Eih, pitääkö unikot kylmäkäsitellä?
Ei kai muita unikoita tarvi kuin kelta-ja siniunikoita!
Onkohan oikea paikka kysäistä tätä… mistä arvelette että johtuu kun siemenet lähtevät itämään, tulee sirkkalehti ja siihen se tyssää. Minulla on ahkeraliisa joka on ollut samassa tilassa jo 3 vkoa, en ole koulinut sitä. Toinen on koristetupakka, sen taas koulin mutta on 3vkoa ollut yhtä pieni, ne siis eivät lähde kasvamaan. Molemmat ovat kylvömullassa. Joko niitä pitäisi lannoittaa? Kiitos etukäteen =)
Tarkaste multaa, ettei ole jotain ötököitä, jotka syövät juuria. Minulla kävi niin. Harsosääsket(pienet kärpäset)ei varsinaisesti kärpäset, vaan niiden toukat nakersivat juuristoa ja silloin kasvaminen ei eristy.
Millä niistä harsosääskistä pääsee eroon?
Viherpeukalo, keinoja on monia, tai ainakin yrityksiä Käy lukemassa vinkit täältä: Harsosääski , pikkukärpänen
Viherpeukalo, tekisi mieleni vastata että ei millään. Huonoja kokemuksia on, mutta vähennettyä saa jonkinverran. Tarkkaan kyllä katson ensikeväänä mitä multaa hankin.
Joo, olen huomannut, että viileässä ei kärpäset ole taimiruukuissa. Idätysvaihe onkin se hankalin. Joo, ja se multa onkin hankalaa, Kylvää ei kannata liian vahvaan multaan ja kylvö-ja taimetusmullassa on noita harsosäskiä. No, kun kevät etenee, niin tulee uudet ongelmat eteen.
Mikähän vaivaa eukalyptys-riepujani ? kylvin siemenet ja itivät oikein mallikelpoisesti. Ja siihen loppui laulut. Kuukauden päivät ovat töröttäneet ylhäisessä 2cm:n korkeudessaan. Ei kasva ei kuole, on vaan. Onko kellään kokemusta eukalyptyksista, siemenet sain jostain siemenketjukirjeestä.
Kertokaapa joku, pitääkö jaloleinikin mukulat/juurakot liottaa ennen istutusta.
Löytyihän se tieto tuolta kasvikortistostakin.
Löysin kaapista pussillisen viimesyksyisiä itusilmuja, naapuri niitä silloin antoi ja päällä lukee tiikerililja? Itääkös ne vielä vai olisko ne pitänyt kylvää heti tuoreeltaan?
Kokeile. Tuoreena kyllä olisi varmempi tulos, mutta vanhat voi olla sitkeitä =)
ok, pistän multiin! Mie en noista itusilmuista oikein tiedä, pitääkö niitä ajatella niinkuin siemeninä jotka säilyy vuosia vai ovatko enemmänkin tuoretavaraa…? Noin niinkun vastaisuuden varalle kyselen…
Nyt kävi hullusti ! Haaveilin kesämalvikeista, sain siemeniä ja unohdin ! Ehtivätkö tälle suvelle enää kukkia jos nyt kylvän ? Harmittaa…
Kannattaa koittaa ainakin muutamalla. Minun maahan suoraan kylvämäni alkavat vasta nyt tekemään ensimmäisiä oikeita lehtiä sirkkalehtien jälkeen.
Voikohan olla edes mitenkään mahdollista, että minulla yhdessä vuosi sitten keväällä kylvetyssä purkissa kasvaisi nyt keijunmekkoa? Kun ruukku on ollut talven yli mullan pinnalla. Onko jokin muu taimi kovasti keijunmekon näköinen?
Sand, siirsin sieltä tarvikkeista ylläolevan kysymyksesi tänne sekalaisiin siemen- ja kylvökysymyksiin
Nuulle siirrosta julkinenkin kiitos. Elin iltapäivällä saunan, kahden päällekkäisen menon ja kiehuvien perunoiden kierteessä :}
Rupesin muuten kuvittelemaan noita taimiani jo jopa mongolianvaahterankin siementaimiksi. Onko Keijunmekon varsi pienenä punainen?
Missä vaiheessa esikon siement kylvetään? Tuoreena vai vaatiiko kylmäkäsittelyn?
Keväällä, ei tarvitse kylmäkäsittelyä.