Sekalaisia siemen- ja kylvökysymyksiä

Nanikka, hyvä idea, tuollaista selkokielistä, mielellään havainnollistavin kuvin varustettua “sanakirjaa” joskus tarvittaisiin, ainakin meillä.

Esimerkiksi miten erottaa tönkkösaven ja tönkköhiesun, ovatko ne sama asia? Tai turpeen ja sammaleen - onko turve sitä, mikä on alla ja sammal sitä mikä on päällä… Voiko kuiva hiekkarinne olla hapan?

Voi voi, tällaisia kysymyksiä pulpahtelee missä milloinkin, kun etsii kasveille pihalta oikeantyyppistä kasvupaikkaa.

• Myös huonekasvien kohdalla olen näissä valoisuusasioissa hiukan ymmälläni. Kaikki meillä käyneet sanovat, että olohuoneemme on ihanan valoisa; mutta minusta se on valoisa vain kirkkaalla päivänpaisteella. Haluaisin, sinne jotakin huonekasveja, mutten tiedä hankkiako hämärässä vain valoisassa viihtyviä. Tää on niin vaikeeta!

Onko kukaan kokeillut noita kaupasta ostettuja pippureita idättää ,lähtevätkö itämään pitäis ihan kokeilla kun on noita monta sorttia mulla.

rosepippurit itää. Valkopippurit ja viherpippurit ei, ovat raakoina kerättyjä ja valkopippuri kuorittu.... rosepippuri ei näille ole sukua, näin hämärästi muistelen.... googlettaen löytynee

Raili-45:n kysymys kaupasta ostettujen pippureiden idättämisestä, kera vastauksen, löytyy nyt täältä :slight_smile:

Raili -45 vilkaise pentin vanhaa puolta, siellä oli juttuja ainakin rosepippurin kasvusta. Mullakin sellainen kerran oli.

Itävätkö punahatun siemenet sisälläkin hyvin? Vaiko kannattaisiko laittaa siemenet purkeissa tuonne lumihankeen? Tuossa olisi pari eri laatua niiden siemeniä odottamassa, nyt vain ei pysty päättämään heittääkö ne kanalan taakse..vaiko ikkunalaudalle

Muistaakseni itivät mulla sisällä ihan hyvin viime keväänä.

En tiedä mihin tämä kysymys pitäisi lykätä mutta tässä nyt on.

Mitäs käenpoikasia minä kasvatan, onko kenelle tuttu taimi. Pitäs nimittäin olla tomaatintaimia, paprikaa ei kannata ehdottaa, lehdet ovat pehmeemmät ja hiukan karvaiset. Voikun joku tunnistaisi !

Lumin kysymys kuvineen aiheesta “mitä olen kylvänyt” on täällä. Ei kun arvailemaan … :slight_smile:

lumi, katsopa Tomaatti, osa 2 sivu 28 ahdekaunokin juttu. oletkos sen "merkkistä" kylvänyt? ja voihan niitä muka-paprika-tomaatteja olla muitakin.
edit - tuoksuuko muuten tomaatilta?

Lievää yhdennäköisyyttä on kyllä punakoison taimen kanssa, vaan se ei muistaakseni ole karvainen...

Pitäisi olla mini keltainen Aunt Ruby’s yellow.No antaa poikien kasvaa, oli vaan niin outo tuo lehti ja huuuuomattavasti suurempi kasvutapa kuin muilla kavereilla, kiitos mai-lee.

…jossa (englannin kielellä) on kuulemma regular-leaf. taitaa niitä muka- etc olla useampia. - ja kuinkas se haisu?

Haisutesti ei oikein tuottanut tulosta, haisua on mutta uskallanko sanoa …lievä tomaatti … en ole ihan varma.

Samoin haistelin paprikaa, ei tuoksua

Muut tomaatin taimet , selvä tuoksu

Mielenkiintoista.

Lumi, oletko kylvänyt munakoisoa? Sen lehdet sellaiset nukkaiset.

Ei, munakoisoa en ole ainakaan tietääkseni kylvänyt.

Mie sain jaloleinikin siemeniä ja nyt tarvisin vähän apua niitten kans. Kylvetäänkö ne nyt keväällä vai syksyllä? Sisälle vai ulos? Vai mitä?

olisko kellään tietoa siitä mitä vaahtera-aulion siemenet tarvitsevat itääkseen? Olen jo muutaman viikon odotellut kasvua suotta vaikka siemenpussissa päivämäärät on ihan kohillaan.

V-auliot ei tarvitse mitään vippaskonsteja.
1 kylvöerä mulla kerran jurppii, ekat itivät vasta ½ vuoden jälkeen ja vimpat ~vuoden (itivät kuitenkin 100 %:sti). Samoista siemenistä kylvin muutaman kuukauden kuluttua uudestaan samoihin kasvatusolosuhteiseen = itivät normaalisti.

Älä heitä pirkkokaneli kylvöksiäsi pois; kärsivällisyyttä!

Eikö kukhan ihan oikiasti ossaa neuvoja minua nuitten jaloleinikkien kans? Pittää vishin vaan kokkeilla…