Samettikukka, Tagetes

Minä tilasin Seemnemaailmasta aivan uusia ja ihmeellisiä samettikukkalajeja. 45 senttistä isosamettikukkaa limen värisenä, kukan pitäisi olla 12 cm halkaisijaltaan. Sitten tätä normaalia 30 senttistä, mutta aivan tumman punaisena. En ole kumpaakaan nähnyt missään ennen. Ihan hyvin ovat itäneet. Nämä pussit kun ovat venäjän kielellä tekstitetty, niin en saa mitään selvää, mutta luuletteko, että voiko tuollaisista kerätä siemeniä, kasvaako niitä samannäköisiä seuraavana kesänä. (Tuo lime on näköjään F1)

Pitääkö/voiko sammaria latvoa?

Olen ainakin kaikki kukkanuput napsinut pois pienenä, tuuheutunut on kyllä sen jälkeen.

En ole koskaan latvonut.

En ole minäkään koskaan latvonut, kyllä ne tuuhenee itsestään, kunhan vain kasvavat. Tulee nopeammin kukkivaksi jos ei latvo, jos latvoo tuuhenee varmaankin vielä paremmin mutta kukkii myöhemmin.

Kaurahattu, tummanpunainen on luullakseni Tagetes Patula nana Del Sol deep maron.

Kaurahatulle! Ei ole varmaa että jälkeläiset ovat samanlaisia kuin F1 siemenet (F1 laatu on itse varma (kukkii samanlaisilla kukilla), jälkeläiset sitten eivät kyllä ole. Mutta ainahan on kivaa kokeilla mitä niistä tulee, joskus voivat muuttua ihan yksinkertaisiksi keltaisiksikin.

Minä olen RitvaL:n tavoin haikaillut valkoisia ryhmä- tai kääpiösamettikukkia. Onkohan niitä olemassa? Samettikukka, varsinkin pienemmät lajikkeet, on niin helppo kasvatettava ja pomminvarma koko kesän kukkija, mutta oranssi-kelta-ruosteenpunaiseen värimaailmaan en ole kovin ihastunut.

Okei, kiitoksia, nyt tiedän olla latvomatta.

Kassikäpp, olet oikeassa.

Vanillan siemeniä ostettuna, en ole vielä kylvänyt. Mutta mutta: eilen anoppi varoitti, että ei kannata tämmöisen aloittelijan edes kokeilla, eivät kestä yhtään sadetta (varsi katkeaa kukan painosta). Ja kukkakin ruskettuu ennen kuin edes aukeaa kunnolla. Ei suositellut näitä isokukkaisia lajikkeita taivasalle ollenkaan, korkeintaan jonnekin terassille tms. missä ovat katon alla. Minkälaisia kokemuksia teillä on…?

Samansuuntaiset, eivät ole edukseen vesisateessa.

Laitoin silti tänäkin vuonna. Yritän muistaa istuttaa ne johonkin vähän sateelta suojaan, vaikka ikkunalaatikkoon, seinän viereen, katokseen tms.

Kylvin samettikukan siemenet 30.3., hyvin itivät ja nyt ovat tomeran näköisiä taimia. Taas tuli kysyttävää:

- Milloin pitäisi poistaa muovinen katto taimilaatikon päältä (Plantagenin minikasvihuone)?
- Riittävätkö taimimullan ravinteet koko sisäkasvatusajan? Jos ei niin milloin aloitan lannoituksen ja onko se vaaleanpunainen kastelulannoite sopivaa tähän tarkoitukseen?

Huomenna pääsevät sammarit multiin. Jos ja kun niistä jotain tulee, niin paikkailen niillä perennapenkin tyhjiä paikkoja, mulla kun penkit ovat vasta viime syksynä tehdyt ja kaikki perennat ovat vielä melko pienikokoisia. Kesäkukkia kun laittaa tyhjiin kohtiin, ei tule kiusauksia istuttaa monivuotisia liian tiheään.

Kun niitä tavallisia lehtiä on muutama pari olen aloittanut lannoittamisen. Laitan kanankakkaa ruukun nurkkaan niin siitä liukenee hiljalleen koko sisälläoloajan.

Vanilla on ainakin valkoinen/kerman värinen kun joku sitä ed sivulla kyseli. Jaksaakohan nuo olla noissa minikokoisissa taimipoteissa loppuun asti? Minkä kokoisissa ootte pitäny?

Mun sammareissa on nuppuja. Pitääkö nyppiä pois? Kasvit on vasta jotain vajaa kymmensenttisiä.

Kait ne pitäisi niin ei menisi voima kukkien tekoon, mutta piristäisihän se keltainen hieman:)

Huohhh, niin kai sitte. Sanoo teloittaja, ottaa sakset ja menee…

Hui, keskuudessamme on (muna)sarjamurhaaja,varokaa Emoa =D

Ai, miksi pitäisi ne nuput pois napata? Viime keväänä en ottanut ainoatakaan nuppua pois, mutta kukki ne ihan kovin koko kesän… On vaan kivaa, kun kukkia alkaa tulemaan ja mukava valmiiksi kukkiva kukka istuttaa…