Sammakko, konna, lisko, käärme

Kurjaa. Pikkasen liian liki sinua tuppaavat tulemaan.
Vaikka kuinka tietää etukäteen, että jossain tietyllä alueella niitä on, säikähdys on aina yhtä kova. Menin mustikkaankin maastokengissä, villasäärystimet verkkarinlahkeiden alle piilotettuna, ettei kukaan näe. Ajatus oli, että ne suojaa polveen asti kyyn hampailta ja käsissä oli vinyypipintaiset puutarhahanskat. hyvin toimi, en nähnyt kyitä.

Siskon mökin rannassa elää ainakin yksi rantakäärme, mutta siitä on jo vuosia kun näin sen ensimmäisen ja ainoan kerran. Eilen sitten olin tulossa mökin rantaa ylös polkua pitkin, ja yhtäkkiä pysähdyin ihmettelemään mikä ihmeen vihertävänharmaa tuubi oli keskellä polkua. Sitten tajusin että sehän on tosi laiha ja pitkä rantakäärme! Se oli ehkä korkeintaan puolentoista metrin päässä, eikä reagoinut mitenkään. Pötkötti vain siinä kuin minua ei olisikaan. Onneksi kamera oli saatavilla.

rantakäärme polulla

(Yllä oleva kuva voi olla vähän epäselvä, mutta käärmeen pää on kuvan vasemmassa laidassa ja hännän kärki viistosti ylöspäin jotakuinkin oikeassa reunassa.)

rantakäärmeen pää

Käärme oli niin rauhallinen että sain otettua pari tosi hyvää lähikuvaa ennen kuin se lipaisi kielellään, ilmeisesti maistoi hajuni ilmassa ja luikersi nopsasti läheisen kivijalan alle piiloon.

Oi että, miten tällä onkin lempeä katse!

Jestas. Vaikka tuo nyt ei olekaan myrkyllinenm, niin ottaisin silti jalat alleni :slight_smile:

Eilen tuijottelin kyytä silmästä silmään palstannurkassa. Olin kasannut sinne pinoon tyhjiä multasäkkejä myöhempää käyttöä varten ja nyt kasaa pengottuani sain sieltä kyyn liikkeelle. Hyi hitsi kun kauhistutti ajatus, että se olis napannu kiinni mun kädestä kun säkkejä siirtelin… yyyh.

Näitä pikkukonnia on taas paikat väärällään. Pitää oikein varoa mihin astuu

Vihreä sammakko? Tämän kesän ensihavainnot uusista asukkaista lammessa. Mistä lie tullut.

Upea, taitaa olla vesilisko! Sammakkoeläin sekin :slight_smile:

Koskaan en ole vesiliskoa nähnyt, mutta kurnuttaako nekin ja loikkivat veteen. Sammakoksi olen luullut :smiley: Googlella löysin mölysammakon, jota nuo eniten muistuttaa ja se kurnutus on tosi kovaa. 2008 niitä on ollut Turun ruissalossa, mutta pitkä matka loikkia meille :slight_smile:

Pikkuisia n. 3-senttisiä sammakonpoikasia meilläkin lähti loikkimaan oikein porukalla perennoista, kun aloin kitkeä. Keräilin niitä sit kasaan ja tuuheimpien kurjenpolvien alle suojaan. Missä lie sikiävät, kun tässä lähellä ojatkin kuivuvat kesällä. Jossain juoksuhaudan pohjalla täytyy olla pysyvä vesilammikko.

RosMarina, tuo on tosiaan ilmetty mölysammakko. Ensin luulin että se olisi syötävä sammakko tuon selän vaalean juovan takia. Niiden elinpiiriin Suomi ei kumminkaan kuulu. Sitten wikistä selvisi, että mölysammakolla voi olla sellainen myös, ja Turun Ruissalossa on joku vuosi sitten nähty mölysammakoita. Tuo äänekäs kurnutus vielä vahvistaa asian. Uskallatko paljastaa oletko sieltä päin, vai onko mölysammakon levinneisyys laajentunut?

Hieno löytö kaiken kaikkiaan! :slight_smile: En ole itse koskaan nähnyt kuin näitä tavallisempia ruskeita sammakoita.

Pitäisiköhän miun keksiä jääkaapin alla olevalle sisiliskolle jotain evästä, jotta saisin sen sieltä ulos. Susu toi sen eilen:/

Aamulla kävi vaan näyttäytymässä.

Syököhän ne sisiliskot heinäsirkkoja ?

Sisiliskot syövät kaikenlaisia ötököitä, myös heinäsirkkoja. Tosin kuulemma eivät välitä kuolleesta sapuskasta, joten heinäsirkka loikkimistaipumuksineen ei ehkä ole paras vaihtoehto. Hyönteistoukat tai jotkut hitaammin liikkuvat hyönteiset voisivat toimia paremmin.

Huomenna sitten kysyn, että mitäs nuo ruuaksi tuomani syövät;D

Puunainen, ihan tässä Turun kupeessa asutaan. Ruissalon kärkeen varmaan noin 20 kilsaa. Oli kauheata lukea että näitä kaunokaisia olisi ammuttu ihan tarkoituksella. Meillä saavat möykätä niin paljon kuin haluavat :)) tosin nyt elokuun aikana jäänyt vähemmälle, mutta vielä päivittäin ne siellä höpisevät.

Olin kurppia kastelemassa ja onneksi otin kameran mukaan. Isoimmasta, noin 7 senttisestä en koskaan ehdi kuvaa saamaan, on vikkelä otus ja loikkaa lampeen niin että loiskahtaa mutta nyt onnistuin saamaan kuvaan eilistä sammakkoa pienemmän yksilön. Isot kurnuttajat asuvat lammen toisella puolen ja niitä en ole koskaan nähnyt, mutta ääntä lähtee. Nyt tää pikkuinen haluis tietää et onko lisko vai sammakko?

Ihana vihreä sammakko!

Komea mölysammakkoyksilö tuo on. :slight_smile: Saisipa tuollaisen asumaan meidän pihalammikkoon. Ei vaan taitaisi olla riittävästi tilaa ja naapurit saattaisi valittaa äänestä. :confused:

Kiintoisaa nähdä levittäytyvätkö mölysammakot Turun seudulta laajemmalle ja missä aikataulussa. Hyönteisissähän monet eteläiset lajit ovat tulleet ryminällä Suomeen ilmaston lämmitessä.