Sammakko, konna, lisko, käärme

Onpa siinä paksu mamma, pian sillä on varmasti pikku liskoja kavereina.

Sisiliskot on aivan ihania, samoin ku sammakot. Sitte ku jalat jää pois (lue vaskitsa,käärme) niin en tykkää enää ollenkaan.

Nuorimmaanen heitti tänään mummulassa mummun kroksit menemään ja katoin, että jotain lensi mukana. Kuvittelin ensi, että märkä kivi, mutta ku se lähtikin loikkimaan niin “fiksuna” het hokasin, että kengäs oli ollu sammakko, eikä hyppivä kivi:D

Tänä vuonna on erityisen paljon isoja sammakoita. Ovat jo moneen kertaan säikäyttäneet loikkaamalla nenän edestä, kun on mennyt penkomaan kukkapenkkejä. Tai on joutunut tekemään extra-loikkia itsekin, kun yhtäkkiä näkee kengän alle joutumassa olevan ison mulkosilmän.

Totta, sammakoilla on tänä vuonna kokoa, yksi suuri yrittää koko ajan olla mun kulkureiteilläni. viimein se eksyi kasvariin, jolloin päätin sen sitten siirtää vähän kauemmas joka päiväiseltä reitiltä, mutta en sitä tietysti pihasta pois vienyt, joten edelleen saan varoa.

Minäpäs näinkin eilen pihalla oikean salamanterin, nimittäin vesiliskon! Kerran aikaisemmin vaan oon nähnyt sellaisen livenä, silloin se oli lammessa uiskentelemassa. Mutta tää eilinen oli kasvimaan reunassa… oon vissiinkin ainakin kastellut tarpeeksi, kun vesiliskotkin viihtyy. Olipas kiva tuttavuus, tulin oikeen hyvälle tuulelle .

Huiiiiiiii

Vesiliskoon minäkin ensimmäisen kerran elämässäni tänään törmäsin.Hajotin vanhaa kantoa ja sen sisällä oli kököttämässä:)

Meillä on sammakot seonneet vuodenajoista. Eilen illalla kuului kovaa kurnutusta lammelta, 4-5 tyyppiä kuorossa. Talvehtimistahan niiden pitäisi nyt ajatella… :wink:

Onko täällä kokemuksia siitä, miten saisi lesämökiltä pidettyä poissa nämä pitkulaiset alkuperäisasukkaat joita käärmeiksi kutsutaan? Meillä on ensi kesänä tiedossa suur projeksti sukumökillämme, kun siellä on tontin laidoille päässyt ties mitä pskalautaa risua sun muuta kertymään ja muutenkin vähän villiintymään joten käärmeetkin päässeet lisääntumään… Noiden pois roikkoaminen on tiedostettu juttu ja kevään ensimäisiä töitä, mutta onko mitään hyväksi ja tehokkaaksi havaittuja ns. “vippaskonsteja” millä noi käärmeet saisi karkoitettua? Meillä kun on perhepiirissä paljon lapsia niin olisi mökillä kivempi olla jos ei tarvitsosi atiluisesti pelätä käärmeitä (vaik eihän nekään nyt mitään murhanhimoisia otuksia ole että vaanisivat vaan seuraavaa uhriaan :smiley: )

Mun vanhempien mökillä ei ole nyt näkynyt käärmeitä pihapiirissä n.5vuoteen, siitä asti kun sinne rakennettiin uusi mökki ja pari tietä. Käärmeet ei selvästi tykänny siitä kaikesta liikkumisesta kun eivät saaneet olla rauhassa. Metsän puolella on kuitenkin PALJON käärmeitä ihan lähettyvillä… Että jokin isompi rakennusprojekti voi vaikuttaa :wink:

Kun joku vanhan kansan sanonta / vinkki on, että jos tappaa käärmeen ja jättää jonnekkin tontin reunamille raadon niin ei kuulemma enää lisää tule… Onks toi ihan huuhaata? :smiley:

Ei käärmeitä saa tappaa. Pihapiirin siistinä pito pitää varmaan käärmeet pois.

Enhän mä nyt mitään joukkomurhaa nyt tarkoittanutkaan vaan sitä että jos sen yhden elottomaksi laittaa jos sen tontin liepeille jättäminen pitää loput poissa, niinkun tuo vanha uskomus?? Sanoo…? Mulle riittää et pyssyvät poissa, en mä niitä nyt ala metsästämällä metsästämään vaikken juuri käärmeistä pidäkkään.

