Kyllä se itse paikkansa hakee. Sammakot talvehtii myös maalla, esim. maan koloissa tai kivien alla.
Meilläkin on tänä vuonna paljon erikokoisia sammakoita. Viime kesänä ei näkynyt juuri ollenkaan ja olin jo hiukan huolissani että mitä niille on tapahtunut kun ekana kesänä niitä näkyi paljon.
Hauskoja sattumuksia sammakoiden kanssa on myös käynyt.
Lapset olivat äitini luona alkukesällä ja näkivät hänen puutarhassaan asustavan sammakon läheltä.
Seuraavalla viikolla he tapasivat meidän pihan suurimman sammakon ja hämmästyneinä pohtivat että onko se nyt matkustanut salaa äitini autolla meille
Nauroin että ei se nyt sentään semmoista sammakko tee, että kyllä meillä on ihan omat sammakot meidän pihassa.
Koko kesän olen seuraillut sen isomman sammakon elämää. Asustelee jossain meidän rapun alla varjossa ja vain jos puuhastelen, saattaa säikähtää ja loikkia tiehensä tai jopa rappuselle.
Piha on täynnä pikkiriikkisiä sammakoita, joita lapset varoen siirtelevät kukkapenkkeihin, etteivä jää jalkoihin nurmikolla.
On meillä pieni vesilautanenkin niille kaikenvaralta kuunliljan lehde alla.
Viikko sitten annoin äidilleni erään kasvin jakopalan, joka oli jo hetken odottanut häntä pihalla ämpärissä.
Hän tomerasti nosti ja kääräisi sen vain sanomalehteen ja kuskasi autolla kotiinsa.
Eilen hän kertoi miten autosta oli kuulunut silloin kummaa ääntä ja hän oli jo miettinyt että pitää auto huoltoon viedä kun semmoista rouskutusta pitää!
Kotipihassaan oli sitten ottanut lehtikäärön ja avannut sen. Se meidän pihan iso sammakko oli loikannut ulos hätääntyneenä!
Että kumosimme sen teorian. Sammakot osaavat matkustaa ihan itse autollakin ;D
Alkuperäinen kirjoittaja: Rosmariini&Timjami
Kuivana kesänä sammakot tulevat helpommin pihapiirin, jossa usein kastellaan kasvustoja, luonnossa on kuivempaa. Jos pelkää sammakoiden kadonneen kannattaa kyttäillä järvien rantamilla kosima-aikaan - silloin ainakin tulee tunne, että nuo eivät ihan heti taida kesken loppua8] Aika harvoin näen sammakoita pihassa, mutta keväällä koko järvi soi ja matalilla rantamilla käy mahdoton kuhina:)
Muutamia päiviä sitten mietin vieläkö pihallamme pariin otteeseen näyttäytynyt sisilisko mahtaa olla elossa, ja vieläkö joskus sen saisi nähdä. Tänään kun kävin katsomassa neidonhiuspuun vointia, koin iloisen yllätyksen:
Tämä komea yksilö otti yllättävän rauhallisesti, niin että vaikka välillä kävin hakemassa kameran, se oli vielä samassa paikassa niin että sain ottaa rauhassa kuvia. Se on n. 20 cm pitkä ja kirjavaselkäinen. Toivottavasti se löytäisi vielä kumppanin ja tekisi lauman pikkuliskoja.
Aika uskomatonta tuuria, mutta tänään näyttäytyi kesän ensimmäinen sammakko. Yllättävän tummapintainen yksilö, joka oli mennyt uiskentelemaan piha-altaaseen. Tässä se on jo kuivalla maalla.
Käytiin eilen tuttavaperheen luona ja heidän pihalammikossaan oli hienoja nuijapäitä näkyvissä. Pyrstösammakko uiskenteli lähistöllä joten jäin miettimään oliko nuijat tavallisia vaiko pyrstösammkonpoikasia. Mistä ne erottaa toisistaan ? Lammikossa asustelee siis sekä “tavallisia” että pyrstösammakoita.
Tarkotatko Tuilu vesiliskoa taikka rupiliskoa? Ovat jompia kumpia, rupilisko on rauhoitettu. Harvinaista on ees päästä näkemään (?) tuota vesiliskoa. Se on hieno otus
Vesiliskot ja rupiliskot ovat harhaanjohtavasta (oikeastaan virheellisestä) nimestään huolimatta salamantereita ja siten pyrstösammakoita. Tietääkseni kaikilla salamantereilla nuijapäällä on ulkoiset kidukset, sellaiset hapsottavat sulkamaiset pään takana, joita ei sammakon nuijapäällä ole. Siitä ne pitäisi tunnistaa helposti.
Kyseessä oli tuollainen vesilisko, ei rupinen ollenkaan ja jompikumpi vanhemmista uiskenteli rauhassa siinä lähistöllä. Nuijapäät olivat niin pieniä ettei niistä, ainakaan minun näölläni, nähnyt ulkoisia kiduksia. Täytyy mennä heitä myöhemmin uudestaan katsomaan.
