On liian aikaista. Marraskuusta alkaen vasta.
Kylvölaatikot voi jo laittaa valmiiksi niin ei tarvitse sitten pakkasilla täytellä astioita. Kannattaa vaan laittaa harso tai vastaava päälle jotta multa pysyy puhtaana. Ja varata multaa/hiekkaa johonkin astiaan lämpimään paikkaan (varastoon tms.) niin siitä on sitten helppo laittaa kylvöksien pinnalle.
Olen koulinut kesällä siementaimet suoraan potager-tyyppisiin laatikoihn (noin yks kertaa kolme metriä), ja kasvoivat siellä hurjan kokoisiksi, iso osa kukkikin jo eka kesänä, tai vieläkin ovat kukassa. Nyt olen huolissani, kun ei meinaa millään niille paikkaa aueta penkeissä.
Mitäs viisaat arvelette, uskallanko jättää siihen laatikkoon? Meinaan, että reunojen kautta pakkanen pääsee syvemmälle, otaksun. Varsinkin kärhöt huolettavat. Siellä on ainakin kiinanlumikärhöä ihan reunassa.
Sellaisiinhan miekin taimet laitan talvehtimaan. Ei minusta niissä ole ongelmia ollut jos on vettäläpäisevä alusta. En ole koskaan huomannut reunimmaisten paleltuneen, koska ainakin meillä välit täyytyvät hyvin lumella heti kun sitä tulee.
Huohh, kiitti kurppa. Yksi huoli pois. Täytyy toivoa, että nimilaput säilyy paikallaan, jotta tunnistan keväällä. Eikä juuret ole kovin solmussa viereisten kasvien kanssa.
Minä istutin ylimääräiset pikkutaimet myöskin puureunaiseen kasvulavaan, kun en muutakaan paikkaa keksinyt. Toivottavasti keväällä nousee edes osa niistä ![]()
En löydä sitten mitenkään/mistään ohjetta, koska Himalajan tyräkin siemenet istutetaan, siis onko kylmäkäsittelyä jne. ? Voinko jo laittaa siemenet ulos, vai vasta keväällä?
Ensin sisällä 2-4 viikkoa, sitten kylmäkäsittely. En pitäisi vielä kovin kiirettä kylvön kanssa. Ohjeet löytyivät Tom Clothierin sivuilta.
Kiitos Anitalle!
Etsiessäni idätysohjeita tuli tällainen sivu eteeni:
http://www.oocities.com/plantermom/germination.html
Pitääkö siemenet kuivata ennen kuin ne itävät, vai voiko täysin “tuoreen” siemenen kylvää.
Tuore siemen helposti lähtee pilaantumaan tavalla tai toisella, jos sen suoraan kylvää.
Kasvikohtaista sitten on se että jotkut ei idä jos lojuvat iän kaiken kaapeissa ja ne pitää kylvää “tuoreina” mutta silloinkin niiden pitää olla tuleentuneet ja yleensä siinä siemen samalla “kuivuu” kun se kypsyy.
Osalla aksveja siemenissä on itämisen estäviä aineita ja ne sitten tietyillä käsittelyillä katoavat ja siemen itää.
Toisilla kasvu alkaa kylmälämmin vaiheiden jälkeen.
Ei mitään salatiedettä tietenkään mutta minun ainakin hurjan vaikea muistaa kaikkia tarkasti ulkoa kun niin vähän kuitenkin kylvän.
Ok. Kyse oli chilin siemenistä ( olisi pitänyt mainita heti).
Minulta itseltäni kysyttiin tätä, enkä osannut vastata, joten olen lähinnä viestinviejä. Kiitos.
Te kärhöjä enemmän tuntevat osaatte varmasti heti vastata: - tuleeko kaikkiin kärhöihin siemen"hahtuva", vai onko osa siemenistä eri näköisiä? Itselläni on yksi ainut kaunis, joka on talven jälkeen noussut viininpunainen kerrottukukkainen kärhö. Odottelin siemeniä tulevaksi, mutta eikö ne ehtineet, vai ovatko miten kuivista kukkatertuista löydettäviä.
