Samettikukka, Tagetes

Meillä syödään samettiruusuista lehdet pihassa, ja kukatkin näyttää kelpaavan. Eilen viritin pyydyksen metsämyyrää varten.

En saanut. Kukat jo niin huonoja ettei niistä paljoa ole iloa. Ruukussa vielä muutama kukkii. Pyydystys jatkuu.

Keväällä kylvin ryhmäsamettikukka sekoitus- pussista kasvihuoneeseen 4x 1 siemen(1 siemen per viljelylaatikko),sekä ulos ruukkuihin hieman useamman siemenen.  Täytyy sanoa että sekoituspussissa oli todella monen sortin samettikukkaa .Ainakin 6 erilaista.
Eniten ihastuin (kts kuvat) näihin kahteen lajiin;  puhtaan oranssi kerrottu,kukan halkaisijan 6 cm ja suht matala, sekä isomykeröiseen, kukan halkaisija 4 cm. Pitää ottaa näistä kahdesta siemenet talteen.

Henni, oon saattanut kysyäkin jo mut kysyn uudestaan: onko sulla sitä keltaista? Oranssin eri sävyjä on mulla muutamia mut se puhdas keltainen puuttui mun tän vuoden taimista harmillisesti :frowning:

Täällä on valinnanvaraa jos pitää samettikukista  https://www.impecta.fi/shop?funk=gor_sokning&term=tagetes

Tässä kukkii ”Himalaya White”. Siemenet tulivat ketjukirjeestä, en enää muista keneltä.
Tosi kauniita ovat ja kukkivat pitkään!

4 tykkäystä

Minäki kokeilin tiota yhtenä vuonna,ei onnistunu taimikasvatus :thinking:

Minulta tulivat. Nimi on kyllä Kilimanjaro White. Alunperin sain ne pentin siemenkirjeestä v. 2021 Ylvaliilta :smile:

No niinhän se oli! Muistin nimen väärin. No joku vuoristo :sweat_smile:

1 tykkäys

Ground Control, tämänkin siemenet oli kirjeestä. Sopii niin hyvin tuohon kasvimaan kulmalle.

2 tykkäystä

Sain ystävältäni samettikukan siemeniä, kylvin ne suoraan maahan mökillä. Kasvoivat hyvin, vieläkin kukkii.

7 tykkäystä

Pirkkis, onpa mukava nähdä todella pitkästä aikaa :grinning: 12 vuotta edellisestä käynnistä. Jo oli aikakin :+1:

Tää pentti ei ole vielä “valmis”, paljon asiaa on edelleen siirtymättä tänne uuteen. Katsele ympärille siis sellasilla silmillä että keskeneräistä on ja asioita ei välttämättä löydy sieltä mistä pitäisi. Kaikki on työn alla mutta homma on osoittautunut haasteelliseksi ja vie paljon kauemmin kuin alkuun on arvioitu.

Kiitos :heart:, kyllä on hankalaa ainakin puhelimen kautta katsella kaikkee. Toi FB:ssä olo vie kaiken ajan ja siellä on meille penttiläisille oma osasto johon voidaan kirjoittaa.

Kääpiösamettikukka on jokavuotinen “must have”. Löysin sen elämääni v. 2002 kun olin vuoden Pohjois-Walesissa. Sieltä tarttui siemenpussi mukaan kotimaahan palatessa. Nykyisetkin kääpiösammarini ovat peräisin niistä samoista siemenistä.

Yhtenä vuonna oma siemenkasvatus katkesi mutta onneksi on pentti ja innokkaat siemenistä kasvattajat joille olen noita siemeniä antanut. Joka vuosi jonnekin päin Suomea on posti niitä vienyt.
Sain omaa kantaani takaisin Karvarilta paluupostissa ja niin tarina jatkuu edelleen :+1: :sparkling_heart:

Laitan sitä kasvamaan pääosin kasvimaalle, kesäkukaksi jonkin verran myös. Vähän sinne sun tänne. Pölyttäjät tykkäävät. Helppo, näyttävä ja aina luotettava, kukkii kunnes ensimmäiset pakkaset korjaavat.

Kuva 15.8.2023

7 tykkäystä

4 tykkäystä

Suoraan ulos kylvän nykyään, kuten myös kosmosukat, kehäkukat ja monet muut.

Laitan tähän vielä uudelleen vanhan kuvan siemenkirjeen kääpiösammarista. Tämä on aivan ihana, kasvaa pallomaisesti. Tässä kuvattuna sekä ruukussa että kivikkopenkin reunuskasvina. Jokainen pallo on siis yksi taimi. Nämä pallot kasvavat aika isoksi, noin 40 cm halkaisijaltaan.

8 tykkäystä

Alotin sammareitten koulimisen,peräti yks oranssi sammari tulossa,nämä kaupan siemenistä :unamused:

Haluatko ground control -sammarin siemeniä? Multa löytyisi.

Koulin ensimmäistä kertaa eläissäni samettikukkia. Itävyys näillä itsekerätyillä on mahtava, kääpiösmettikukkia luulen tulevan, eikä suurin osa jää meille. Pula niminen paikka tulee tutuksi täälläkin.

2 tykkäystä