Sekalaisia siemen- ja kylvökysymyksiä

Kaivoin esille sen lehden ja siinä puhutaan taimikasvatuksesta pohjoisikkunalla, ja sitä paikkana suositellaan. Taimettumisen jälkeen lämpötila kehotetaan laskemaan ihanteelliseen 15-18 asteeseen, ja sanotaan että taimia ei verhota missään vaiheessa eikä lisävaloteta, ja silti kasvu on kohtalaisen tanakkaa.

Uskoisin että tuo lämpötila on tässä asiassa nyt se avainsana.

Höh! Nuu ronttisurullinen, menit etsimään se lehden, mie kun jo innostuin , kun on tuota

pohjoisikkunnaa, vaan mistä mie tommoset lämpötilat löydän?allapäin

(nyt ei siitten kukaan sano, että mä oon loukannu Nuuta, kun rontiks sanoinsydän;D)

Olisko se pohjoisikkuna siksi otollinen, kun siellä aurinko ei pääse kuumentamaan ja nostamaan lämpöä? Eteläikkunalla niitä pitäisi pahimmalta porotukselta varjostaa kumminkin, jos ei sitten ole p*skanen ikkuna.

Kai tämä on nyt sellainen "kantapään kautta", eli koittamalla se selviää...

Jos laittaisi lasihyllyt ihan kiinni ikkunaan, lämpötila varmaan pysyisi aika matalana.

Se 15-18 lämpötila on aika alhainen. Olen omalla vähäisellä kokemuksellani sitä mieltä että jos kasvatusolosuhteet on huonovaloiset (pohjoisikkkuna, ei lisävaloa) niin vähintäänkin täytyy pitää huoli tuosta lämpötilan alhaisena pysymisestä. Enkä sittenkään itse lähtisi ihan soitellen sotaan - mutta toisaalta kokemusta moisesta ei ole eli se oli vaan henkilökohtainen mutu.

Muoks: tomaattikasvatukseni pidän n. + 16...+18 asteisessa huoneessa kasvivalojen alla. Luonnonvaloa ei sinne tule kuin nimeksi. Lopputulos on oikein onnistunut. Mutta siis siinäkin on avainsanana uskoakseni oikeanlainen ja riittävä valo.

Onkohan mitään toivoa yrittää taimikasvatusta 5-10 asteen lämpötilassa? Kun vaihtoehtoina ovat huoneenlämpö tai sitten noin viileä. (Syksyllä kyllä kylmäkellarissa kylmäkäsittelyssä 5 asteessa olevissa purkeissa useampikin siemen iti ja lähti iloisesti lähti kasvamaan, vaikka oli niinkin kylmää ja pimeää, mutta mitenköhän ne pidemmänpäälle viihtyisivät melkein noin viileässä?)

On minusta liian viileää, jos jää alle +10º

Minusta on liian viileää, jos jää alle+ 15°C.

Minä idättäisin ja kasvattaisin huoneenlämmössä ja veisin viileämpään jäähylle, esim. öiksi.

No, täytyypä varmaan yrittää saada "tärkeimmät" mahtumaan huoneenlämpöön, ja sitten ylimääräisiä kokeilueriä taidan kokeilla kasvattaa viileässä.

Yritin eilen haeskella sitä lämpötilatietoa, en löytänyt heti ainakaan mutta muistelen että alle 15 asteessa kasvu häiriintyy (pysähtyy?, hidastuu?). Siinä lämpötilassa on olemassa niitä kasvikohtaisia eroja, tomaatti on yksi niistä joita ei liian kylmässä kannata yritellä. Itse olen pitänyt kiinni siitä ettei kasvatteluhuoneessa lämpötila laske koskaan alle +15, pyrin pitämään sen n. +17 asteessa.

Orthilia, minkälainen tila on kyseessä? Jos et laita liian aikaisin niin olettaisin että kasvaa alkuunsa hitaasti mutta sittenhän tulee jo kevät ja lämpöä piisaa. Kyllähän moni perenna itää keväälläkin het kun lämpö pysyy plussan paremmalla puolella.

Ja ainahan voi virittää patterin jos mahdollista.

+18°C päivällä ja hiukan vähemmän yöllä olisi sopiva lämpötila useimmille kasvatettaville. Varsinkin tomaatti tykkää matalammasta yölämpötilasta.

Kultatesmaa metsästin viime kesän taimistoilta,ei löytynyt.Nyt sitten sain äidiltäni pussillisen kultatesman siemeniä.Kertokaapa viisaammat,miten niiden kanssa pitäisi nyt edetä? Montako siementä pottiin,peitelläänkö?Tarvitseeko mitään koulimisia vai voiko istuttaa sitten taimimättään suoraan maahan? Tavisuojauksen tarvetta?Huh.tulipa kysymyksiä…

Kultatesma on ollut minulle oikein vaikea kasvatettava - parempaa onnea toivottelen amatöörihortonomille! En ole merkannut muistiin, kas kummaa, ihan sillä pussin ohjeella yritin.

Nyt löysin linkin, jonka mukaan kultatesma iti optimaalisesti + 21 C lämmössä, viileä jakso + 2 C auttoi myös itämään sekä lämpötilojen vaihtelu. Olen muutoin kylvänyt heinät noin kymmenen siementä pottiinsa, höyhenheinä on ollut semmoinen vakiokylvettävä ja sillä kymmenestä saa sopivan erän kesäkukkien joukkoon tai perennapenkkiin.

Minun huoneessani pörrää jonkin verran harsossäskiä, ja pelkään, että pesivät minun kylvöksiini, jotka ovat päivällä lampun alla ilman kansia. Kun taimet ovat noin 2 cm:n pituisia, uskallanko hieman niitä esim. raidilla sumutella?

Kiitos Merlin,pitääpä muistaa kokeilla tuota lämpötilojen vaihtelua! Kerron myöhemmin kesällä/syksyllä,onnistuinko.

Ruuvasin sienään kiinni energiansäästölämpun, joka on 30 cm etäisyydellä kylvöksistä. Onko liian kaukana?

Pienille taimille se valo voi nähtävästi olla ihan siinä 10 sentin päässä, lähellä siis. Itse olen ratkaissut tuon sillä,että kehittelen korotukset taimiastioiden alle siinä vaiheessa kun ne on pieniä, ja poistan korotuksia sitten sitä mukaan kun taimet kasvaa ettei ne osu lamppuihin. Tupperwaret ym. astiat on hyötykäytössä :slight_smile:

No, minäkin kokeilen sitten laittaa muutaman kirjan alle.