Samettikukka, Tagetes

Vanillat itivät täälläkin tavallisia nopeammin.

Ei ole vanillaa, vaan jotain, mitä olen vuonna -06 itse ottanut ruukkusameteista talteen, en edes muista mitä ne olivat… Pussiin kirjoittanut vain “samettikukka”. On hyvin mahdollista, että olen esim. kerännyt ne väärässä vaiheessa. Laitoin kyllä pari päivää sitten myös ostosiemeniä kasvamaan. Mietin vain, että jokohan ottaisin uuteen käyttöön nämä kasvamattomat ruukut ja kylväisin niihin jotain muuta.

Laita vaan jotakin muuta kasvamaan.

Minun Vanilla F1 :t oli kans todella formuloita, itivät parissa päivässä. Pitäis alkaa koulimaan.

Nuo Vanillat ovat sitten tosi kauniita, mutta en ole vielä kylvänyt, kun viimevuotiset kokemukset olivat huonot. Tuntuivat olevan oikein etanoiden herkkupala.

Henkilö, joinakin vuosina sammareitten siemenissä on tosi paljon tyhjiä.
Perkaan tyhjät kylvövaiheessa pois seuraavasti:
puristan hellästi siemenosan molemmista päistä. Jos se taipuu oljen lailla, se on tyhjä eikä idä.

Jos sensijaan siemenen osuus on napakka, se todennäköisesti itää.

Tietysti kaikki taipuvat jos puristaa liian lujaa naurua

Hei, Rohtosamettikukasta on kuvia ym. turinaa Rakuunan kanssa samassa palstassa… Toiselta nimeltään Samettirakuuna… Minulla on nyt lähdössä toinen vuosi sen kanssa. Yritän selvittää ja vältää mahdollisia viimevuoden virheitä…

ps. Ranskanrakuuna, sivulla 6. on minun juttua…

Vuokkikselle kiitos vinkistä.

Hei kaikki, uusi jäsen kirjoittaa ekaa kertaa palstalle!

Sain anopilta viime kesänä hänen itsekasvattamiaan samettiruusuja. Kukkivat hienosti koko kesän ruukuissa kaivonkannella, paahteisella etelärinnetontilla. Nypin kuihtuneet kukat, kastelin ja lannoitin ahkerasti.

Nyt haluan ehdottomasti kokeilla itse samettiruusujen kasvatusta siemenistä. Ostin siis Plantagenista 5 kpl minikasvihuoneita ja niihin sopivat muovilokerikot (24 pikkulokeroa per minikasvihuone). Niin ja tietysti monta pussia samettiruusun siemeniä!

Siemenet on nyt kylvetty tarkasti ohjeiden mukaan (uusimman Viherpiha-lehden ohje toisessa kädessä, hehheh...). Rohkenin laittaa tasavälein kuusi siementä per lokero, kun tuli ostettua aika monta pussia niitä siemeniä... Nyt laatikot ovat etelä- ja länsi-ikkunoilla, jossa lämpötila 20 C. Viherpiha-lehden ohjeessa sanottiin, että kun (tai jos...) siemenet taimettuvat, ne pitäisi siirtää "viileämpään". Mutta mihin lämpötilaan?!?! Onko rintamamiestalon lämmittämätön lasiveranta liian kylmä tähän tarkoitukseen (ikkunat itään ja pohjoiseen)? Lämpötila pysyy kyllä plussan puolella näin lämpimillä säillä.

Kyllä toi 20 astettakin piisaa jos vaan valoa on paljon. Mulla on 25 asteessa ja hyvin pelaa. Ihanne olisi kait joku 15-18 astetta.

Pihaunelmia, tervetuloa! Samettiruusu on hyvin arka kylmälle, en uskaltaisi taimia vielä viedä lämmittämättömälle verannalle muuta kuin päiväksi. Yöllä voi olla vielä liian kylmä, (täällä oli viime yönä viisi astetta pakkasta) saattaa mennä liian viileäksi samettiruusuille se verannan lämpötila. Niin että taimet aamulla verannalle ja yöksi sisälle.

Huonosti itivät vanilla samettikukan siemenet. Pussissa oli 13 siementä ja 7 niistä iti. No eipä minulla tuota tilaakaan enään liikaa ole… :slight_smile: Jotenkin vaan odotin näiltä vanilloilta paljon, kun samettikukka on yleensä niin varma. Viimevuonna minulla oli jotain kerrottua oranssia ja taisivat kaikki siemenet itää… :slight_smile:

surullinenSo sad Piiki! Koetin toissavuonna samoin tuloksin, iti heikosti kasvoi onnettomasti... Viime keväänä ostin puutarhalta kolme kukkivaa vanillaa. No, sitten tuli takatalvi ja vanillat kuoli. Mitä opin? Samettiruusut ovat hallanarkoja kasveja keväällä, syksyllä muuttuvat kestävimmiksi.

10 siementä iti miulla vanillaa.

Onpas hyvä, että tykkään noista matalista ja oranssiinvivahtavista, itävät paremmin kuin se Vanilla.

Mulla iti toisesta pussista ehkä 2/3 siemenistä, toisesta pussista muistaakseni 12 siementä 15:sta. Ihan hyvin.

Tänään koulin tavalliset samettikukat. Tuossa edellä oli juttua Vanilla-sammareista. Onko Vanillaa vain isosamettikukkana? Täältä ei ainakaan löytynyt kuin noita isokukkaisen siemeniä.

Minäkin koulin tänään samettikukat.

Vanillat on ihmeen hyvin lähteneet itämään :slight_smile: Muistaakseni viime vuonna tais yksi siemen itää ja nyt pistin ihan samasta pussista siemenet multaan… On sieltä ainakin 6 jo noussut :smiley:

Ja sitten se tavallinen oranssinkirjava on taas vähemmän halukas näköjään itämään… ja sitä mie just tartteisin monta ja monta…