Multamainen savi on tietyssä kosteudessa hyvää maata, mutta kesän kuivina kausina todella kovettuu. Kaipa on laitettava päälle turvetta, multaa ja hiekkaa, vaikkakin iesterin ratkaisu on varmasti toimiva. Paksuko se kerros juurimaton päällä on?
Kohopenkkejä vain.
No eikös savimaahan kävis oivallisesti kateviljely?
Mun kasvimaani on hiesusavea ja 20 vuoden hevoslaitumena olon jälkeen varsin tiivistä, mutta kyllä siihenkin tuntuu tehoavan syväjuuristen viherlannoituskasvien viljely. Aari kerrallansa per vuosi, seokseen auringonkukkaa, 1-vuotista raiheinää tai viljaa, veriapilaa, persianapilaa, hunajakukkaa, periaatteessa mitä vain 1-vuotista, kunhan seassa syväjuurisia typensitojakasveja. Seuraavana keväänä massa muokataan maahan.
rikkakasvien pois saaminen on hirveen vaikeaa ,kun aina juuret katkeavat.tuo kateviljely on hyvä,mutta senkin teen juurimaton päällä.siihen on helppo lisätä katetta ja muuta muhevaa.meillä naapuri laittoi sen jätevesi-imeytysaltaan,niin se täyttyi sateellä eikä imeytynyt mihinkään.meillä on tosi tiivis savi ja parin sadanmetrin päässä on tosi syvä ruokamulta!
Meillä itsellä on ns. peltomaa. Saviplättejä voi tulla vastaan ku puita istuttaa. Mutta taas äiteen työnä on “täysi” savimaa, vaikka asuu vain muutaman km päässä meistä. Ja tää pohojammaalla ei paljo muuta näy ku lakiaa vain.
Eli mun neuvo on että ei edes yritä tehdä penkkejä tönkkösaveen. Kunhan vain tekee kunnon kohopenkit.
Mä kannatan jyrsimen käyttöä, sillä saa maata muokattua hyvin syvemmältäkin. Ihan turhaa on saviseen maahan laittaa parempaa multaa päälle, jos sitä ei sekoita kunnolla siihen vallitsevaan maahan. Tämä siis oleellista silloin jos puita istuttaa, joiden juuret ylettyvät kauemmas ja syvemmälle. Mä olen sitä mieltä, että savimaanparannus on huomattavasti helpompaa ku esim kangasmaastoinenpiha.
Tuleeko/nouseeko IF:llä ja hömppiksellä ihan niitä savisilmäkkeitä maasta?
Ei ole olemassa maalajia nimeltä peltomaa. Maalajit ovat eloperäisiä maita, kuten multamaa tai esim. turve, tai kivennäismaita, kuten hiekat, hiedat, hiesut, savet ym. Eri maalajit voivat sitten humuspitoisuuden perusteella olla vähämultaisia, multavia tai runsasmultaisia tai peräti erittäin runsasmultaisia. Näihin kannattaa ihan oikeasti perehtyä, varsinkin jos aikoo viljellä jotain vaativampia kasveja ja varmimman tuloksen saa teettämällä viljavuustutukimuksen siitä omasta maastaan.
Puutarhansa historia on hyvä tietää. Sana peltomaa kuvaa hyvin tilannetta, me asumme savikolla, tonttia on laajennettu pellolle, multaa on melko hyvin, ja istuttaminen on helppoa. Vanhassa pihassa on vanhaa aikoinaan hyvin hoidettua puutarhamaata, paikoin oikein syvämultaista, en ole vielä koskemattomaan saveen asti kaivanut kertaakaan, mutta valitettavasti on myös aivan liikaa vanhoja rakennuksen pohjia ja iankaiken tallattuja tantereita. Käytössä maan rakenne muuttuu, sen mukana vesitalous, eikä pelkkä maalajin nimi ja humuspitoisuus kerro aivan kaikkea.
Meillä vanhojen rakennusten paikoilta on tietysti purkujätteet viety ja pellolta tuotu maata päälle, samaa tavaraa on, mutta pohja aiheuttaa sen, että kaikki on tiivistä ja kuivaa, korkeuseroa ei juurikaan ole. Pellon puolella voi istuttaa suoraan maahan kaikkea, mikä savisesta tykkää.
Itsekin olen pellolta tuonut "multaa", mutta en ole saanut siinä kasvamaan mitään, koska alla on öljysäiliö ja maakerroksen paksuus on 15-50 cm, ja kaikki on pienenä kumpareena, savimulta on siinä tiivistä ja kuivaa, sitä ei heti samaksi peltomullaksi tunnistaisi. Monta vuotta olen kuskannut siihen lisää kompostia, hiekkaaja ja katetta ja nyt pikkuhiljaa siinä on alkanut jotain kasvaakin.
Savimailla kannattaa ehkä keskittyä enemmän savessa viihtyviin kasveihin. Ainakin aluksi. Vähitellen maan parantuessa voi lisätä vaativampia kasveja.
Itse hieman vierastan tuota runsasta turpeen käyttöä. Turve on uudistumaton (tai erittäin hitaasti uudistuva) luonnonvara, ja se hajoaa nopeasti maassa. Eli sitä täytyy aina lisätä. Hyvän tuloksen saa lisäämällä maahan muuta eloperäistä ainesta, sitä mitä pihalta tulee, tai kenties naapurin pellolta tai lantalasta.
