt kylvöt alunperinkin Tuohon se on pyrkimys mullakin, mutta aina ei onnistui pieniä siemeniä käsitellessä.
Henkilö, samaa mieltä edellisten kanssa, yleensä sammarit on nopeita itämään. Se askarruttaa sinun jutussa ettei yksikään siemen ole itänyt? Oiskohan mahdollista että kaikki on epäkelpoja? Vai onko ne vaan nyt sitten syystä tai toisesta hitaita…hidas laji tms. ?
Henkilö, onko ne niitä vanilla sammareita?
Ne on mun mielestäni melko hitaita itämään. Tarkistanpa kotona ehtoommalla kauanko mulla meni niiden itämiseen.
Mulla nimenomaan vanilaa ja yössä iti tosiaan jokainen!