Sekalaisia siemen- ja kylvökysymyksiä

Mulle jäi keväästä vielä siemeniä kylvämättä.

Voisiko ne kylvää nyt suoraan avomaalle vai vasta syksyllä?

On lajikohtaista, mitäs siemeniä sulla on?

Sekalaista joukkoa, suurin osa siemenkirjeistä otettuja.

Muutama siemen per laji, mutta haluaisin vielä nekin vähät laittaa maahan.

Osa vaatii kylmäkäsittelyn ja osa ei.

Kesäkukkien siemenet aattelin jättää ensi kevääseen.

Perennat ainakin voi laittaa :slight_smile: Tuun sitten kurkkimaan sun puuhailuja :wink:

Hyvä että tuut käymään, saan taas pommittaa sinua kysymyksillä, ongelmakohtia on liiaksikin :slight_smile:

Alkukuusta tilaamani kaksivuotisten siemenet tulivat tänään. Onko jo liian myöhäistä kylvää? Esim. illakossa lukee, että kylvö kesä-heinäkuussa. No onhan nyt vielä nippanappa heinäkuu :-/

Minä kylvin salkoruusuja pari päivää sitten. Toivottavasti ei tule talvi kovin aikaisin tänä vuonna.

Siispä lähden tästä kylvämään joka lajia pikkupurkin. En kylvä tietenkän kaikkia. Jos eivät ennätä, niin uusi kylvö keväällä.

Pikkusydämessä on siemeniä, voinkohan ne laittaa samantien kasvamaan? laitanko maahan vai kasvatanko ensin purkissa (kasvihuoneessa?) toiveena on saada varjoisaan penkkin reunus tästä pikkusydämestä…

Ostin viime keväänä robbarin alesta paketin, jossa oli erilaisia sipuleita.

Nyt kysymys kuuluukin, ett kun anemonet kukki todella kauniisti ja niissä on valtavasti siemeniä, voiko ne kylvää ulos syksyllä, että kukkaloisto olisi myös ensi kesänä taattu? Siis nehän oli jonkun näköisiä mukuloita, jotka laitoin maahan keväällä.

Ja ohjeessa luki, että mukulat eivät talvehdi suomen oloissa. Tietäisikö joku?

Tämä viesti ei oikeastaan tähän kuulu, mutta laitan kuitenkin.

Onko kenelläkään tallella Panun aikoinaan laittamaa PUUVARTISTEN IDÄTYSOHJETTA? Olen sen hukannut ja löysin kyllä sen netistä, mutta sitä ei saa auki.

Jalomarja, Täällä Kylvöohjeet : Linkkejä ohjeisiin on mm. myös puiden ja pensaiden siemenien kylvöohjeet (Tom Clothier) linkkinä. Testasin,. ja linkki avautuu ihan ok. Ei varmaan ole tarkoittamasi, mutta toivottavasti siitä on apua

Kruunuvuokkoja ne on, mitä istutin kevllä, tietäiskö kukaan sen siemenlisäyksestä?

Kiitokset Nuulle.

APUVA ! Kylvin jalomalvan siemeniä, purkit oli tarkoitus viedä ulos, mutta sattui unohdus…Nyt ne onnettomat jo ovat itäneet ! Mitä pitää tehdä, vai onko peli menetetty noiden osalta ?

No tuota… Voi olla että selviävät hengissä jos tuuppaat ulos hangen alle tai jos pidät kellarissa pienessä lämmössä. Kaikki on ihan yhtä epävarmaa, itse tuuppaisin hankeen pienellä siirtymäajalla, mutta en olisi kovin toiveikas… MUTTA älä sitten kaada niitä kaikkia mun niskaan, jos vaikka säilyvät hengissä…

Kiitos Nopsis, vein ne jo viileämpään liikoja intoilemasta. Annanpa heidän jäähdytellä ja sitten kirkastuu raaka totuus: nokka piiloon, nyt on talvi ! Jospa joukossa olisi joku hitaampikin joka ei ole vielä ehtinyt itää…

Ja pst, mulla on jalomalvaa, niin että…

Kiitos Nopsis, laitan korvan taakse. Jos näille pitää keväällä hautajaiset pitää, supattelen ihan hiljaa Korialle päin…

Moikka,

Kysyisin hieman Pallo ohdakesta, voiks tuo siemen kylvää ulos nytten, vai pitääkö siemenet kylvää vasta keväällä ja sitten vasta ulos???

Milloin on paras aika keväällä kylvä?

Tuleeko Pallo ohdakkeeseen perhosia, tai käykö ??

Haluaako Pallo ohdake tuore ja hyvin lannoitettu kasvualusta vai tyytyykö se tavallisesti heikko ravinnerikkaaseen maassa??

Terv