Samoin, minun perheeni ja kyy eivät mahdu samaan pihaan, metsämailla saavatten kyllä kyytkin on ihan rauhassa8)
Meillä ei ole koskaan tulleet ihan pihaan asti, eli se ei ole käärmeelle mieluinen ympäristö. Asioihin pystyy jossain määrin vaikuttamaan muutenkin kuin tappamalla; yhden kun ottaa hengiltä, tulee toinen, jos ympäristö kerran on niitten mielestä sopiva. Kuka ehtii päivystämään - minen ainakaan…
Kurpitsan kanssa olen samaa mieltä: “Mie en saisi viikkoon unta jos vahingossakin käärmeen tappaisin.”
Tehän saatte kuulostamaan käärmeet sellaisina eläiminä, että ne vartavasten tahtovat juuri teidän pihalle teidän lapsia puremaan. Ei ne kuitenkaan kovin älykkäitä ole. Pyrkivät vaan puolustautumaan, jos on pakko.
Käärmettä, sammakkoa tai liskoa en siis itse tappaisi ollenkaan; Enkä varsinkaan kyytä. Toisaalta Hirven, karhun, koiran, kissan, marsun hengen vieminen ei tuottaisi ongelmaa. Joten älä tuo puudeliasi meidän pihaan ;D
Tuskin on kyse älystä tai sen puutteesta. Pienellä lapsella tuskin on sitä älyä sen vertaa että käärmeen nähdessään ymmärtäisi antaa sen olla rauhassa vaan menee uteliaana tutkimaan. Toisekseen lapset yleensä liikkuvat myös ihan eri paikoissa ja korkeuksilla kuin aikuiset. Aikuinen tuskin huvikseen könyää kaikkia puskien juurialueita tai tontin ryteikköisiä reunoja vaan lapsi tekee juuri näin joten lapsella on kenties aikuista suuremmat mahdollisuudet joutua käärmeen yllättämäksi/ päästä yllättämään käärme.
Käärmeen purema voi saada aikuisenkin nopsaan huonoon kuntoon saatikka pienen lapsen joka tuskin pureman saatuaan välttämättä ymmärtää pitää puremakohdan levossa -jos on oikein käärmeistä kielletty ja varoiteltu niin lapsi voi jopa koittaa salata puremaa mikäli kokee tehneensä väärin ja itse toiminnallaan pureman aiheuttaneensa.
Joten edelleen pysyn kannassani -tapan kyyt välittömästi ilman minkäänlaisia omantunnontuskia mikäli niitä pihallani/sen läheisyydessä havaitsen.
Totta tuokin, että lapsi vasta opettelee elämää. Tämän vuoksi häntä onkin vahdittava ja ohjailtava.
En missään nimessä pyydä sinua aronja vaihtamaan mielipidettäsi tai edes toimintatapaa (vaikka aisiasta olisinkin erimieltä) enkä sitä voikaan pyytää. Toivon vain, että ymmärrät asian toisenkin puolen ja tahdoin esittää myös oman kantani.
Oli miten oli nuo viime kesän puheet. Onhan se hyväkin, että ihmiset miettivät asioita ja muodostavat omia mielipiteitä. Hirveäähän se olisi jos kaijuttaisimme kukin jonkun ns. viisaamman mielipiteitä pureksimatta niitä yhtään.
Lisko on taas innoissaan, kun salaatti alkaa kasvaa. Pimeimpänä aikana en oikein saanut sitä valoisaan paikkaan, eikä lisävalokaan tuntunut muuta tekevän, kun nahistuttanut lehtiä. Kohta partis saa taas tuoretta salaattia. Vielä kun voisin olla omavarainen boa-poikien ruuassa.
Sammakot taitavat olla aika vikkeliä kun puuhaan ryhtyvät? Aamulla kuului kainoa kurnutusta lätäkön suunnalta, ja nyt siellä on tällainen pikku "vauvala"
Toissapäivänä meinasin tyhjätä pihalammikon, mutta sinne olikin muuttanut sammakko. Pakkohan sen oli antaa olla, kun noin mieluisen vieraan olin saanut. Heksulla niitä onkin kohta monta:)
No nyt tästä on jo tullut ongelma Muistui mieleen viime kesän kauhutilanteet, kun sammakoita jäi ruohonleikkuriin ja vaikka mitä. Ukko haluaa sen takia poistaa tuon kudun (kutuakos se nyt on?).
nuijapääabortti!
sammakot ovat varsin hyödyllisiä kotilomailla…
Nurmikot vaan perennamaiksi. Mie olisin nuijapäistä ikionnellinen.
