Botacus, vastasin kysymykseesi siltä osin kuin osasin tuolla sinipallo-ohdakkeen omassa ketjussa: Ohdake: Sinipallo-ohdake, Echinops bannaticus . Saadaan kaikki hyödylliset tiedot kerättyä sinne muidenkin asiasta tietoa haluavien helposti löydettäväksi
Ei tarvinnut edes kevättä odotella, jalomalvan sirkat ottivat ja kuolivat, kuivuuteen ! Hitto kun harmittaa… Jospa jossain siemenketjukirjeessä on jalomalvan siemeniä, tai sitten keväällä kuiskuttlen Nopsikeselle…
Heippa kaikille! Tarkoitus olisi kasvatella kesäkukkia siemenistä ja meillä on siihen käyttöön sopiva pieni “kodinhoitohuone”, jossa on ikkuna ja hyllyjä seinillä. Katossa on loisteputkivalaisin 2 putkella. Onko tästä lisävalosta mitään hyötyä taimille, jos pidän sitä päällä? Kun se kuitenkin on aika kaukana kasveista? Pitäisikö olla kasviputki vai normaali päivänvaloputki? Kiitos etukäteen.
Kylkikahva, uskon että sinulle olisi hyödyksi lukea tämä Lisävalaistus -ketju. Sieltä itse löysin helposti ymmärrettävää tietoa taimien lisävalaistusta koskien, enkä ole ollenkaan ainoa. Toivon että sinullekin löytyy tarvittavaa tietoa sieltä.
Ah, kiitos! Enpä osannut itse etsiä oikeasta paikasta tuota ketjua.
Ole hyvä, mukava jos pystyin auttamaan oikean paikan löytymistä tässä “viidakossa”
En tiedä onko jo aikaisemmin kysytty tätä, mutta onko jotain perennan siementä jota EHDOTTOMASTI EI SAA kylmäkäsitellä? Helpompi kysyä näin päin...
En tiedä. Jotkut vaativat ensin lämpimän jakson ja sitten kylmäkäsittelyn. Jotkut jopa kaksi kylmäkäsittelyä.
En usko että mikään Suomessa kasvatettavan perennan siemen kärsisi kylmäkäsittelystä.
Kuka antaisi nyt kunnon ohjeet isovaleunikon kylvöön laatikoihin pihalle, minulla joskus oli joku puutarhalehti, jossa oli ohjeet, mutta minne lie muutoissa kadonnut. Siis ohje tuollaiseen styroksiseen kalalootaan. Eikös kasvualustan pitänyt olla hapan, vai muistanko väärin.
Täällä varmasti parempiakin asiantuntijoita isovaleunikon kylvön suhteen, mutta itse onnistuin viime keväänä ilman suurempia kommervenkkejä näin: Kylvin puutarhamultaan ( Kekkilä - se hiekkaista ) ja vein kasvariin tammikuussa. Itivät iloisesti keväällä ja koulin sitten alkukesästä isompiin purkkeihin ja loppukesällä pistin useampaan paikkaan pihassa. Olivat Korpikellon satoa
Tavallisen sinivaleunikon kanssa onnistuin parhaiten hopeavillakon mainitsemalla tavalla.
Kiitos tiedoista, mistäköhän olin saanut päähäni että se kylvämultakin piti olla hapanta? Oli miten oli, helpommalla pääsen valmiilla puutarhamullalla. Oletteko laittaneet sen kalalaatikon pohjalle jotain salaojitusta, kuten kevytsoraa tms.? Reikiä pitänee ainakin porata reilustikin, ettei vesi lillu istutuksissa.
Ai nii mullakin on sinivaleunikkoa jossain-- mulla kun ei ole kasvaria niin menisköhän hanki tai jääkaappi`?
Kyllä et pahasti vääri muista isovaleunikko on hapamanmaan kasvi.
Kyseinen lehti mitä varmaan tarkoitat on Koti puutarha 1/05.
Se ohje on lyhennettynä tammikuun puolessa välissä styroksilaatikoihin jotka rejitetty pari senttiä soraa sen päälle 6cm kalkitsemantonta multaa johon on sekoitettu karkeaa mursketta 10litraa multaa/6litraa soraa sen päälle sentin kerros kalkitsematonta multaa sitten siemenet ja päälle ohut kerros multa hiekka seosta.
Pihalle varjoisaan paikkaan ja lunta päälle
Kiitän suuresti. Ilmeisesti tuo happamuus ei kuitenkaan ole pakollinen juttu
Tein vuosi sitten kokeilua valkoisen sinivaleunikon siemenillä. Sain niitä Peukaloiselta ja ohjeen myös eli ihan tavallinen kylvö sisälle. Näin laitoin puolet siemenistä, puolet vein kasvihuoneeseen saamaan kylmäkäsittelyn. Molemmat itivät, mutta sisäkylvöksestä tuli moninkertainen määrä taimia (joita sitten jakelin ympäriinsä). Eli ei ainakaan sinivaleunikko vaatinut kylmäkäsittelyä, vaikkakin kyllä iti myös kylmäkäsiteltynä.
Mun pussissä näkyi olevan että ensin tavalliset kylvöt ja jos ei idä niin sitten kylmäkäsittelyä
Minä koitin vuosia sitten sinivaleunikkoa kylvää, laitoin ruukkuihin ja ne kuistille, jossa oli talvella pakkasen puolella lämpötila. Ensimmäinenkään siemen ei itänyt ja senjälkeen olin niin epätoivoinen, etten ole edes koittanut niitä kylvää, vaikka ovat niin ihania kuin voi olla. Nyt sitten siis vuosien jälkeen uusi yritys isovaleunikoilla ja toivon totisesti että saisin edes jokusen taimen.
Tietääkö joku mistä Oulunseudulla saa vermikuliittia? Tämä ei ehkä ihan tänne kuulu mutta en löytänyt sopivampaakaan paikkaa.