Et jos se yhden käärmeen hengiltä päästäminen pitää muut loitolla, on se minusta ihsn hyvä hinta sille että omat ja sukulaisten lapset on puremilta turvassa…

Ei kelpaa selitykseksi;)Käärme on yksi hienommista eläimistä minkä tiedän.

Parin kilometrin päähän jos vie löytyneen ei se enää palaa.

Rantakäärme on rauhoitettu ja myrkytön, jota sitä ainakaan ei pidä mennä ottamaan hengiltä. Uskomus kuulostaa huuhaalta. Jos pienemmät lapset pysyvät enimmäkseen lyhyeksi leikatulla nurmikolla, niin eiköhän se jo riitä? Käärme pelkää ihmistä ja pakenee tömisevältä tantereelta.

Ja minähän en käärmettä niin liki mene että kiinni ottaisin saati viettäisin niin pitkää aikaa yhdessä mitä parin kilsan tarpomiseen menee :smiley: rantakäärmeestähän en ole huolissani, lähinnä tästä enemmän raidallisesta sukulaispojasta, rantakäärmehän on myös huomattavasti säikympi kuin kyy. Sekä nirsompi asuinaluestaan…

Ja tästä käärmeiden hienoudesta: makuasioita, minä en voi suoraan sanottuna sietää

Mä oon joskus aikanaan pitänyt lähes 5m mittaista Pythonii kaulalla  Ei se ollu, kylmä eikä limainen… Monet naiset inhoo käärmeitä. Mut niille kyl kelpaa käärmeennahlainen laukku ym. 

Alkuperäinen kirjoittaja: David2

En mä sitä limaisuutta ja kylmyyttä pitäisi epämiellyttävänä ja tiedän ettei ne sellasia ole, nuorempana velipuoli sai pitämään lemmikki käärmettään kädessä, sen ollessa hyvin pieni. Ja myrkytön käärme siis kyseessä. Mä vaan en pidä käärmeistä, missään muodossa. Eihän kaikki pidä rotista, hiiristä, hämähäkeistä tai muista mielipiteitä herättävistä eläimistä…

David on harrastanut käärmetanssia!! Rock! :wink:

Taitaa kyllä olla ihan huuhaata tuo juttu, että kuollut käärmes pitäisi loput loitolla. Jos kyitä on ollakseen, niin niitä on. Ei siinä ihan vähät siistimisetkään mitään auta. Ei ainakaan sen tason siisteys auta kuin mitä meillä on. Lyhyeksi leikatusta nurmesta on vain se hyöty, että pikkasen helpommin ne näkee, mutta ei se kyitä poissa pidä, jos kuitenkin pihassa jotain muutakin on kuin pelkkää nurmikkoa. Paljon on meillä kyitä, mutta lapset ovat ihan pienestä pitäen täällä asuneet ja jo isoksi kasvaneet ilman, että ketään heistä olisi käärme purrut. Paljain jaloinkin ollaan oltu. Käärmeet onneksi yleensä yrittävät pois ihmisen alta. Jos ne tulevat pahasti yllätetyiksi, niin sitten ne puree. Näinhän minulle on kerran käynyt, että satuin yllättamään kyyn, kun työnsin kädet perennapenkkiin. Ranteeseen tuli tuikkaus. Ei ollut paha.

Riski moneen muuhun ikävään asiaan on paljon suurempi kuin riski tulla kyyn puremaksi. Edelleen työnnän käteni puskiin ja uskon, että ei se nyt toista kertaa tässä elämässä…tai jos käy niin en mä siihen kuole.

Paras on lapsillekin opettaa järkevää suhtautumista kyihin. Ensinnäkin yrittää saada näytettyä heille, minkä näköinen se on, siis ihan oikea kyy siellä pihassa. Ja sitten antaa heidän huomata, kuinka se kiltisti lähtee poispäin. Mitään hyötyä ei ole siirtää inhoa ja pelkoa lapsiin, se ei pelasta lasta kyynpuremalta, päinvastoin.

Jos kyitä on vain vähän, niin voihan se olla että väistyvätkin esim. rakentamisen alta. Mutta jos ympärillä on paljon kyille hyviä alueita ja siis paljon kyitä, niin ei niistä eroon pääse millään konstilla, ei edes tappamalla.