Minä olen aina nyppinyt pois, kun iesteri on sanonut sen.
Pihaunelmia: heti kun taimet on nousseet sinun täytyy ainakin raollaan pitää kantta. Viimeistään sitten kokonaan pois kun taimet alkavat koskea kattoa (tosin en tiedä minkälainen se sinun minikasvari on, mutta yleensä ne ei ole kovin korkeita). Ilmanvaihto on tärkeää joka tapauksessa taimille.
Ja ei mullan ravinteet riitä kuin pariksi ensimmäiseksi viikoksi. Yleisesti ottaen sen jälkeen kun taimet on koulittu kukin omaan pottiinsa kasvamaan, uuden mullan ravinteet riittävät pariksi vkoksi ja sen jälkeen aloitetaan hiljalleen lannoitus.
Mutta minä olen alkanu lannottamaan sammareita, kun niissä näkyy nuppuja, että tekisivät niistä mulle oooooikeen isoooot kukat. Minä nypin pois vaan kuihtuneet kukat, jos jaksan/kerkiän.
Mä oon latvonut kääpiösammarit. Niistä suurikukkaisista en oikein pidäkään. Aina ovat kääpiöt ehtineet hyvin kukkia ja latvat olen juurruttanut. Näin olen saanut kertaheitolla paljon kääpiötä kasvimaan väleihin.
Laitoin pari viimekesäistä kuvaan samettikukista.
Nätit on
Onpa todella nätit pikkupuskat Henkku 72:lla. Jospa mullakin jo tänä kesänä olis lähellekkään....
Tämmöset isot sammarit täällä. En oo tajunnu nyppiä, latvoa tai tehdä muutakaan. Mulla ei oo ollu koskaan sammareita saati et oisin niitä ite kasvatellu. Ainaki taimet on isoja ja ihan tulevan oloisia!
Aika iso ero on itse kasvatettujen ja myöhemmin kaupasta täydennykseksi ostettujen samettikukkien välillä
(Vaikka en ole osannut itsekasvatettuja latvoa, nyppiä etc. Ne ovat vaan kasvaneet itsekseen)
Tässä siis ostetut taimet.
Mietin että pitäiskö noi rontit jo siirtää väljemmille vesille? Aika pikkunen on toi taimipurkki jo! Purkit on kipossa jonka pohjalla on vähän multaa kakkeloita. Kastelen siihen alustalle… Joko ois pakko raahata vaikka parveke loota tonne viherhuoneeseen ja alkaa valmistelemaan istutuksia…
Oisko tuossa nyt sitten joutuneet nämä kaupan raasut olemaan pikku purkeissaan liian kauan?? Upeita on kyllä omasi!
Kiitos, Tipilintu.
Satuin äsken katselemaan pasuunankukka ketjua (kaksi omaa taimea ikkunalla) ja siellä oli sinulla valtava kukkainen valkoinen pasuuna. W-O-W
Josta on muuten pari kapulaa vielä jaossa
Siemensammareissa nuppuja! Mitäs teette? Otatteko ekat pois vai annatte kasvaa?
Jos taimet on kovin pieniä vielä niin nypi nuput, jos jo reilunkokoisia niin anna kukkia.
Minä kylvin sammarin siemenet suoraan maahan tässä taannoin. Minulla on niin vähän valoisaa (vapaata) tilaa sisällä. Penkki on tosi lämmin ja valoisa, joten ne kasvavat siinä nopeasti kukkivaksi eikä tarvitse ährätä sisällä miljoonan taimiastian kanssa.
Jätin yhden nupun taimeen joka oli 15cm korkea. Nypin pikkuisista. Laitoin tänään sammarit parvekelaatikkoon mustasilmäsusannan (kiipee ylöspäin) ja keijunmekkojen (saa roikkua alaspäin) kanssa. Viherhuoneen ikkunalla siäsäpuolella vielä koko istutus. Onko sammarit kylmänarkoja?
Ovat kylmänarkoja, minä en uskalla vielä ulos jättää. Lasitetulla terassilla ovat olleet jo viikon verran yöt, päivät.
Ja jos tulee kovempi pakkanen kannan sisälle.