Minä en ainakaan viitsi noiden vermikuliittien ja perliittien sun muiden kanssa pelata, kun niitä saa sitten olla tilailemassa ja ostelemassa sieltä sun täältä.
Kima, ihan rautakauppatavaraa se on. K-Rauta? Rauta-Prisma? Löytyykö tuollaisia paikkoja sieltä päin?
Kahdesta rautakaupasta etsitty, ei ollut. Täytyy vain jatkaa etsimistä ja jättää nyt kylvettävät ilman.
Kima, oman säkkini hain silloin rautakaupan noutopihalta, sieltä missä on se kaikki noutotavara. Kysyin myyjältä ja ensimmäinen ei tiennyt, toinen onneksi haki säkin sieltä jostain katon rajasta. Nyt ne nouto-pihat kai on kiinnikin näin talviaikaan (?), ja sisällä kaupassa ei niitä säkkejä varmaan olekaan.
Ahaa, voisin siis tehdä uusintakierroksen ja vähän inttää Kiitos Nuu!
Plantagen myy Nelsonin pussittamaa vermikuliittia ja perliittiä yms tarvikkeita-luulisi valilkoiman olevan maanlaajuinen tuossa kauppaketjussa?
Varmaan onkin…
Kima, tästä muistaakseni on keskusteltu ennenkin =). Vermikuliittia on saanut tähän asti ihan tuosta meidän paikallisesta Kiimingin rautakaupasta. Tosin nyt kun omistaja on vaihtunut, en ole käynyt kokeilemassa. Meillä on ollut tapana ostaa se 100 litran säkki, ja se on jaettu 10 litran erissä harrastajille. Pistänkö viestiä kun säkki on hyppysissä?
Horsma! Niin on keskusteltu. En muistanu pätkääkään! Olet siis hommaamassa? Selvä homma, heitellään yksäriä sitten.
Assii selevä. Minäpä pistän postia kun saan säkin hommattua. Ennuste on että nykyinen kauppias veloittaa enemmän kuin entinen, koska Annetti hommasi tältä joka nykyään Kiimingin puotiakin pyörittää. H-putaan hinta oli melkein tuplat. Mutta ei siitä montaa euroa per kymmenen litraa siltikään tule =).
Simenkimpan siemenissä oli kylvöohjeet mukana. Kaikissa lukee: peitä siemenet ohuella kerroksella soraa tai vermikuliittia. Kylvösyvyydet ovat erikseen ilmoitettu: 0,1 cm, 0,2 cm, 0,5 cm ja 1 cm.
Mitenkä ne pitäis ymmärtää? Laitetaanko siemenet mullan pinnalle ja vermikuliittia tai soraa sitten sen mukaan, mikä on kylvösyvyydeksi ilmoitettu? (0,1 cm soraa?) Kun kerran käsketään peittää siemenet eikä kylvös.
Nyt menee yli hilseen!
Käykö kylvömullaksi Rainbow kukkamulta, jos vielä esim. kiehutan sen mikrossa, kun en millään viitsisi ostaa pientä pussi ylihinnoiteltua kylvömultaa?
Mistään mitään tietämättä sekottaisin multaan ihan reilusti hiekkaa.
Viherpiiperö, älä suotta sitä mikroon pistä.
Itse olen pilannut monta kylvöstä, kun olen laiskuuksissani jatkanut kylvömultaa kukkamullalla, mutten sano, etteikö se voisi onnistuakin.
En ole mikään guru, mutta minusta kukkamullat menevät liian tiiviiksi ja sisältävät liikaa lannoitusta. Lisäämällä (kalkittua?) turvetta ja hiekkaa kuten äiteeni tapaa tehdä kukkamulta voisi toimia paremmin, ja hinta pysyy edukkaana.
Kylvän aina kaikki tavalliseen puutarhamultaa. Liikakastelu on varmaan aloitteleville siemenkasvattajille se suurin ongelma
Kurpitsa, sinä siis pidät kyvöksen kosteana, muttet märkänä?
Eikö sinulle ikinä käy niin, että hentoisten taimien juuret palavat?
Minä olisin nyt kylvämässä kuparilehden siemeniä, mutta varmistan vielä, uskallanko ne laittaa normaaliin kukkamultaan?
Minä teen kaikki kylvöt tavalliseen kukkamultaan. Parina viime vuonna olen ostanut Rainbown Kestomultaa. Se on halpaa, saa marketista kauppareissulla, kevyttä ja toimii oikein hyvin, ainakaan en ole taimia koskaan yhtään menettänyt.
No, sitten minäkin sitä kokeilen:) Kiitos vinekistä, ehkä jo tänään kuprut pääsee kukkamultaan kasvamaan:)
En ole huomannut. Joskus keijunmekkoihin iskee taimipolte, muttei muiden kanssa ole ollut ongelmia.