Sekalaisia siemen- ja kylvökysymyksiä

Minä olen unohtanut siemeneni viileään sisävarastoon, siellä on alle kymmenen astetta plussan puolella. Toin siemenet nyt ihan normaaliin huoneenlämpöön. Suuttuvatko esim. chilien ja joidenkin huonekasvien siemenet siitä, että niitä säilytetään vain hieman pakkasrajan yläpuolella?

Ei pitäis olla hätiä mitiä siemenillä :slight_smile: Hyvä säilytyspaikka ois viileä ja kuiva.

No hyvä, eli kylvämään vain! :slight_smile: Kiitos, Miikos.

Milloin teillä kukkii orvokit, jotka laitatte nyt jo esikasvatukseen. Mietin pää kuumana eri vaihtoehtoja, kun aina oon kylvänyt ulos talveks. 
Ne onnistuu hyvin, mutta haluaisin että orvokkini kukkis touko-kesäkuussa.

Kylvin ekat orvokit parisen viikkoa sitten.

Sen pussin kyljessä luki, että tammikuulla kylvettynä kukkii jo toukokuun alussa.

Tarhaorvokit ohjeistetaan kylvämään vasta maaliskuulla ja niiden kukinta alkaa vasta heinäkuulla

Kiitos,Dabbler. Pääsen kylvämään. Nyt uskallan laittaa, kun sinäkin oot laittanut.

Onkos vaan tämä Wittrockiana-ryhmä tarhaorvokkeja? Muut voin jo kylvää. Laitoitkos kuinka lämpimään, vaiko vaan huoneenlämmössä?

Entäs kun ne tulee taimelle, sittenkö vaan valoon ja viileään. Täällä oikein puutarhurska kyselee tietämättömänä.

Puutarhalla kylvävät orvokit jo ennen vuoden vaihdetta, että ovat jo huhtikuussa kukkivia.

Tällaiset ohjeet löysin jostakin:

Itämisvaiheessa lämpötilan pitäisi olla yli 20 astetta, taimivaiheessa mieluummin alle 20 astetta.

Lisävalo on tarpeen maaliskuulle asti.



Omissa taimissa on jo muutama sirkkalehtivaiheessa, pian pääsen kokeilemaan koulimista. :slight_smile:

Jos saisin onnistumaan edes muutaman oisin tyytyväinen.




Uusimmassa Kodin Pellervossa oli hyvät perusohjeet kylvöistä ja koulinnasta, ja yleisimpien kasvien kylvöajat.

Olenko ollut sokea vai onko tuo “Avainsanat” laatikko linkkeineen tullut vasta nyt tuohon sivun alareunaan? No miten vaan mutta löysin sen takaa sellaisen uutuuden kuin “Japaninyrttiputki” (toivottavasti muistin sen nimen oikein). Onko kenelläkään kokemusta siitä?

avainsanat

Japaninyrttiputkesta on muutaman vuoden kokemus. Minulla on sellaista punalehtistä, Cryptotaenia japonica “atropurpurea”. Tykkään kasvista, ainoa huono puoli on kun leviää siemenistä.

Korpikello, eikös se ole hyvä puoli, että leviää hyvin,saamme ruinata alkuja :slight_smile:

satues, näinhän se on nähtävä. Laitan korvan taa, ja yritän muistaa keväällä.

Oliskohan tämä oikea otsake kysyä seuraavaa?

Onko joku huomannut itävyyseroja tai muuta mainitsemisen arvoista eri valmistajilta tulleissa siemenissä?
Itsellä on ollut ainakin Hortuksen, Lord Nelsonin, Isoäidin Kasvien, Puutarhan ja Suvipihan siemeniä. (Saa kai täällä sentään nimiä mainita? Poistakaa viesti, jos ei ole sallittua)
En ole ite niin ajatellu mitkä olis erityisen hyviä siemeniä, onhan nuo itäny, ainakin joku aina

Tietäis vain jatkossa mitä ostaa vai onko kaikki yhtä hyviä/huonoja ja itsekukin ostaa lähinnä niitä, mitä sattuu vastaan tulemaan tai missä kaupassa käy?

Maksaruoho, tässä on hyvä paikka siemenkysymyksille. Ja tokihan saa mainita nimiä :slight_smile:

Maatiaisen siemenistä on aina itänyt kaikki ja runsaasti. Exotic Gardenin siementen itävyysprosentti ei ole ollut kummoinenkaan, eikä kaikki edes idä. (Itse asiassa olen vain kerran tilannut sieltä siemeniä ja se sitten jäikin viimeiseksi kerraksi…) Hyötykasviyhdistyksen siemenet itävät myös hyvin. Joitain pettymyksiä ollut kuitenkin.

Minulla viime keväänä Exotic Gardenilta (EG) tilatut tomaatinsiemenet itivät hyvin. Kannattaa kyllä ennemmin tilata suoraan ruotsista Impectalta, ainakin viimevuonna näkyi EG:ltä tilatut siemenet olevan Impectan pusseissa. Impectalta saa halvemmalla, eikä tarvitse olla luottokorttia kun siementen mukana saa laskun, joten sikälikin turvallista kun maksetaan vasta kun siemenet on saatu.

Hei! Tietääkö kukaan onko Hammenhögs siemeniä vielä olemassa? En ole nähnyt niitä puutarhaliikkeissä, tuli vain yhtäkkiä mieleeni että mistäköhän olen aikaisemmin niitä ostanut, vai onko niitä enää ollenkaan olemassa. Nelson Garden, Weibulls ja Hortus tulevat monessa paikassa vastaan, ja rupesin miettimään että mitäs muita niitä nyt olikaan.

pakko tunnustaa, että en osaa ruotsia niin hyvin, että uskaltaisin sanoa varmaksi, mutta hammenhögsin sivuilta olen ymmärtävinäni, että kaksi siemenfirmaa ovat jossain vaiheessa lyöneet hynttyyt yhteen ja nykyisin on käytössä weibulls-tuotemerkki.