Sekalaisia siemen- ja kylvökysymyksiä

istutin myös samaisen ketoneilikan siemeniä tuonne suoraan kukkamaahan…hmm…mistäköhän osaan erottaa mitkä mahd. voisivat olla kyseisiä alkuja ja mitkä muita törröttäjiä? :slight_smile: kun noi alut on niin moneen sopivia…apuva

Varminta on olla kitkemättä mitään, mistä ei ole satavarma :smiley:

Totta! Äitini juuri ihasteli että hänen pienessä pihassaan kasvaa vaikka mitä kun hän ei tänä keväänä ole niin ahkerasti kitkenyt vaan on koitanut noudattaa minun luomulinjaa ja antaa kasvien kasvaa :slight_smile:

samaa mieltä, luomulinja säästää selkääkin.

Onko kenelläkään kokemusta nurmikonsiemenistä Weibulls Horto Villa classic? Miten nopeasti itää, kestävyys ja talvensieto?

anin, viestisi “Nurmikko - NURMIKONSIEMEN Weibulls Horto” löytyy nyt täältä.

Talvella purkkeihin kylvämäni monivuotisten perennojen siemenet ovat lähteneet hyvin kasvuun. Tällä hetkellä ne ovat 1-2 cm korkuisia.

Koska ne voi istuttaa lopulliselle kasvupaikalleen?

Anteeks tyhmyyteni, mutta tietääkö joku, tarkoittaako tuolla kylvöraamatussa (Seedpod, Seed & Seedling Images) deno-sana kylmäkäsittelyä?

Deno = seeds placed in folded damp paper towel placed in a plastic bag, kept in a kitchen cupboard or shelf.

Eli siemenet laitetaan kosteaan paperipyyhkeeseen ja muovipussiin ja pidetään keittiön “kuppitasolla tai hyllyllä”. Tarkoittanee itää kosteassa huoneenlämmössä.

Kiitti. Kauan kesti, ennen kuin löysin tuon tiedon itse :smiley:

Dabbler, kyllä minä olen kylvänyt jo tuonkin kokoiset. ne kasvaa penkissä kohisten. Pari päivää ja koko tuplaantuu. Joihinkin on tulleet kukatkin jo pieniin taimiin. Kyllä minun mielestä uskaltaisit laitaa penkkiin, kunhan ei ole kovasti lannoitettu. 

Auttakaa. Olen pää jumissa ruotsalaisten lyhennysten kanssa :confused:

Raran kimpasta minulle pesiytyi valeunikoita ja ritarinkannuksia.



Kylvöohjeina lukee:



(HP) (120) NS 10-14 C



-------------

(HP) MG 10 C



No nuo luvut ja C tietty on asteita mutta mitä ihmettä nuo alussa olevat kirjaimet tarkoittaa?

Ettei vaan tuo HP tarkoita yksinkertaisesti härdig perenn eli kestävä perenna. En ite oo koskaan miettinyt mokomaa, kylvänyt vaan.

Täällä on ruotsinkielisten lyhennysten ruotsinkieliset pidennykset
MG oli että pitää idättää pimeässä
Ja se eka suluissa oleva luku oli vissiin korkeus

Kiitos emo ja nanikka. (ja ei siis edes välähtänyt mieleen että niillä olisi omilla sivuillaan tietoakin noista kasveista-kun ei kasvit sinällään uusia, en vain ole ennen kylvänyt ja jumiuduin tuijottamaan noita pusseja)

Kumpi on parempi ajankohta kylvää pensaiden ja puiden siemenet syksy vai kevättalvi?

Ja onko vielä liian myöhäistä tehdä syyskylvöjä?

Syyskylvöt voi tehdä pakkasten alussa, en puista tiedä, mutta jos itävät liian aikaisin käy kehnosti. Eivät babyt jaksa talvehtia. Itse olen aina syyskylvöjenkannalla, keväällä tahtoo moni asia unohtua (kun juoksen kansallispuvun nauhat päässä koivujen ympäri suomalaisessa kevätyössä -vertauskovainnollisesti)

Kansallispuvun nauhat kevätyössä :smiley:

Jos ne on niitä kylvönauhoja…?

Syyskylvöistä vielä… eli onko vielä liian aikaista tehdä syyskylvöjä perennoille? Niiden ei kai kuulu itää ennen kevättä???