Oulunseudulta -ei eg ltä tilattuja siemeniä etukäteen makseta. Lasku tulee mukana ja toivotaan että maksetaan viikon kuluessa saapumisesta… itse maksellut aina noin 2 vk kuluessa eikä koskaan tullut huomautuksia.
EG ottaa välistä pienen summan joka näkyy korkeampina hintoina ja sitten lisäksi se lähes 6 e toimitusmaksu.
Kukkaistätsy, en ole niin väittänytkään. Sanoin vaan että Impectan siemeniä ei tarvitse maksaa etukäteen. Kaikissa ulkolaisissa firmoissa se kun ei ole mahdollista. EG on Suomalainen, Impecta Ruotsalainen firma. Ihmiset monesti arastelevat tilata ulkomailta siksi kun monessa paikassa pitää maksaa etukäteen.
Kiitos vastauksesta mai-lee! Luin itsekin jonkun artikkelin josta sain myös tuon tyyppisen käsityksen, että jotain yhdistymistä on ehkä tapahtunut.
Oulunseudulta -taisin vetästä pikaisen johtopäätöksen -että siis luulit että pitää maksaa
Sorry.
Kaikkein luotettavimmat siemenet omassaa kokeilussa olleet ovat mielestäni Lord Nelsonilla. Pari erillaista pelakuulajikettakin iti jo 3,5 vrk ja yli ennustetun määrän, eikä LN siemenistä ole koskaan jäänyt itämättä kuin pieni osuus.
Ei mitään Kukkaistätsy, hyvä kun tartuit asiaan, olin kirjoittanut niin epäselvästi että siitä saattoi moni muukin saada väärän käsityksen.
Olen samaa mieltä kukkaistätsyn kanssa noista LN:n siemenistä. Jos valittavana olisi saman lajin siemeniä joltain muulta ja edellä mainitulta, valkkaisin LN:n ![]()
Mäkin oon ollut tyytyväinen Lord Nelsoniin, hyvin itävät. ![]()
Lisään vielä että Exotic Gardenin sivuilla lukee:
Itävyystakuu: Takaamme kaikille siemenille lajin matalimman normaalin itävyyden.
Kuulostaa ehkä hiukan oudolta, tai ei ainakaan kovin houkuttelevalta. Tai luulisi ainakin että kannattavampaa olisi myydä korkeinta itävyyttä, ainakin kilpailijoihin nähden korkeampaa.
Ehkä kilpailijoita ei sitten ole niin montaa, lähinnä varmaan ulkomailla. En itse ole vielä koskaan tilannut Exotic Gardenilta, mutta pari lajia kyllä tekisi mieli tilata, mutta harmi kyllä jos siementen itävyys ei ole kovin hyvä, kun joissakin lajeissa siemeniä on vain muutama per pussi. .
Villi arvaus: salkoruusu?
Malvaa…
Salkoruusun siemeniä ne on
Joku malvakukka, eli ruusu- tai myskimalva tai salkoruusu. Kesämalvikin ja muiden malvakukkaisten siemeniä en muista, mutta eiköhän ne ole kaikki samanlaisia. Onko siemenet karvaisia vai sileitä?
Näyttää sileiltä, eli unohdetaan se myskimalva.
Apua, onko jo aivan liian myöhäistä alkaa tekemään kylmäkäsittelyä? Kyseessä oli joku raparperi, jonka tilasin ja nyt kun tuli näin että kylmäkäsittely pitäisi tehdä… En ole koskaan moista tehnyt ja nyt ihan hukassa niiden kanssa.
Mielestäni ehdit vielä laittaa ne kylmäkäsittelyyn, heti huomenna.
Miten saan laventelin itämään? Huoneenlämmössä ei tullut, tein uuden ja laitoin jääkaappiin, timjamit porskuttaa ylös kylmässä 5.3 kumpainenkin alulle laitettu. Siis itääkö laventeli timjamin tavoin siellä kaapissa mutta vaatii vain aikaa lisää vai nostanko ikkunalle nyt lämpimään ja varpaakkin ristiin? Koikuulat mulle tulossa noista
Minä olen saanut laventelin itämään niin että olen pitänyt ensin jääkappissa ja sitten nostanut huoneenlämpöön. Huoneenlämmössä on itänyt jonkin ajan päästä, joka tapauksessa hitaasti ja epätasaisesti.
Eli itää lopulta huoneenlämmössä.
Muistaakseni osan siemenistä laitoin suoraan huoneenlämpöön, ja nekin itivät jossakin vaiheessa.
sain kerran laventelin siemeniä jotka ei kuulemma itäneet, ihan huoneenlämmössä vähän muovipussia päällä pitäen itivät oikein hyvin, mutta laitoin ne aivan mullan pintaan enkä peittänyt ollenkaan, ainakin se satsi iti siis valossa.
Pintakylvönä minullakin ovat laventelit itäneet.
Ihana minä kun olen ne peitellyt…
Teen vielä uuden!
En nyt taas kerran muista missä oli sellainen lista missä on lattarinimet ja suomenkieliset ettei tarttisi jokaista erikseen googlata??
Mäntykukka - Viljelykasvien nimistöstä löytyy ainakin