Sekalaisia siemen- ja kylvökysymyksiä

Homeongelmaa ei ole ennen tätä kevättä ollut. Ensimmäisen Kekkilän pussin kun avasin, niin se oli jo valmiiksi homeessa koko pussi. Kylvin surutta samettikukat homeiseen multaan ja kastelin vielä perusteellisesti ja muovikoppa päälle. Tulos: kaksi päivää myöhemmin lähes kaikki olivat pinnalla ja hometta tosi runsaasti myös. Samettikukkien juurella ei sen jälkeen ole hometta ollut kun tuuletus pelaa. Osan kastelen alta, osan päältä. Sen sijaan ekaa kertaa kokeilemani ikiviuhko (öh, olikohan se tuon nimistä) haluaa kuolla homeen sekaan.

Kekkilän kolme pussia nostin avattuna ulos kuistille. Olivat pakkasessa useamman päivän. Ehkä home kuoli, ei sitä ainakaan näissä myöhemmisssä kylvöksissä ole ollut.

Olikohan viime vuonna vai edellisenä, niin kylvömullassa oli oksanpätkiä tosi paljon seassa, ärsyttävää.

Minäkin taas vahingosta viisastumattomana hankin Kekkilän kaktusmultaa kylvömullaksi, mutta ei se ollut sen parempaa vaikka kylvömultana sitä mainitaan voitavan käyttää. Seassa on kuituisia turppaita ja ihmemöykkyjä, sinne alle kun pieni siemen jää, ei kyllä jaksa pinnalle ponnistaa. Vaikka on hiekkaista olevinaan, vähänkään kuivuttuaan muuttuu ruukussa paakuksi. Ilmavuus puuttuu. Hometta ei tänä vuonna tullut, yhteen ruukkukukkaan laitoin viimevuotista multaa ja se on ihan täynnä kanelihometta. Mistä se hyvän kylvömullan löytää…? Ulos kylvettäville lisään hiekkaa multaan reilusti kasasta, mutta sisäkylvöksille ei uskalla luonnonhiekkaa laittaa, taimipolte vaanii.

Lasten kanssa laittelin yrttikylvöksiä edulliseen Aurinkomultaan. Vaikuttaa yllättävän hyvältä!

Aurinkomultaan ei ole koskaan tullut hometta ja taitaa olla melko mietoakin, niin että jotkut vahvemmat siemenet (sammarit, kehäkukat ja kaalit yms. ) voi kylvää siihen suoraan. Oli muuten vaikeaa saada tavallista puutarhamultaa puutarhamyymälöistä koulittaville taimille pari viikkoa sitten. Kekkilää löyty, mutten huolinut.

Yksi urhea naismyyjä lähti kanssani irrottamaan säkkiä ulkoa jäisestä kasasta. Lopulta saatiin yksi päällimmäinen irti kasasta. Ensi syksynä ostan kotiin jo kevättä varten pari säkkiä mieleistäni uutarhamultaa valmiiksi, ettei tarvitse " ei oon " perässä montaa liikettä ajella.

Minä ostan aina keväällä jemmaan monta säkillistä K:n kylvöseosta, jotta sitä on syyskylvöjä varten valmiina, ja riittää vielä kevään kylvöihinkin. Samoin on sitten mustaa multaa koulimista varten jemmassa, ettei tartte kovin kaukaa näin keväällä etsiä.

Kiitos kaikille vastanneille. Home ei ole kanelia, vaan valkoista nöyhtää. Kastelenko tosiaan liikaa, kun aluksi turveruukut täytettyäni kastelen ne kokonaan, ja sen jälkeen suihkuttelen keveästi aina kun pinta näyttää kuivahtavan? Olen saanut sen käsityksen, ettei pinta saa päästä kuivumaan koskaan.

Pitääkö nauhuksia esikasvattaa vai käykö, jos kylvän suoraan penkkiin lämpimien tullessa?

Henkilöä en osaa neuvoa, mutta sen kerron etten ole saanut koskaan onnistumaan yksiäkään kylvöjä turveruukuissa. Siksi en niihin enää mitään edes yritä, suosiolla laitan muoviruukkuihin ja kastelen altapäin.

