Nanikka, hyvä idea, tuollaista selkokielistä, mielellään havainnollistavin kuvin varustettua “sanakirjaa” joskus tarvittaisiin, ainakin meillä.
Esimerkiksi miten erottaa tönkkösaven ja tönkköhiesun, ovatko ne sama asia? Tai turpeen ja sammaleen - onko turve sitä, mikä on alla ja sammal sitä mikä on päällä… Voiko kuiva hiekkarinne olla hapan?
Voi voi, tällaisia kysymyksiä pulpahtelee missä milloinkin, kun etsii kasveille pihalta oikeantyyppistä kasvupaikkaa.
Myös huonekasvien kohdalla olen näissä valoisuusasioissa hiukan ymmälläni. Kaikki meillä käyneet sanovat, että olohuoneemme on ihanan valoisa; mutta minusta se on valoisa vain kirkkaalla päivänpaisteella. Haluaisin, sinne jotakin huonekasveja, mutten tiedä hankkiako hämärässä vain valoisassa viihtyviä. Tää on niin vaikeeta!
rosepippurit itää. Valkopippurit ja viherpippurit ei, ovat raakoina kerättyjä ja valkopippuri kuorittu.... rosepippuri ei näille ole sukua, näin hämärästi muistelen.... googlettaen löytynee
Itävätkö punahatun siemenet sisälläkin hyvin? Vaiko kannattaisiko laittaa siemenet purkeissa tuonne lumihankeen? Tuossa olisi pari eri laatua niiden siemeniä odottamassa, nyt vain ei pysty päättämään heittääkö ne kanalan taakse..vaiko ikkunalaudalle
En tiedä mihin tämä kysymys pitäisi lykätä mutta tässä nyt on.
Mitäs käenpoikasia minä kasvatan, onko kenelle tuttu taimi. Pitäs nimittäin olla tomaatintaimia, paprikaa ei kannata ehdottaa, lehdet ovat pehmeemmät ja hiukan karvaiset. Voikun joku tunnistaisi !
lumi, katsopa Tomaatti, osa 2 sivu 28 ahdekaunokin juttu. oletkos sen "merkkistä" kylvänyt? ja voihan niitä muka-paprika-tomaatteja olla muitakin. edit - tuoksuuko muuten tomaatilta?
Pitäisi olla mini keltainen Aunt Ruby’s yellow.No antaa poikien kasvaa, oli vaan niin outo tuo lehti ja huuuuomattavasti suurempi kasvutapa kuin muilla kavereilla, kiitos mai-lee.
olisko kellään tietoa siitä mitä vaahtera-aulion siemenet tarvitsevat itääkseen? Olen jo muutaman viikon odotellut kasvua suotta vaikka siemenpussissa päivämäärät on ihan kohillaan.
V-auliot ei tarvitse mitään vippaskonsteja. 1 kylvöerä mulla kerran jurppii, ekat itivät vasta ½ vuoden jälkeen ja vimpat ~vuoden (itivät kuitenkin 100 %:sti). Samoista siemenistä kylvin muutaman kuukauden kuluttua uudestaan samoihin kasvatusolosuhteiseen = itivät normaalisti.
Älä heitä pirkkokaneli kylvöksiäsi pois; kärsivällisyyttä!