Sekalaisia siemen- ja kylvökysymyksiä

Kylvin tänään mimosa pudicaa, mutta eivät kai sen siemenet tarvitse kylmäkäsittelyä?

Täytyykin kokeilla tuota Rainbow’n kestomultaa. Omat kylvökseni esim. Biolanin mustaan multaan ovat usein menestyneet huonommin kuin kaktus- tai taimimultaan tekemäni kylvökset, mutta voi tosiaan olla, että se ei vain anna anteeksi ylikastelua yhtä helposti kuin kuohkeampi kylvömulta.

Jaguarundi, sanovat monilla suilla että musta multa on taimien turma. Se ainakin kannattaa jättää muuhun kuin taimikasvatuskäyttöön.

 

Musta multa on aivan liian voimakasta huonekasveille, taimille puhumattakaan

Juu, samantyyppisiä kokemuksia minullakin mustasta, en ole oikein löytänyt käyttötarkoitusta, jossa se toimisi hyvin. Siinä on usein kasvanut kaikenlainen muu kasvusto paremmin kuin kasvit…

Minä olen kyllä sellainen kastelija, etten ole koskaan kunnolla onnistunut, jos en ole kylvömultaa käyttänyt. Rupesi tuntumaan oikein paremmaltakin viherpeukalolta, kun vihdoin ymmärsin hankkia oikeaa kylvömultaa suuren säkin. Ehdottomasti hintansa väärti.

Ulkokukille se niinkin menee

Minäkin pelkään, että kastelen kylvökseni hengiltä. Kastelin mullan märäksi, kun kylvin siemenet perjantaina, ja yön yli niillä on aina kannet päällä, muutama reikä kylläkin, ja päivällä klo 15-21 ne ovat halogeenin alla. Täytyy olla tosi varovainen kastelun kanssa, ja esim. joskus keskiviikkona vasta kastella seuraavan kerran.

Mitenkä pidätte kylvökset kosteina pidemmän poissaolon aikana?

Silloin ei reissata:)

Niin just, sitä pitää pysyä kotona:)

Jokuhan täällä otti kylvöt, lampun ja sumupullon reissulle mukaan:)Oli sukulaiset vähän ihmetelleet.

Ostin tarkoitusta varten sitä semmoista huopamattoa mitä puutarhoillakin on käytössä. Nelson myy sitä pienissä kotipakkauksissa nykyään :slight_smile:

Siihenhän periaatteessa käy vaikka vanha villapeitto. En pitkäksi aikaa silti lähtisi.

Viikkoa pidempää en ole ajatellut olla poissa. Sitä huopamattoa ostin jo muutaman neliön. “Kodinhengerär” on kyllä kylvöksiä mahdollisesti kastelemassa, mutta siihen kun ei aina ihan voi luottaa;) “Ai olisiko niitä pitänyt kastella???”

Mie luulen että kastelija kastelis minun taimet kuoliaaxi asti. Mutta se riski ehkä joudutaan ottamaan parin kuukauden kuluttua :frowning:

Tästä voimmekin todeta, että matkailu ja kasvien idättäminen eivät sovi tehtäväksi samanaikaisesti(kovin hyvin ainakaan)hymyä

Kyllä miulla on onnistunut vieraan kastelijan kanssa viikon reissu, mutta ei yhtään pitempää olisi kasvit kestäneet. Miehelle luottaisin pidemmäksikin aikaa, hän hoitaa paremmin kun mie.

Oma piha lehdessä oli juttua taimikasvatuksesta. Siinä kerrottiin, että pohjoisikkuna on paras paikka taimikasvatukseen, koska valon ja lämmön suhde on mahdollisimman hyvä.

Tämä ratkaisisi tilaongelman, mutta tuntuu kummalta. Mielipiteitä?

Kummalta kuulostaa.