Saa siis koko istutus asua sisällä vielä.
Mielestäni kyllä.
Sisällä yöt, niin kauan kuin on hallan vaaraa… Päiväksi nostan ulos kyllä, kuten muutkin kasäkukkapurkit.
Voi miten ihania! Mie tänään omista taimista nypin nuput pois…vähänkö jo harmittaa…
Älä turhaan harmittele, ne tekevät pian uusia nuppuja!
Kyllä samettikukat on ihania. Ovat helppoja kasvattaa ja kukkivat vimmatusti koko kesän.
Yritin tänä keväänä metsästää valkoista, mutta en ehtinyt mistään kaupasta sitä saamaan, aina olivat loppuneet.
Miksen ole koskaan tajunnut kasvattaa noita pieniä; ovat vallan mahdottoman ihania nekin. No ehkä ensi kesäksi sitten....
Voi ei! Mun isot vanillat ovat ilmeisesti saaneet liikaa aurinkoa ikkunalaudalla kun lehdet on vähän niinku valkosta harsoa…
Mun Vanilloissa näkyy ensimmäiset nuput! Annan kukkien tulla, on ne jo niin isoja ja hyvin haarottuneitakin, ne tuuhettuu varmasti heti kun pääsevät pysyvästi ulos ja isoon multatilaan. Osan siirsin eilen litran ruukkuihin, kun entiset ruukut oli ihan liian pieniä.
Tommosia.
Minulla ovat samettikukat olleet lämmittämättömässä minikasvihuoneessa jo useamman viikon ja muutama taimi on ollut ulkona reilun viikon. Hyvin pärjäävät. Otan sisään, jos yöksi luvataan pakkasta.
Kuinka tiheään kannattaa kääpiösammarit istuttaa? Minulla on esikasvatettuja ja nyt mietin, että kuinka monta tainta tarvitaan isoon rautapataan, että saisin sellaisen näyttävän pehkon.
Ehkä 20 cm välein, uskoisin että se on pienin jätettävä välimatka. Jos ne kasvaa hyvin, niin 30 cm ei ole liian pitkä istutusväli. Meinaan siis hyvässä mullassa, lannoituksella jne. Minulla on tilanteen ja paikan mukaan noita edellämainittuja.
Välke, sivulla 24. on munun viimekesäinen istutus kuva ja toinen vielä 10.pv. myöhemmin. Laitoin tasaisin välein 6. Sammaria, Carmen- ja Bolero, molemmat on aika pieniä, ei tosin ihan kääpiöitä.Niistä kyllä kehkeytyi ihan mukavat puskat. Ellei laita muuta, niin siihen keskelle voi laittaa vielä yhden, eli siis yhteensä 7. sammaria tuollainen ns.muuripata.
Minulla ja Vuokkiksella on erilaiset sammarit, mulla on vielä pienempikukkainen (tagetes tenuifolia) joka kasvaa n. 30 cm leveäksi ja suunnilleen samankorkuiseksi pallomaiseksi kukkia täynnä olevaksi pikkupuskaksi.
Ai, niin onkin… no juu, tuo kääpiösamettikukka onkin ihan erilainen… Komeita kuvia tuolla Kasvikortistossa. Siellä tosin on tuolle kasville istutusväliksi määritelty 10. cm… Että melkos tiuhaksi tulee jos sitä noudattais. Jos, ja kun noin paljon leviävät kuin Nuulla on tehnyt, niin liian ahdasta kyllä sitten tulee noin tiheässä…
ps. piti käydä mittailemassa mun ruukkua…pataa… 28-30 cm, siinäkin on tullut taimien keskipisteestä toiseen… Eli padan koosta vaan mittaamaan…
Hrmh, pitää kai tässä mainita että kasvualustassa minulla on niillä mukana hevonpeekompostia - josko vaikuttaa kokoon ja kukintaan
Kiitos neuvoista. Laitoin niitä taimiakin tulemaan sitten reilummasti. n. 50 kpl on koulittuna odottamassa pataan pääsyä
välke, jos sulla on kasvimaa niin ne on hyviä ötökänkarkottajia myös. Sinne minä pääasiassa niitä kasvattelen, toki myös paraatipuolelle pihalle ruukkuihin ja kukkapenkkeihin koska onhan ne niin kovasti nättejä ja koko kesän ajan kukkivia Mielenkiinnosta nyt on kysyttävä vielä, että mitä ne omat kääpiösamettikukkasi ovat - niitä Vuokkiksen kukkien kokoisia vaiko niitä minun tenuifolioita?
Tälläisia: http://www.seemnemaailm.ee/fin/index.php?GID=8974
Lisäksi saman kokoisia, mutta oranssilla kukalla
Välke, ne on just niitä samoja mitä mullakin. Tosi ihania, onnittelen valinnasta :) Muuten en ole samettikukkien erityinen ystävä, mutta nämä on jotain ihan muuta, minun mielestäni siis... :)
Muoks: Minulla on keltaisia, oransseja ja punaisia. Joka vuosi kerään siemeniä talteen, jo alkaa olla tuttavat kyllästetyjä tällä lajilla :)