Syökö sammakot kotsuja? Ikionnellinen minäkin olen pikku sammakoista ja nuijapäistä… hyviä perusteluja tuli taas nurmen vähentämiseksi ja perennapenkkien lisäämiseksi
Meillä on selvitty vain yhdellä ruumiilla nurmikon leikkuusta. Sammakko parka oli ollut marjapensaan alla mutta liian lähellä nurmea ja jäänyt alle viime kesänä. Joku konna merkkinen, joka siis ennemmin mönkii kuin loikkii.
Olen opettanut muksut tömistelemään pihassa silloin kun nurmea ajetaan, niin sammakot älyää mennä karkuun siksi aikaa. Samoin ajamme hyvin hitaasti kun piha muutenkin on niin kuoppainen ettei leikkurin kanssa pystyisi juoksemaan
Itselläni perennat valtaa pihaa pikkuhiljaa-haaveena että nurmikkoa ei jonkun vuoden kuluttua olekaan…
En muistanutkaan että sammakot syö kotiloita? Syökö ne niiden munat vai?
Alkuperäinen kirjoittaja: Rosmariini&Timjami
Herra / rouva konna aamupaistattelee
Toiveikas kurnutus jatkuu iltaisin. Vauvala oli jäänyt vähän kuiville, paljon vettä haihtunut lätäköstä tänään joten lupsautin vauvalan veteen.
Meillä ei ole pihassa lampea, mutta sammakko meillä kuitenkin on. Se taitaa asustaa rappujen alla. Sinne se ainakin livahti, kun hätistin sen pois kukkapenkistä.
Eilen iltasella lammesta kuului kovaa kurnutusta. Kurnutin takaisin ja sehän vaan innostui! Yritin hiljaa hiipiä katsomaan missä sammakko majailee, mutta enhän minä sitä löytänyt. Parin metrin päähän pääsin hiipimään, mutta ei aloittanut kurnutustaan uudelleen vaikka miten patsaana seisoin.
Ajattelitko siitä prinssiä?
Hihhih, on mulla tuo prinssi omasta takaa…
Kyllä maalla Vantaalla on mukavaa.
2007 keväällä kaivoimme juurikasvimaan viereen 3000 litran altaan sadevesien keruuta ja kasvimaan kastelua varten. 2008 keväällä valmistui kasvimaan viereen kasvihuone.
Viime vuonna altaaseen tuli ensimmäiset sammakonkudut ja nuijapäiden vuoksi piti jokainen ämpärillinen kaataa siivilän kautta kastelukannuun. Tänä vuonna keväällä ihmetytti, kun ei kutua näkynyt. Kunnes eräänä päivänä altaassa polski punainen iso sammakko. Liekö kyseessä soidinväri, kun viikon kuluttua altaassa uiskenteli pienempi sammakko -kosija- ja altaaseen ilmestyi kutua.
Muutama päivä tämän jälkeen ihmeteltiin altaaseen eksyineitä vesiliskoja (uros ja naaras) ja pelkäsimme niiden syövän nuijapäät. Yhdellä naapureista on useamman neliön pinta-alaltaan oleva luonnonvesi lammikko ja siellä asuu kuulemma useampi lisko. Nuijapäitä on altaassamme edelleen useita ja taitavat olla jo niin isoja etteivät liskoille enään kelpaa. Tosin aikuisia vesiliskoja en ole nähnyt vähään aikaan.
Tänään menin kasvihuoneeseen illemmalla istuttamaan ojukka-pistokkaita. Lattian tiilien välissä köpötteli liskon poikanen. Netistä löysin ihan vastaavanlaisen kaverin kuvan herppi.netistä:
Laitoin kyseisen veijarin ämpäriin, mutta se ei suostunut uimaan. Kellutteli itseään veden pintajännityksen päällä.
Täällä ei ole paljokaan ollut aiemmin sammakoita. Nyt on. Sisiliskoja on löytynyt aina kuivemmilta alueilta pihasta. Ja nyt sitten näitä pieniä vesihirviöitä.