Eilen näkyi vanhan saunan seinustalla kolme kyytä, kaikki erivärisiä. Poika sai kaksi kiinni ja siirsi ne kauemmas. Kisuista luikerot ovat oikein mielenkiintoisia.
Meillä niitä näyttää tänä kesänä olevan enemmän kuin koskaan. Tänäkin aamuna pihalla oli yksi ja toisella kissat leikkivät, kumpi lienee tappanut vai tekivätkö yhteistyötä. Kyyllä oli vammoja päässä, lähellä päätä ja hännänpäässä, kieli oli kirjaimellisesti poskella. Vein raadon muurahaispesään.
Päivällä kävin pyöräilemässä ja näin tiellä kyyn. Pysähdyin tömistelemään sen taakse ja sain sen siirtymään metsään.
Kyy pötkötteli pihan perällä. Sai olla, kun ei tupaan ollu tulossa.
Kun sää viileni ja muuttui sateiseksi, käärmeitä ei ole enää näkynyt.
Sunnuntaina muurahaispesään viemästäni käärmeestä oli tiistaina luuranko osittain näkyvissä ja torstaina koko otus oli kadonnut.
Eilen joku rapisteli sikalan seinän vieressä. Ensin ajattelin, että joku lintu tai ehkä siili. Mutta iso rupikonna oli syyllinen
Pyydystin ämpäriin kuvausta varten. Hätä “pissat” teki ämpärin reunaan. Onko joku puolustus/suojareaktio, tiiä en.
Meillä on ollut muutamana kesänä pikkuisia rupikonnia. Isoa en ole onnistunut näkemään. Mielestäni ilmestyivät samoin aikoin kotiloilen kanssa. Taitavat konnat syödä kotiloita.
Alkuperäinen kirjoittaja: Ohvakukka
Saku
Pikkusaku ja sisilisko vilisti keskellä kurpitsoita.
Navetan seinustalta kuului eilen pari vinkaisua ja menin katsomaan. Siellä on iso muovipönttö, jossa kasvaa perunkoiso. Tassu läpsi jotain pöntön ja seinän välissä. Tutkin asiaa ja näin heinien seassa jotain ruskeankirjavaa. Iso sammakko oli ahtaassa raossa yhtenä myttynä pää alaspäin. Poika kallisti pönttöä, sain kaivettua sammakon pois ja vein sen pitkään heinikkoon, kun olin ensin huuhtonut siitä roskat pois. Onneksi se ei ollut saanut vammoja kissan kynsistä.
Köyhä kesä kyseisten eläinten kohdalla, harmi. Kaksi sammakkoa on kaikki, mitä noista olen nähnyt.
Minä olen nähnyt tänä kesänä tosi paljon sammakoita, kuivaa oli täälläkin, mutta olen kastellut ahkerasti puutarhaa, niin ehkä sammakot tykkää tulla kasvien alle hakemaan kosteutta.
Liskoja näin muutaman keväällä ja käärmeitä en lainkaan.
Kovin piilottelevaa elämää sammakot ovat viettäneet täälläkin kuivuudessa. Meillä on heille järjestetty kylpylöitä kasvien alle, muovinen elintarvikepakkaus rasia, kivi painonaja portaina, tuohikaarna kattona. Siellä he loikovat ja napsivat hyönteisiä.
Tuo mun viimevuotinen Saku oli ihan samoilla paikoilla taas. Loukkaantuikohan tuo kovinkin pahasti noin niinku henkisesti, kun sai vettä niskaansa. Ei ollu hanakylmää
Mä luulen, että tällä kelillä on vaan nautinto saada pienet suihkut.
Täälläkin on paljon sammakoita, koska kastelen ahkerasti.
Viihtyvät noissa kaikkein tiheimmissä pöpeliköissä näköjään hyvin.
Sainpa kuvaankin. Sen kyttäyskolo tuossa oikealla kivien välissä. Kaivanut siihen kolosen ihan ite.
Konnat lisääntyy vaikka ei ole vettä lähellä missä voisi kutea. kuivalla aikaa kostutan niiden kotia
Tuo pikkukonna on oikein söpö.
Ihania konnia ja sammakoita teillä. Meilläkin on, kastelusta tykkäävät ja jokaisella on oma reviirinsä. Meillä porras-, liiteri-, grilli-, laituri-, kasvimaa-, kukkapenkkisammakot. Kylpylärakennuksiksi muutama lihalaatikko. Loikkakivet tietenkin heillä altaissa ja keväällä katiskaverkolla suojataan kutupaikka rantavedessä ahnaiden kurkien vuoksi.
Tänä kesänä olen nähnyt vain yhden konnan. Se mönki keskellä tietä, kun olin pyöräilemässä, kannoin sen turvaan. Poika näki rannassa muutaman nuijapään. Joskus lapsena niitä oli laiturin rakenteet täynnä.
Eräänä kesänä olimme toisella paikalla heinätöissä ja pellolta löytyi oikein iso ja komea rupikonna. Pyysimme vuokralaisen pikkutytönkin sitä katsomaan. Ja mitä teki tyttö: tallasi konnikaisen hengiltä.
Jos mun lapsi olis tappanut tahallaan jonkun eläimen(muun kuin kärpäsen tai hyttysen) , niin olis kyllä saanut lujaa huutia.
Tänään oli iso konna piilossa mutta kaksi pikkuista oli näkyvissä ja yksi ihan pikkuinen. Yhteensä siis kolme konnalasta. Asuu kuivassa paikassa ja vieläkin on lisääntynyt. Edelleen kostutan niiden kotia. En vieläkään tiedä varmaksi syökö konna kotiloita mutta toivon syövän. :rolleyes:
Olin oikeassa paikassa oikeaan aikaan. Räystään alla oleva ämpäri oli puolillaan vettä ja hain sitä kastelukannuun. Ihmeekseni näin siellä uivan pienehkön sisiliskon. Onneksi ei ehtinyt hukkua. Otin sen käteen ja sain ihailla sitä aika kauan kunnes laskin sen alas ja se vipelsi tiehensä. On se kaunis pikku eläin.
Uuden koneen netti tökkii, siksi käytän vanhaa, mikä onneksi vielä toimii.