Täällä on hyvät kuvat aiheesta. Kärhön siemenkasvatuksesta enemmän täällä .
Hahtuvia/hahtuvapalloja saattaa olla paljonkin mut siemeniä ei yhtäkään.
Kiitos Miikos! Kyllä kannattaa kysyä ![]()
Tuntuu että ei edes totta, mutta sanottava on, että ei osaa.
Pihaan haluan perennoja vanhojen seuraksi ja pihan täytöksi. Suunnitelmat istutuspaikoista valmiina ‘‘hyvien mallien’’ mukaan, mitkä olen lukenut netistä. Jos olisivat taimia osaisin kaivaa kuopan - ja sinne.
Ajattelin talven mittaan hankkia kuitenkin siemeniä. Ehkä netistä, ehkä menen listan kanssa johonkin kauppaan.Siihen liittyen olen keksinyt monia hauskoja kysymyksiä.![]()
Olen ymmärtänyt että siemen ja siemen tarvitsee joskus erilaisen käsittelyn. Onko se niin, jos ostan siemenet kaupasta? Voinko vaan odotella maaliskuuta ja laittaa siemenet ruukkuihin viherhuoneessa?
Vai onko yhtä hyvä laittaa jotkut siemenet keväällä suoraan penkkiin?
Pitäisikö ensin tutkia kaikki siementen, n.20 eri, käsittelyohjeet?
Koska on hyvä aika hankkia siemeniä. Onko sitten kiire saada ne multiin?
Jos netistä, voiko tulla johonkin yhteishankintaan mukaan? Mikä olisi hyvä nettikauppa siemenille näin alkuun?
Hei
Voisit päästä alkuun lukemalla
perennojen siemenistä ja
siemenpalstasta
Toiset siemenet vaativat kylmäkäsittelyn, toiset itävät suoraan. Useat perennat vaativat myös malttia, kukinnan voi nähdä toisena tai kolmantena vuotena kylvöstä. Toki joukossa on nopeampiakin kukkijoita.
Toisilla siemenillä itävyys säilyy vuosia, toiset itävät parhaiten heti valmistuttuaan. Nyt on hyvä aika hankkia kylmäkäsittelyn tarvitsevia siemeniä, koska voit istuttaa ne ulos ja saavat kylmäkäsittelyn talven mittaan. Voit myös tutustua siemenketjukirjeiden maailmaan. Siellä on usein aloittelijoillekin avoimia kirjeitä.
(edit. linkkien muokkaus)
Kaikkein parhaimmat perennat saa, kun pääsee hakemaan jonkun puutarhasta valmiita jakopaloja. Ne ovat yleensä kestäviä ja ahkeria kukkimaan. Ne ovat näin Suomessa "testattuja" ja mitä vanhempaa kantaa sitä parempi.
Sama pätee siemenketjujen siemeniin.
Kauppojen siemenet ovat yleensä ulkomaista alkuperää.
rstrr, laitan vähän myöhemmin siemenkirjeiden loput aloittelijoille tarkoitettuun kirjeeseen. Siinä on varmasti aikamoinen lajitelma perennoja. Tuosta kirjeestä on tarkoitus ottaa muttei tarvi laittaa mitään tilalle. Siemenet kylvetään esim. helmikuussa purkkeihin ulos, joihin laitetaan säänkestävällä musteella tai laminoiduilla lapuilla nimilaput.
Kevät auringon paistaessa muistetaan kastelut ja huhtikuussa alkaa taimia nousta ja ne voi suoraan koulia ulos. Itse olen kylvänyt noin kaikki perennat, tarvivat sitten kylmäkäsittelyä tai ei, hyvin on toiminut.