Clematis Piilu, olis tuossa siemeniä-- tarviiko jääkaappia ?
Minun pitää kysyä hassu kysymys. Liotetaanko tomaatin, mansikan, papujen ja erilaisten marjojen siemeniä?
Ei ainakaan tomaatin siemeniä lioteta, enkä ole papujakaan koskaan liottanut vaan olen ne laittanut suoraan maahan, tai ruukkuun jos esikasvatan keväällä jonkin aikaa. Mansikasta ei ole tietoa, mutulla sanoisin että suoraan multaan. Marjoja on taas niin paljon erilaisia että niistä kai täytyisi katsoa marjakohtaisesti ![]()
Ei kai mitään siemeniä tarvitse liottaa, paitsi niitä, joissa on kova ja paksu kuori.
Ja esimerkiksi pavut pilaantuvat aika nopsasti, jos liottaa liian kauan. Mulla on kokemuksia.
Pavuilla tosiaan itävyys huonontuu huomattavasti jo vajaan parin tunnin liotuksella eli mätänevät.
Viherherukka kylvöskokeilussa liotin niitä ½-1 vrk, mutta ei niitäkään tarvitse varmaan liottaa; minä liotan kyllä melkein kaikki siemenet.
Ajattelin ottaa pienen riskin ja kylvää pasuunat miedosti lannoitettuun ruukutusseokseen. Tarvitsevatko ne jotain erityisiä kikkoja, kuten liotusta, vai saako ne vain laittaa multiin ja odotella itämistä?
Mikähän karahka mahtaa olla Costus Dupius?, löysin siemeniä enkä löyä tuosta mitään suomenkielellä
Pasuunoita kylvetty sellaisenaan, ovatko muut liottaneet siemeniä? Kylvin myös passiflorat ilman liotusta.
Vuosia sitten kylvin ja muistaakseni hioin hiekkapaperilla ja liotin ennen kylvöä.
suurin piirtein kaksi vuotta sitten oli passifloran kylvöistä enemmänkin juttua. ideana oli silloin tuoremehukylpy. haulla appelsiinimehu/nopsis pääsee kiinni kahden eri ketjun tarinoihin…
Jadelila, sillä ei taida suomenkielistä nimeä ollakaan, se on vaan kostus, inkiväärikasvien heimoon kuuluva VKN.n mukaan.
Onko se sisä vai ulkokasvi? ja mistähän lie ovat mulle kulkeutuneet
Jadeliila, taitavat olla Taiteilijatyypiltä peräisin. Hänellähän oli Costus dubiusta siementen muodossa täällä viime keväänä jaossa
Jade, ootko kuuklannut kuvia, aika karahka tosiaan taitaa olla, ehkä tropiikissa ulkokasvi, meillä varmaan menisi jossain kasvitieteellisessä…?
Kiitos nicolae
No nuot taitaa joutaa solokkuriin
Mutta uskon, että niin pasuunat kuin passifloratkin itävät sellaisenaan.
Minulla olisi Biolanin yrtinkasvatussetti, ja nyt kysyn, että joko sitruunamelissan, basilikan ja herneenversot voi laittaa ikkunalle kasvamaan, kun ei millään jaksaisi enää odottaa?
Olen liottanut huonekasvien siemenet, erikoisemmat ja tavalliset. Hionut vielä hiekkapaperilla jos on kovat siemenet.
Jokohan voi mustikat, mansikat, vadelmat, tomaatit ja pavut laittaa purkkeihin? Ettei kasva liian isoiksi ennen kuin voi viedä ulos?
Voisiko nyt jo laittaa ihan huvin vuoksi muutaman perunan sankoon kasvamaan? Voisivatko tehdä jo pottuja, vai onnistuuko sisätiloissa sitten millään?
Mä olisin tänään jo laittanut sankoihin, mutta multa on jäässä.