Turvetta ei tosiaan muutenkaan kannata lisätä saveen, vaikka monissa kirjoissa niin neuvotaan, ainakin meillä se tiivistää ja kovettaa vain lisää. komposti on kaikin puolin parempaa.
Vähän menee ot:ksi.
Mutta mä kirjoitin tuon peltomaan siksi, koska kuvittelin jokaisen ymmärtävän sanan tarkoituksen. Kyllä kai jokainen tietää, ettei ole maalajia nimeltä pelto? Ihan sama asia ku puhekielessä monesti sanotaan että on sekametsää (ainakin täälläpäin) kuitenkin jokainen tietää varmasti ettei ole puuta nimeltä seka.
Hieno homma jos kaikki ymmärtävät maalajien eroavaisuudet, oli sitten kyse aitosavesta tai vaikkapa hietamoreenista. Mulla noitten asioitten oppiminen on vieläkin kesken, vaikka on maatalousalan koulutus ja jonkin verran viljelijätaustaa.
Tuli vielä mieleen siitä turpeesta, ja siitä miksi se ei sovi savimaan parannukseen. Savella ja turpeella on nimittäin yksi yhteinen piirre: jos ne pääsevät kuivumaan, niitä on vaikea saada uudelleen kastumaan. Kuivalla paikalla pitäisi erityisesti siis huolehtia, ettei maa pääse kuivumaan vaikkapa niiden katteiden avulla. Kosteassa paikassa turpeen lisäämisestä ei varmaankaan olisi vahinkoa. Tämä taisi olla omaa päättelyä, joka saattaa sisältää virheitä.
Nuin se on kuin Kreeta-Eulaalia kirjottaa: savea ja turvetta sekoittamalla saadaan sementtimäistä sössöä.
-melkein mikä tahansa saveen sekoitettuna parantaa sitä, kunhan ei ole hienojakoista ja karkea hiekka pitää homman ilmavana.
Turvekuivitettu hevonpaksa kumminkin toimii yhdessä viherlannoituksen kanssa!
Menisikö mikään viherlannoituskasvi varjossa? Se olisi niin helppo ratkaisu tuohon yhteen mun ongelmapaikkaan.
Tosi hyvä kysymys, meinasin just kysyä samaa… Meillähän on tuo ongelmanurkkaus, missä sitä jättiputkea kasvaa. Eilen peitin sen kaksinkertaisella paksulla aumakalvolla, ja tänään siihen kärräilin kaikenlaista, ja isäntä lupasi aidan yli kourakuormaajalla viskellä jotain peltomultaa, kunhan siellä puolella pääsee sillä vehkeellä. Mutta ajattelin pari vuotta katsella, että tehoaako toimenpide (muoviin tuli pari reikää, kun jotain piikikkämpää tuli läpi), vai onko pakko tarttua ruiskuun. Sillä välin olisi tietysti kätevää kasvattaa siinä viherlannoituskasveja, että olisi sitten hyvää alustaa varjopuutarhalle:)
Meillä on projektina savipohjan muuttaminen kasvualustaksi nurmikolle ja pensaille. Savi on paikoin vaaleanruskeaa, paikoin tummaa, lähes mustaa. Ostin kuorman kompostoitua hevosenlantaa ja tulossa on muutama kuorma suosta nostettua tummaa multaa. Kuvittelisin, että se sisältää hyvin maatunutta turvetta - eikös suossa ole aina turvetta?
Maanparannusreseptiksi suunnittelin seuraavaa
2-3 cm hevostenlantakompostia
5 cm karkeaa hiekkaa
10 cm suomultaa
Nämä jyrsin savipohjaan. Onko levitysjärjestyksellä merkitystä? Savi on tällä hetkellä tosi märkää sateiden jäljiltä. Kuulostavatko määrät oikeilta? Käykö sama resepti sekä nurmikolle että hyötykasveille? Turvetta ei varmaan kannata lisätä?
Numeron kysymys on vähän hankala ja laaja, jotta siihen voisi vastata yksiselitteisesti… Saveakin on monenlaista.
Savimaa saattaa yksinäänkin olla riittävän hyvä nurmea varten. Riippuu tietysti millaisen nurmen haluaa. Noilla aineksilla perustaisin ennemminkin kasvimaan kuin nurmikon
Salaojitus lienee kunnossa? Ja muista kalkitus, suomaa on eritysien hapanta.
Nurmikko tykkää ilmavasta pinnasta, eli hiekkaisin osa pinnalle.
Toisaalta näin märkänä syksynä en menisi hämmentämään savea ollenkaan. Lopputulos ei ole sitä mitä pitäisi, maa tiivistyy eikä sitä saa tasaiseksi.
Mie en laittaisi siihen nurmikon pohjaan muuta kuin hiekka noista ja runsaasti kalkkia savi on tosi ravinteista ja jos siihen vielä laittaa hevonp niin siinä kasvaa tosi järkky nurmikko tarvitaan kohta kirves että saa nurmikon leikattua. Enkä kovin paljon sitä turvetta laitaisi miille pensaillekaan ja se turve vaattii sitten sitä kalkkia tosi paljon sillä savi on hapanta samaten turve vielä happamampaa ja molemat pitää vettä eli hiekka reilusti sitä saa olla kovassa savessa 1/3osa laitaisn pensaille vain hiekan saven hevonpeen ja kalkin sekaisin. Nyt ei ole hyvä aika savea sekoittaa kun on satanut tosi paljon liian märkää savi täytys olla kuivaa kun siihen sekoittaa hiekan jyrsimellä