Minäkään en ole onnistunut turveruukkujen kanssa. Monta kertaa olen vuosien mittaan yrittänyt (kovapäinen kun olen), mutta lopputulos on aina sama eli ei mitään. Pienet muovipurkit ovat paljon parempia.

Minkänäköinen on koristetupakan siemen? Onko nämä mystiset siemeneni niitä:

Pituutta siemenellä on n. 1 cm, ja se on aikalailla litteä, kovaa tekoa eli ei katkea väännettäessä. Jos ne on koristetupakkaa, luuletteko että vielä ehtisi saada aikaiseksi kesällä kukkivia tupakoita, vai olenko jo myöhässä?

turvepoteissa (syksyn loppuunmyynneistä hamstratuissa:-)) kasvattelu on taitolaji. on osoittautunut mainioksi haurasjuuristen taimien = maissi, kurkku, kurpitsa etc kanssa.
kylvöt 2008 osa1, Suljettu sivu 30

Nuu, minä olen kasvattanut vain sitä miehenmittaista valkoista, mikähän Nicotiana se nyt olikaan, ja sen siemenet olivat muistaakseni sellaista pientä mustaa pistettä. Tässä siemenlinkissä ainakin Nicotiana alata on hyvin samannäköistä eli hyvin erinäköistä kuin nuo sinun mysteerisiemenesi.

Koristetupakan ehtii varmaankin vielä kylvää mainiosti.

Taitaa olla kaikki tupakansiemenet pieniä. Nuun siemenet näyttää esim. kurkun siemeniltä.

Fellow ja Tomsku, miten teillä on epäonnistunut turveruukkukasvatus? Eikö onnistu kosteuden pito vai eikö kasva kunnolla, vai miten…? Minulla on nyt kaikki turveruukuissa, mitähän tästä tulee… On kyllä nyt taimet alkaneet itää ihan mukavasti, eikä homettakaan enää tule, kun muoveista luovuin kokonaan.

Minä totesin, että turveruukut ei ole laiskaa kastelijaa varten.

Samoin, ne kun pääsi kuivahtaan niin se oli taimien menoa.

niinpä on, mutta tuolla tiukasti syvässä astiassa/aluksi läpeensä kasteltuina, ne eivät pääse koskaan kuivumaan. - siihen aikaan, kun vielä töissä kävin, en päässyt kylvöjäni tarkistelemaan kuin puolen viikon/viikon välein. aina ei tarvinnut käydessään edes vettä astian pohjalle lisätä. altapäin kastelu pitää ruukun koko ajan kosteana.

niin kauan kuin minulla hyvät kipot, joihin mahtuu 12 kpl 8 senttisiä ruukkuja, pysyvät ehjinä, käytän turveruukkuja ihan tyytyväisenä.

Turveruukuissa haurasjuurisia olen kasvattanut vain muovisten taimipottien sisällä. Kuivumiselta en onnistu varjelemaan. Taimipotin sisältä turveruukun onnistun lähes konaisena kippaamaan kasvatuspaikalleen. Muutamat maissintaimeni esikasvatan näin turhan monimutkaisestiallapäin

Viimevuonna mulla oli saman kasvin taimia kasvamassa turveruukuissa, muovipurtiloissa ja WC-rullissa. Turveruukuissa oli kaikkein kurjimmat taimet, vaikkei ne kertaakaan kuivamaan päässeetkään.

No se kuivuminen on ollut ongelmana täälläkin, vaikka sellaisessa syvässä dynossa ovat olleetkin. Vaikka aamulla kasteli niin illalla olivat jo kuivia. Kun en hukuttaakkaan oikein osannut. Ja kuten huitukka kirjoitti, niin samaa mieltä olen ettei taimet jotenkin kasvaneet niin hyvin niissä turveruukuissa. Maissia ja kurkkua ja muitakin “hankalia” olen kasvatellut ihan muovipurkeissa ja hellin käsin olen ne maahan siirtänyt eikä ongelmia ole ollut sen suhteen. Siksipä olen todennut ettei turveruukku ja minä sovita yhteen.