Viime kesänä huomasin muutamaan otteeseen sammakon kasvihuoneessa. Yllätys oli melkoinen, kun pari päivää sitten nostin kasvihuoneen lattialta muoviastiaa, niin mikäs se siellä oli - viimekesäinen sammakkoystävä! Talvehtinut kaivautumalla kasvihuoneen maalattian sammaleeseen. Siirtäisikö tuon nyt pois tuolta vai ei? Pelkään, että astun sen päälle, kun maastoutuu tuohon pohjaan niin hyvin. Vesiastian sinne vein heti, janohan tuolla muuten tulee .
Anna kuule sammakon valita meneekö ulos vai kosteisiin sammaleisiin takas. Etanan pyydystäjänä olisi verraton asukki, muttei mitään luonnonvaraisia eläimiä saa pitää vangittuna. Viimekesän meillä sammakot kulkivat kuivuuden vuoksi kasvarista sisään ja ulos veden perässä.
Kesän eka kyy näki viimeisen päivänsä mökin verstaan edessä!
Mösjöö ei ensin aikonut mulle edes kertoa, mutta kysyin, mitä sä siellä mäiskit ja niin se sitten tuli ilmi!
Parikyt metriä matkaa pihaan ja mua pelottaa koiran (ja itseni) puolesta! Hrrrrr! Ihan puistattaa!!!
Hyi, minoisin tilannu jo jonku hakemaan pois ton sammakon
Siellä se tyytyväisenä edelleen oleilee sammaleissa muovipurkin alla. Eilenkin satoi vettä, kasvihuoneen ovi auki yötä päivää - mutta ei, asentoa vain vaihtaa muovipurkin alla ja katsoo tarkasti takaisin kun nostan purkkia. Olkoon nyt sitten vielä kun noin viihtyy. Täytyy viedä se ojanpenkalle viimeistään sitten kun ilmat lämpenee, muutenhan se läkähtyy tuolla. Jadeliinan kanssa samoilla linjoilla, että joku muu saa sen kyllä ottaa käsiinsä sitten, hassua - mutta siltä se vaan tuntuu.
- Näinköhän tulee kyykesä!
-Tuli puhe siskon kanssa tosta edellisestä niin hänkin kertoi pihallaan oleen kyyn, joka kylläkin karkasi!
- No sitten meikämamma kävi luontopissalla metrin päässä kyystä, jonka havaitsi murinallaan meidän Osku koira ja mies sai sen onneksi tapettua!
-Eipä siinä mitään. Mies rupesi kääntelemää sitä rantakiveystä, johon se yritti luikerrella, ja kas, siellä oli toinen !
Se oli vaskitsa joka sai henkensä pitää. (vaikka on ihan yhtä ällö mun mielestä)
-Niin, sitä piti kysymäni, että olisko mahdollista, että se kyy oli jahtaamassa vaskitsaa?
Minen ennää ikinä valita sääskistä, polttiaisista enkä mäkäristä, net on vielä ihanaisia jos vertaa kärmeksiin
Mut silti, miksi se kyy piti tappaa?
Jos on NIIN kauhia, ni pyytää vaikka jotain ei-matelijakammoista viemään pois.
Sehän on vaan luontokappale, joka haluaa elää siinä missä muutkin, eikä ansaitse saada lapiosta, vain siksi. että joku pelkää sitä. Se oli varmasti enemmän peloissaan, kuin sinä.
Alkuperäinen kirjoittaja: a–a----e
Miltä olisi tuntunut jos kyy olisi peloissaan pistänyt myrkkyhampaansa pissaajan sinne?
"Kyyt ovat vähentyneet Suomessa monin paikoin voimakkaasti rakentamisen, liikenteen ja vainon takia. Toisin kuin muissa Länsi-Euroopan maissa, kyy ei ole Suomessa rauhoitettu laji, joten sen saa tappaa. Joskus tämä voi olla perusteltua lapsiperheen pihapiirissä, mutta ei koskaan luonnossa. Euroopan luonnonsuojelusopimus edellyttää kaikkien matelijoiden rauhoittamista, mutta Suomi teki kyyn kohdalla varauksen liittyessään sopimukseen vuonna 1983." (Wikipedia)
Minä olen sanonut tämän ennenkin: jos kyy sattuu vastaan ollessan luonnossa niin saa olla minun puolestani rauhassa. Jos se ilmestyy pihapiiriin niin henki lähtee jotta helähtää. En ota riskiä että lapset saavat kyynpureman, pihamaalla pitää (ainakin meillä) pystyä kesällä kulkemaan muissakin jalkineissa kuin pitkävartisissa kumppareissa. Kaikella kunnioituksella mutta epäilen että kiihkeimmät “älä tapa vaan siirrä reppana pois”-linjan kannattajat eivät ole pihapiirissään käärmeitä tavanneet. Vaikka tämä ei tähän ketjuun kuulukaan niin tunnustan myös surutta myrkyttäneeni ampiaispesän asukkeineen hengiltä koska pesä oli leikkimökin nurkan alla. Tappaja mikä tappaja…