Sekalaisia siemen- ja kylvökysymyksiä

mahtaakohan joku tietää onko tuo ketoneilikka tuollainen hento huntelo heti alkujaan…vai onkohan joku vika

Nuo Elojalalta saamani ketoneilikantaimet ovat kyllä tukevia, korkeus pari senttiä.

no voi että. Minä taidan napsasta niistä kuvan tänne kun kerkeän.jos joku viisaampi osaisi sanoa mistä sitten voi johtua.

Ovatko ne sulla Tumpeloinen, sisällä? Vähässä valossa ja liian lämpimässä tulee helposti honteloita. Kyllä ne varmasti vahvistuvat vielä.

Ketoneilikkahan on aika hontelo kasvi itsessään, eli ei sen pikkutaimetkaan voi kauhean tukevia olla, jos moneen muuhun kasviin verrataan.

Vie ihmeessä kaikki perennan taimet ulos. Kyllä ne kestää pikku pakkasetkin (paitsi ehkä jotkut hyvin vesipitoiset, kuten särkynytsydän), kun talvehtivatkin täällä.

on ollut tosi valoisassa mutta tosiaan aika lämpimässä paikassa (etelä ikkunalauta)… johtuisiko tuosta lämpimyydestä. Ne on mulla nyt jugurttipurkeissa (alla lekasoraa vai mitä lie). Niin ne voisi kyllä viedä varmaan pihalle…mutta aina saa olla kastelemassa sitten. Otan kuvan kuhan kerkeän jos joku niistä osaisi jotain analysoida…

Mites hitaita koruköynnökset voi olla itämään? Joku viikko sitten heitin toivoni ja nakkasia purkin minikasvarin nurkkaan häpeemään itämättömyyttään, ja nyt siellä näkys vähän eloa. Voisko ne olla koruja?

Tumpeloinen, miten meinaat ne maahan sitten laittaa, suoraan kylmiltään vai? Minkä ihmeen takia kasvattelet mitään siemenistä, jos et ole valmis näkemään yhtään vaivaa? Tottakai taimia pitää kastella! Ja johan se syy sinulle kerrottiin, minkälaista analyysiä vielä kaipaat?

Samaa mieltä Anitan kanssa. Ja omakin järjen käyttö on sallittua, myös omatoiminen tiedonhaku…

Tumpeloinen, sisällä lämpimässä kasvaneet taimet ovat hontelompia kuin ulkona säiden armoilla kasvaneet verrokit. Sisällä usein lisäksi vielä liian vähäinen valo aiheuttaa lisähonteloisuutta.

Ennen kuin istutat taimet ulos paikalleen penkkiin sinun on joka tapauksessa niitä ensin karaistava = totutettava ulkoilmaan eli tuuleen ja aurinkoon. Tämä totuttelu tapahtuu pikkuhiljaa, jos samantien viet sisäoloihin tottuneet taimet ulos penkkiin ne todennäköisesti kärähtävät auringossa ja tuulessa ja kuolla kupsahtavat. Hakusanalla "karaisu" löydät ketjuun jossa siitä asiasta löytyy tietoa enemmän jos kaipaat.

Pienien taimien kastelutarve on suuri jotta juurtuminen paikalleen onnistuu. Jospa veisit ne taimet nyt pikkuhiljaa opettelemaan ulkona oloa, ja laittaisit alkuun varjoiseen mutta kuitenkin valoiseen paikkaan, ja jos se on vielä tuulensuojainen niin sitä parempi. Siten ne eivät pienissä poteissaan kuivuisikaan niin nopeasti - toki päivittäin on kastelu kuitenkin todennäköisesti tarpeen.  Aloittelet vaikka 10 minuutista ja siitä lisäät sitä karaisuaikaa päivittäin. Mutta niinkuin jo sanoin, on karaisu-aiheesta löydettävissä paljon tietoa omasta ketjustaan joten ei siitä nyt tässä sen enempää :slight_smile:

joo siis kyllä tiesin että pitää karaista…en tarkoittanut lyöväni niitä suoraan maahan… tarkoitin kastelulla sitä että jos vien noissa jugurttipurkeissa näillä ilmoilla pihalle niin sitten saa olla koko ajan kastelemassa. Olen valmis näkemään kyllä vaivaa. Mutta tosiaan jos pienestä ajasta aloittaisi…



Mietinkin juuri sitä että taitaa nuo ketoneilikan taimet olla honteloita muutenkin…Että ei kai tässä vielä hätää. Jos loppukesästä olisivat kasvaneet niin että saisin ne pihalle istutettua…



En ole tietenkään vielä edes lannoittanut kun niin pieniä…että ei voi siinäkään vika olla.

niin tuossa nyt nuo ketoneilikan jugurttipurkeissa olevat alut…Niin kuin sanoin näyttävät honteloilta. OSaako joku fiksumpi sanoa johtuuko auringonvalon puutteesta vai mistä? ovat kyllä eteläikkunalla että ei pitäisi johtua. Ovat taimimullassa. No eikö ne nyt kuitenkin näytä ihan hyviltä?

Ikinä en ole ketoneilikkaa itse kasvatanut, mutta minusta näyttävät ihan kelpo taimilta. Tuollaisia rentojahan ne ovat isonakin.

Hyvät alut on, paljon huonompiakin on nähty ja isoiksi saatu. Mulla on neilikoita myös, vaikkei ihan samoja. 

oi ihanaa! luulin jo että taas tumpeloin :slight_smile: kuinkahan kauan noita olisi syytä noissa purkeissa kasvatella…ehkä vasta loppukesästä jos pistäisi pihalle (tietenkin karaistamisen jälkeen). ? mitä mieltä ootte?

niin ja sitten vielä…mitenkähän tuon latvomisen laita? milloin ja mistä napsastaan… mahtaako joku tietää?

Minen oo monivuotisia koskaan latvonut. Pörhistyy ja vankistuu itsestään kun viet purkin jo ulkoilemaan.

ok kiitos!