No son totta
Jeps, vaskitsa on. Palstalta löytyy muitakin vaarattomia otuksia: sisiliskoja, vesiliskoja ja sammakoita. Keväällä katselin suurta käärmettä, taisi olla se vaarallisempi eli kyy ja siksipä aina ne rapsahdukset minuakin säikäyttävät. Nämä kaksi luikeroa ovat kuitenkin kotiutuneet palstalleni, viimeksi löysin ne molemmat pressun alta ja taas hätkähdin!
Ookkona Jade koskaan nähnyt pikkuruista, melkein mustaa rupikonnan poikasta? Söpö kuin mikä!
En oo nähny koskaan, ja tuo pyykkipaliju sammakko oli taas suihkiksessa
Olikaan se viime viikolla töllössä dokkari niistä helekatin isoista sisiliskon näkösistä elukoista, nyt en muista niitten nimiä, no joka tapauksessa, mulla oli joka karva pystyssä ku mä sitä kattoin, oikeesti tuntu jo siltä että kohta ne tulee töllön läpi
Muoks, nyt mä muistan sen elukan nimen, soli varaani
Ah ja minä niin toivon joka kesä että sammakko löytäisi suihkulähteeseen, mutta tänä vuonna ei ole näkynyt :((
Ei ole vielä täälläkään näkynyt sammakoita, mutta varmasti vielä tulevat. Loppukesällä niitä saa päivittäin haavilla pelastaa, kun eivät tuosta meidän altaasta pääse omin voimin ylös.
Alkuperäinen kirjoittaja: Maire´
Mulla on samakoita kukkapenkissä aina kun siellä kuljen ja nypin rikkoja hyppää samakko esiin joistakin
mökillä oli samakko hypännyt ämpäriin ja kun sen löysin se oli ihan kuiva ja ihan ryppynen luulin että se on kuolut mutta tunsin että se liikahti kun meinasin sen nakata kompostiin.
Vein järven rantaveteen sillai että pää oli ruohojen päällä ja läiskytin vettä sen päälle tunnin se oli siinä ja pikku hiljaa alko pullistuun ja rypyt häsivät
Olin tänään menossa kasvimaalle ja erään palstan ohi kulkiessani kuulin loiskahduksen. Ajattelin ensimmäiseksi, että lintu on varmaankin tipahtanut avoimeen vesisaaviin. Kun pääsin saaville asti, oli hämmästys suuri, sillä ensin ei näkynyt mitään, mutta sitten pintaan putkahti sammakko. Yritin sitä ensin siinä pelastella pelkät käsineet kädessä, mutta aina kun vein käsiä lähemmäksi saavia, sammakko sukelsi. Koko saavi olisi pitänyt kaataa, mutta eihän nyt sellaista voi oikein tehdä toisen palstalla. Sammakko jäi siis saaviin ja minulle huono omatunto. Sinnekö se nyt kuolee? Todennäköisesti se on sinne ihmiskäsien kautta laitettu, sillä onko se voinut todella loikata sinne itse, kun saavilla on korkeutta noin metri?
Minä olen siinä vakaassa mutu uskossa että sammakot haistaa veden,kun ne näin kuivilla keleillä eivät löydä kosteikkoja ponkaisevat korkeisiinkin paljuihin. sieltä ne ei pääse pois sileää pystysuoraa senämää pitkin.
Minulla on kaikissa paljuissa ja saaveissa lauta vinottain siellä vedessä pääsevät kiipeämään pois kun ei uiminen enää maistu.On tarkoitettu myös linnuille ja oraville muuten niitä hukkuu sinne
Hyvin oivallettu. Opiksi meille muille.
Alkuperäinen kirjoittaja: Maire´
Jatkuva kuivuus ja Sahara-olosuhteet saivat tämän muuttamaan meille alivuokralaiseksi. Saku oli tullut ulkoa raput alakertaan ja sen jälkeen kolmen oven kautta saunan pesuhuoneeseen ja siivousämpärin pohjalle vesitilkan perässä. Matkaan siltä on mennyt ainakin kolme päivää. Tiedän sen kellarin oven aukiolosta ja milloin ämpärissä ei tätä loiskijaa ollut. Tiesin kyllä, että sammakko haistaa veen kaukaa, mutta tämä oli kyllä huippusuoritus. Roudasin Sakun kuitenkin pihalle ojaan. .
. .
.
“Kauas on pitkä matka!” Onnekas saku,kun on luontoihminen paikalla:D!
Mummoni sanoi löytäneensä vähemmän onnekkaan “Sakun” piha nurmeltaan toissapäivänä. Siihen oli kuivunut keskelle pihaa!
Tämmöinen veijari löytyi meiltä puutarha-altaasta kun äiti siivosi sieltä kuolleita lehtiä ja muuta kerääntynyttä moskaa. Meilläpäin pyörii nykyisin ainakin kolme sammakkoa, tämä iso kaveri, yksi pienempi kasvihuoneen nurkilla (se hankkiutuu jatkuvasti saaviin) sekä yksi ihan pikkuinen jonka äiti oli nähnyt tänään. Sisiliskokin jossain kellarin nurkilla piileksii. Kivaa tuo biodiversiteetti.
tämä söpöläinen on asustanut kurpitsapenkkini vieressä kesän ja loikki nyt taas paikalla kun keräsin satoa. Nostin sen hetkeksi tuohon kurpitsalle nököttämään ja kuvattuani vein sen kukkapenkin juurelle. Toivottavasti ei jäänyt pahoja traumoja…
Hieno kuva Timjami! Ja ihuna sammakko <3
Meillä on kanssa yksi sammakko löytänyt kodin tuolta puskista, huolettaa vaan kun meidän tontti on tälläistä kuivaa mäntymetsää ja kalliota.Mites sakun käy kun ei ole märkää mailla halmeilla,pitäisköhän (jos saa kiinni) viedä jonnekin missä on enemmän vettä?
Täällä on ollut sammakoita enemmin kun koskaan. Onneksi jätin keväällä pikku lammikon putsaamatta.