Naana, mun mielestäni keväällä. Yritin viime keväänä esikasvattaa, mutta epäonnistui Esikasvatetaan kuitenkin sisällä. Muistaakseni huhtikuussa multaan.
Kiitos anita! Eli oottelen vielä jonku aikaa ennen ku laitan nuita multiin.
Tämä lienee hölmö kysymys, mutta onko “liian” nopeasta itämisestä jotakin haittaa? Useat siemenet itävät huomattavasti nopeammin kuin pussissa väitetään. Esimerkiksi munakoison pitäisi itää 10-14 vuorokaudessa, mutta minulla siemenet itivät kolmessä yössä. Ne olivat luultavasti lämpimämmässä kuin pussin ohjeessa suositeltiin. Saavatko kasvini nyt huonon alun elämälleen? Ovatko ne keskosia?
Ei ole mitään haittaa. Tod.näk. siemen on ollut sitä mieltä, että on saamassa keskimääräistä paremman alun elämälleen kun on niin kiirus ollut ylös puskea
Pussin ohje on se aika, jossa suurin osa siemenistä viimeistään itää ja jonka jälkeen saa alkaa kyselemään, että tuleeko niistä mitään.
Hei, onko kokomuksia Asclepias tuberosa kasvattamisesta ? Tilasin siemenet Seemnemaailmasta ja suomenkielininen ninmi on ilmeisesti karvassilkkiyrtti ? Upean näköinen ainakin kuvassa. Ensimmäinen siemen on jo itänyt.
Onko liian myöhäistä kylvää petuniat,orvokit ja tähtisilmät?
Lissu, eiköhän ne vasta tässä vaiheessa kylvetäkin. Aiemmin varmaan kasvaisi aikamoisia huituloita kun valo ei riitä. Tähtisilmistä en osaa sanoa, mulle vieras kukkanen.
Auttakaahan aloittelijaa. Olen kylvellyt erilaisia siemeniä tarkasti ohjeiden mukaan, lopuksi rei''itetty muovikelmu päälle. Vaan homehtuu kaikki, missä pidän kelmua! Vaikka ihan löyhästi heittäisin sen muovin ruukkujen päälle, että ilma pääsee varmasti tulvimaan reunojen alta, niin home kasvaa. Olen nyt sitten viimeisimmät laittanut ilman sitä kelmua, niin menee hyvin... Ei kai se ole välttämätön? Ja miksi minulla homehtuu kaikki, kun toisille riittää että siinä muovissa on pari reikää...
Mun nähdäkseni kylvöksesi on liian kostea eli suomeksi sanottuna märkä, ja kerros hiekkaa kylvöksen päällä saattaisi auttaa. Vaikka mikäpä minä olen neuvomaan kun ei mulla homehdu mikään kun kuivuuteen kuukahtelevat.
Mie en yleensä laita muovia ollenkaan päälle kylvöksiini. Sinivaleunikko oli poikkeus.
Henkilö, se muovi siinä kylvösastian päällä on siksi että kylvös pysyisi kosteana, lämpimänäkin. Mulla ei ole koskaan ollut homehtumista mullan päällä, ja olen pitänyt sen muovikelmun siihen saakka kun siemenet on itäneet. Sen jälkeen se tottakai pitääkin poistaa. Tuli nyt ihan ensimmäisenä mieleen että onkohan se sinun käyttämä multa sellaista että se homehtuu helposti jos pysyy pitkään pinnalta kosteana eikä ilma vaihdu?
Vaan ei se muovi ole ollenkaan välttämätön, sinun täytyy vaan olla tarkempi kastelun kanssa ettei multa, ja sitä kautta siemenet, pääse kuivahtamaan
Homehtuvaa multaa oli vuosi sitten monellakin, taisi olle se ruskea kanelihome ongelmana. Muovia voi ottaa pois esim ½ tuntia kerrallaan ja laittaa takaisin tuuletuksen jälkeen, kun itää ei enää muovia tarvitsekaan.
en haluais olla asenteellinen, mutta kanelihometta on minulla taas vain saman firman mullassa kuin viime keväänäkin. paksuna kerroksena.
Juu, viherpeippo. Juuri tuon takia en osta enää sen firman multaa. Vaikkei kanelihomeesta ole haittaa, niin mieluummin valitseman mullan joka ei sitä tuota.
Minulla oli viime vuonna Kekkilän kylvömultaa, rutosti kanelihometta! Tänä vuonna on yksi kennosto lobeliaa Kekkilässä, ja siinä on, yllätys yllätys - kanelihometta! Toisissa on Biolanin kylvömultaa, ja niissäkin hitusen kanelihometta, mutta tosi vähän. Ekat petuniat kyvlin Kekkilään - tuli taimipolte, toiset Biolaniin, ja selvisivät… liekö merkitystä mullalla? Kukkamultana käytän mieluummin Kekkilää kuin Biolanin mustaa tököttiä.
Mä käytän koristekasveilla vallan Kekkilän puutarhamultaa eikä ole ollut mitään home- tms. ongelmia.
Kaikki mullat mitä käytän on Kekkilää, ei ole ollut homeongelmaa eikä taimipoltetta sen jälkeen kun aloin kastelemaan taimet vain ja ainoastaan alakautta. Biolanin mullasta tulee kova, koppurainen kuori, en tykkää yhtään ja siksi en käytäkkään.
Tarkoitus olisi laittaa taimiruukkujen pinnalle kerros hiekkaa kuten viime vuonnakin, se olisi ratkaisu sekä homeeseen että pinnan kuivumiseen, mutta kun hiekkakasa on ulkona lumen alla ja jäässä…
No mutta Poppius - pörh - olis pitänyt ennakoida jo syksyllä ja ottaa pieni määrä astiaan sisätiloihin … pörhistelen tässä kun itse tein niin
No NIINPÄ! Ensi syksynä pitää olla kaukaa viisas…
Onneksi saa valmisbetonina hiekan kanssa, ei tarvitse kun vettä sekaan. Nimittäin sitäkin ennätin jo murehtia, kun puoli ämpärillistä betonia tarvitsin yhden työn jalustaan. Noh, mies toi mulle valmisbetonia säkin, jessh! (täähän ei liity siemeniin mitenkään… hih, ei sentään taimet betonissa kasva!)